Forbes Israel Logo

הגיבוי הגדול בעולם: מדוע עותק של כל האינטרנט ישמר בקנדה?

בעקבות עמדתו של הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, והתבטאויותיו בנודע לחופש הביטוי, יוצרו של אחד מאתרי הרשת הגדולים ביותר מתכנן להגן על פרויקט חייו – במקרה הזה, ההיסטוריה הלא-מצונזרת – על ידי יצירת עותק ואחסונו אצל השכנה מצפון.

שני עשורים לאחר שייסד את ארכיון האינטרנט המקיף, ספריה דיגיטלית ללא מטרות רווח, המאפשרת למשתמשים (באופן פרטי) לצפות בתמונות של כל דבר שאי פעם עלה לרשת, ברוסטר קאהל רוצה להגן על המאגר העצום של מסמכים היסטוריים מרוחות השינוי הפוליטיות, בכל כיוון בו הן נושבות. בבלוג שפרסם לאחרונה, הכריז על תכניתו ליצור ארכיון גיבוי בקנדה בכדי להבטיח את המשך הגישה החופשית לפלטפורמה ולמיליארדי הסרטונים, המסמכים והיסטוריית האתרים – דבר שקאהל מאמין מאוים מכיוון הממשל העתידי בארה"ב.

"ההיסטוריה של ספריות רצופה באבדן", כתב קאהל, וציין שספריות דיגיטליות חשופות במיוחד לנזק כתוצאה מ"כשלונם של משטרים וחוקים". בתגובה להבטחות ממשטר טראמפ להניע "שינוי רדיקלי", על פי קאהל, הוא וצוותו החלו ביצירת גיבוי (וגיוס של מיליונים למימונו) לכל דבר שהאנושות העלתה לרשת, לטוב ולרע.

האם ארכיון הרשת הוא עוד אחד מכלבי השמירה של הדמוקרטיה? | צילום: fotolia

הוא המשיך בפוסט: "לאורך כל ההיסטוריה, ספריות נלחמו נגד הפרות נוראיות של פרטיות – בזמנים שאנשים הוקעו רק בגלל דברים שקראו, ואנחנו נלחמים על הגנת הפרטיות של הקוראים שלנו בעולם הדיגיטלי… עבורנו, פירוש הדבר לשמור את הנכסים התרבותיים שלנו במקום בטוח, פרטי ונגיש תמיד. פירוש הדבר להתכונן למציאות בה הרשת עלולה לעמוד בפני הגבלות מחמירות יותר. פירוש הדבר לשרת פטרונים בעולם שבו מעקב ממשלתי היא תופעה שלא הולכת לשום מקום ונדמה שרק תתגבר".

כפי שמציין אתר Motherboard, חששו של קאהל לביטחונו של ארכיון האינטרנט, ולתיעוד חסר הפניות של אירועים, אינו בלתי מבוסס. במהלך הקמפיין של טראמפ, כך באתר, הנשיא הנבחר "הציג עמדה נוקשה בנוגע לצנזורה באינטרנט", כשציין, לדוגמה, שלחימה בקיצונים צריכה לכלול, "סגירה של האינטרנט" ולהגביל את הגישה לתכנים מסוימים – כמעט כולם אוחסנו בארכיון ללא כוונות רווח, כולל פוסטים שנויים במחלוקת שהורדו. בציפייה לתגובת הנגד, טראמפ ציין שהמתנגדים לצנזורה הזו בשם חופש הביטוי הם "אנשים טיפשים", כך מדווחים ב-Motherboard.

בכל זאת, מסירותה של הקבוצה לקידום חופש המידע תקדם פוליטיקאים כמו גם אזרחים פרטיים. על פי קאהל, מלבד האפשרות של גישה חופשית לחומרים, ארכיון האינטרנט מספק לדמוקרטיה שלנו תובנות במבט לאחור דרך כלי ה, כלי האיסוףWayback Machine- שלו.

"הוא שומר 300 מיליון דפי אינטרנט בשבוע, כך שאיש לא יוכל לשנות את העבר בעקבות חוסר תיעוד דיגיטלי", מסביר קאהל. "הרשת מוכרחה שיהיה לה זיכרון, את היכולת להביט לאחור".
בהתאם למה שהשנים הקרובות צופנות למדיניות אינטרנט, מבט לאחור על הפוליטיקה האמריקאית ועל ההיסטוריה סביבה, עשויה להצריך טיול לקנדה.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.