Forbes Israel Logo

הגז מתמר החל לזרום לכיוון אשדוד; נתניהו: "יום חשוב לכלכלת ישראל"

יום היסטורי לשוק האנרגיה של מדינת ישראל: צינור הגז הטבעי ממאגר תמר החל להזרים גז מאסדת הקידוח תמר דרך צינור תת ימי באורך 150 קילומטר לכיוון תחנת הקליטה באשדוד. אם לא יחולו שינויים של הרגע האחרון הגז שנשאב מול חופי חיפה יגיע למתקן המיועד באשדוד תוך 30-24 לאחר תחילת השאיבה.

בעקבות ההזרמה אמר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו: "זהו יום חשוב לכלכלת ישראל. בחג בחירות אנו עושים צעד חשוב לעצמאות בתחום האנרגיה. בעשור האחרון קידמנו את משק הגז בישראל, דבר שייטיב עם כלכלת ישראל ועם האזרחים".

"היום אנו יוצאים פעם נוספת מעבדות לחירות", אמר יצחק תשובה, בעל השליטה במאגר. "עוברים מתלות במקורות אנרגיה זרים לעצמאות בגז טבעי כחול לבן. זהו תחילתו של עידן חדש שישנה את פני המשק הישראלי".

"בטווח הקצר האזרח לא ירגיש שום שינוי בגלל הזרמת הגז הטבעי מתמר", אמר לפורבס גיל בשן, האנליסט הבכיר של בית ההשקעות אי.בי.אי. "הנגיעה של האזרח למשק הגז היא דרך חברת החשמל שהיא כן תהיה מהנהנות הגדולות מההזרמה – עלויות הדלקים תרד משמעותית, מ-22-24 דולר ל-MMBTU באמצעות סולר (מיליון יחידות אנרגיה שמופקות מהגז)  ל-5-6 דולר ל-MMBTU באמצעות גז טבעי".

איך זה שההוזלה המשמעותית לא תגיע לאזרח?
"חברת החשמל יושבת היום על בור פיננסי עצום. ברור לכולם שמחירי החשמל בשנים האחרונות לא שיקפו את עלות הייצור ולמעשה שילמנו מחיר זול מדי על החשמל, לכן יש צורך לתקופה שבה תוכל יחד עם תוכנית התייעלות להדביק את הפער".

צילום: אלבטרוס

ביום רביעי ביקרו שר האנרגיה והמים החדש, סילבן שלום, יחד עם בעל השליטה בקידוח תמר, יצחק תשובה, במוקד המרכזי לזרימה. פתיחת צינור הגז הטבעי צפויה להוביל להוזלת עלויות ייצור החשמל ולהוזלת מחירי החשמל.

מדובר בהקדמה של ההערכות והתיכוננים שדיברו על תחילת שאיבה במהלך חודש אפריל. "יש חשיבות מאוד גדולה לכך שהזרמה רצינית ומסחרית של גז מתחילה לפני הקיץ כך שחברת חשמל תוכל לקבל מספר שבועות להיערך לפני שיתחילו חודשי הקיץ הקשים שבהם צריכת החשמל מגיעה לשיא", הוסיף בשן.

באשר לטווח הארוך ציין בשן כי התפתחות של משק גז ענף תביא לגידול מואץ של ענף התעשייה: "יש עולם שלם שיכול להתפתח ממשק גז עשיר אך מציאות כזו תיקח עוד מספר שנים".

לטענת האנליסט של אי.בי.אי התחזית לפיה ההזרמה מתמר תגדיל את הצמיחה השנה ב-1% היא מעט אגרסיבית: "לא מדובר בשנה מלאה בה אנו נהנים מההזרמה כמו גם העובדה כי אנחנו רק בהתחלה של הסיפור הזה וייקח לנו זמן ללמוד להשתמש בזה נכון". 

במאגר תמר שותפות נובל אנרג'י, קבוצת דלק, אבנר קידוחים, ישראמקו ודור אלון (גז) שבשליטת אלון הריבוע הכחול. פלטפורמת ההפקה של הפרויקט נחנכה לפני כשלושה חודשים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.