Forbes Israel Logo

הדבר הבא בהדפסת תלת מימד: פסלון בדמותכם המדויקת

פסלון בגודל של 15 סנטימטרים הסתכל על ברוס אפבין בזמן שהוא כתב את המילים האלו. המיני-מי שלו הודפס בתלת מימד על בסיס תמונה שצולמה לפני כחודש, והוא מביע בצורה ממשית את כל מה שקרה לגוף שלו באותו היום. הוא היה באיחור עצום והיו לו ערימות של פגישות להתמודד איתן לאחר הצילום. כשנכנס לתא הצילום הוא חשב, 'בוא נסיים עם זה', עם חיוך שכמעט ולא נראה כלפי חוץ.

כעת הוא יודע כיצד הפוזה שהצטלם בה בתמונה נראית מכל כיוון אפשרי – כיצד החולצה מונחת עליו, קיפולי המכנסיים שלו ועוד. המדפסת שאחראית לייצור הפסלון עשתה זאת ברמה אומנותית גבוהה ביותר: צבע מלא, הצל שמשקף כי השעה הייתה עשר בבוקר, אדמומיות מסביב לצווארו בשל צלקת מניתוח, אפילו התווית השחורה בצד התיק מופיעה. אפבין אומר כי ההתבוננות העצמית דרך Doob, כפי שהפסלונים האלו נקראים, זולה יותר מטיפול תרפיה, עם עלות של 300 מאות דולר, לא כולל דמי טיפול ומשלוח. אם אינטרס של מדיה חברתית ישתלב עם הצלחה מסחרית, Doobs הולכים להיות הדבר הבא. חברים השתגעו כששיתף תמונה של ה-Doob שלו במדיה החברתית. "וודו?" הם שאלו. "זוהי בובת הקן שלך!", אמרה אשתו.

Doob הוא שמו של המוצר ושל הסטארט-אפ שפותח חנויות במספר הולך וגדל של ערים ברחבי ארה"ב. עבור 100 דולר ומעלה, תלוי בגודל, אפשר לשכפל את המשפחה שלכם, בעלי החיים שלכם או כמה מחבריכם הטובים. הפסלונים משמשים כנושא לשיחה, מתנות לחתונה, טוטאמים או כביטוי נרקסיסטי, אך הם למעשה מוצר מתווך. המשחק האמיתי עבור החברה הוא האובייקט הדיגיטלי: ברגע שאתם מצולמים בתלת מימד, אפשר להשתמש באווטאר שלכם בכל סוגי האפליקציות: ניסוי של בגדים או משקפיים, תכניות להורדה במשקל, עיצוב פנים, נסיעות, משחקי מחשב וכרטיסי ברכה. ראש חברת Doob בארה"ב, מייקל אנדרסון, אומר כי "ההשפעה של האווטאר הדיגיטלי היא מה שאנחנו באמת מחפשים בדרך". החנויות והפסלונים הם לא יותר מדרך להפיץ את הרעיון בקרב האנשים.

בששת החודשים האחרונים בלבד סרקו והדפיסו את הדמויות שלהם כעשרת אלפים אנשים בארה"ב וביפן. כך זה עובד: נכנסים לחדר מתומן עם 50-60 מצלמות דיגיטליות של קאנון שמצלמות מכל כיוון. ברגע שעומדים בפוזה מסוימת, חלק מהמצלמות נכבות. אפשר לקפוץ, להסתובב או להעביר את היד בשיעור, והמצלמות יתפסו את התנועות לפרטי פרטים, כמו שולי חצאית מתנפנפים למשל. הקבצים הדיגיטליים מכל מצלמה נכנסים לתוך תוכנת העיבוד של Doob, ובטכניקה שנקראת פוטוגרמטריה (שימוש בצילומי אוויר למדידת גודלם של עצמים), היא תופרת אותם יחד לתוך קובץ תלת מימד בודד, שנשלח למדפסת התלת מימד. Doob משתמשת במדפסת יוקרתית אשר בונה את הפסלון בצורה אנכית באמצעות אבקה, מהראש ועד הרגליים. בשכבה החיצונית של האבקה יש צבע, והיא זו ששומרת על הדגם קשיח.

