Forbes Israel Logo

הגזירות מגיעות לבורסה: "דוחות החברות ייפגעו כבר ברבעון הבא"

הגזירות הכלכליות צפויות לפגוע לא רק בציבור משלם המסים, אלא גם בשוק ההון, כך מעריכים האנליסטים. על פי התחזיות של הכלכלנים הבכירים, הפגיעה הקשה תהיה בשוק המניות. לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל פיננסים, "עדיין לא ברור באיזו עוצמה ייפגעו מדדי המניות, אך ברור שנראה ירידה ברווחיות החברות. אין ספק שהתקציב מחזיר אותנו שנים רבות אחורה". 

קליין מסביר כי "התקציב יפגע בצמיחה במשק. בשל העלאת המסים לציבור יהיה פחות כסף. מי שיש לו פחות כסף – קונה פחות. עקב הירידה בצריכה הפרטית תיפגע רווחיותן של החברות". להערכתו של קליין, "כמעט כל הסקטורים בשוק ייפגעו, כאשר הראשונים להיפגע יהיו מוצרי המותרות והתעשיות הבטחוניות, בהנחה שהקיצוץ בתקציב הבטחון אכן ייצא לפועל". עם זאת, דווקא במוצרי הצריכה הבסיסיים סבור קליין כי הפגיעה תהיה קטנה יותר.  

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בנוסף התייחס קליין גם להעלאת מס החברות, שצפויה גם היא לפגוע ברווחיות. "מחיר מנייה משקלל את כל הכנסות החברה בעבר, בהווה ובעתיד. ברור שעם כל השינויים הצפויים תיפגע הרווחיות העתידית של החברה".

כמעט כל הסקטורים ייפגעו | צילום: רויטרס

בסקטור העסקי מותחים ביקורת על מדיניות הרפורמות אותן מתכננת הממשלה להנהיג במשק. לדברי מנהל מחלקת מאקרו בפסגות, אורי גרינפלד, "הרפורמות צפויות להיות חדות ולא הדרגתיות ומטרתן היא להסית את האש הציבורית מהגזירות הכלכליות". לדבריו, הרפורמות יוצרות אי ודאות בשווקים המקשה על המשקיעים הזרים לפעול בישראל. 

עם זאת, בתחום האג"ח, לטענת גרינפלד לא צפויה השפעה מהותית של התקציב. "השוק ציפה לזה משום שהיקף הגירעון הגדול היה ידוע מראש". הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, רפי גוזלן, מוסיף כי "הביקושים הנמוכים בשוק יגררו את בנק ישראל לביצוע הורדות נוספות בריבית". 

לדברי גוזלן, הפגיעה בשוק ההון תורגש עוד לפני כניסת הגזירות כולן לתוקף. "ציפיות הציבור לירידה בהכנסותיהם תביא להקטנת הצריכה הפרטית. כבר כעת אנו מרגישים את ההשפעה של העלאת המסים העקיפים על האלכוהול, הסיגריות וב-1 ביוני נרגיש גם את העלאת המע"מ. כל אלה יביאו להיחלשות בפעילות הצרכנית ויתכן שנתחיל להרגיש את הירידה ברווחיות החברות כבר מהרבעון השלישי של השנה". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.