ברוס אפבין ופסלון ה-Doob שלו בידו | צילום: יוטיוב

הטכנולוגיה מאחורי Doob הומצאה לפני שנים רבות בדיסלדורף, גרמניה, על ידי צוות של מומחי לתכנות, כולל מהנדס חברת SAP לשעבר ולדימיר פוהאלאק, אשר כתב את האלגוריתמים שמעבירים כמויות של תמונות לתוך דגם התלת מימד. הצוות שלו ניסה ליצור שיטה כדי להדפיס בתלת מימד את פניהם המדויקות של קורבנות שבץ, על ידי הכנסת דגם של הפנים שלהם לתוך צורה דיגיטלית. חנויות מחשבים גרפיות בהוליווד מבצעות פוטוגרמטריה מדויקת כבר כמה שנים, אבל הן גובות עשרות אלפי דולרים. צוות Doob רוצה להוכיח שהם יכולים לעשות את אותו הדבר אך במחיר הרבה יותר נמוך.

הקבוצה גייסה סכום (שאינו פורסם בציבור), ובאמצע 2013 פתחה מקום בדיסלדורף כדי לסרוק אנשים ולקבל תשומת לב רבה יותר עבור הטכנולוגיה. לקבוצה האירופאית יש מקומות ציבוריים בברלין ובפריז, אבל היא יותר נלהבת לשקוד על עסקים מסחריים כמו מכשירים ומוצרים רפואיים. השלוחה העצמאית בארה"ב מתעסקת יותר בשווקים צרכניים, קודם כל דרך הפסלונים ועם הזמן גם עם קמעונאים ומפעלי מוצרי צריכה שמתעניינים ברעיון של "התאמה אישית המונית" למוצרים שלהם, עד לרמת הצורה האנושית האינדיבידואלית. בסופו של דבר, כל אחד מאיתנו יהיה בובת התצוגה של עצמו, וכך הכל יתאים לה בצורה מושלמת.

החנות הראשונה של Doob בארה"ב הייתה פופ-אפ זמני באוקטובר עבר, בתוך חנות הדגל של Uniglo במרכז מסחרי בשדרה החמישית. ניסיון שרץ בשוק צ'לסי הוכיח כי היה מספיק דרישה כדי לפתוח מקום קבוע יותר בסוהו. חנויות אחרות נפתחו השנה בסן פרנסיסקו, לוס אנג'לס ויפן, וחנות נוספת בקליפורניה תיפתח בסאן חוזה. סטארט-אפים אחרים שמתחרים ב-Doob הם TwinKind הגרמני ו-Captured Dimensions שממוקם בטקסס. שניהם קטנים יותר מ-Doob ועדיין לא התרחבו לשלוחות נוספות.

Doob חתמה לאחרונה על הסכם עם ליגת בייסבול בכירה, כדי להציב תאי צילום במגרשי בייסבול ברחבי ארה"ב. הראשון שבהם יוצב באיצטדיון טייגר בדטרויט בקיץ הנוכחי. "בהתחלה זה יהיה מיועד לצופים, אבל במשך הזמן נוכל לשים אותם לצד שחקנים שיצטלמו ונסרוק אותם גם", אומר אנדרסון, למרות שהוא מודה כי לא הרבה שחקני בייסבול נכנסו לתוך תא הצילום עד כה. הסכמים עם Universal Studios מאפשרים להם לתת למבקרים לשכפל עצמם ב-Doob בתוך ספינות חלל שמופיעות בתוך האנימה האפוקליפטית Evangelion. בקרוב הם גם יוכלו לעשות זאת לצד דמויות מרחוב סומסום, במה שיותיר להם מזכרת נצחית עם הדמויות האהובות עליהם.

כיצד מכינים את הפסלונים? צפו:

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.