Forbes Israel Logo

ההיגיון מאחורי עסקת הענק: האם אפל עומדת "לנעול" את האוזניות של ביטס רק ללקוחותיה?

ההשקעה הענקית של 3.2 מיליארד דולר שהוציאה אפל על מנת לרכוש את חברת האוזניות ביטס, מתחילה לפתע להראות הגיונית. יתכן שאפל, אשר רבים סברו כי ביצעה בעסקה הנוכחית פניית פרסה ממדיניותה, דווקא מתנהגת כאן באופן אופייני מאוד – ויתכן שבקרוב תאלצו להיפרד בשל כך מזוג האוזניות האהוב עליכם.

כמו כל ההתפתחויות באפל, החדשות הגיעו גם הפעם מהדלפה. האתר 9To5Mac חשף כי אפל עומדת לבצע שינוי קטן ומבריק באוזניות ביטס – התאמתן לחיבור הלייטנינג שבמכשירי האייפון, כך שלא ניתן יהיה לחבר אותן עוד לשקע האוזניות הסטנדרטי. על אף שהשינוי הצפוי עשוי לעצבן לא מעט אנשים, יש בו גם יתרונות: בניגוד לאוזניות המתחברות לשקע ה-3.5 מ"מ הסטנדרטי (או בשמו הטכני TRS), אוזניות שיתחברו אל שקע הלייטנינג במכשיר יוכלו לבצע פונקציות נוספות מעבר לשליטה על עוצמת הקול, סיום שיחה והחלפת שירים. הן יוכלו להפעיל אפליקציות מסוימות ברגע שהן מחוברות למכשיר, ואף לשלוט בהן. מעבר לכך, מכיוון שחיבור הלייטנינג יודע גם לקבל אנרגיה ולא רק לספק אותה, ניתן יהיה להטעין את המכשיר דרך האוזניות, בזמן השימוש בהן.


חיבור הלייטנינג (מימין), לצד שקע האוזניות הסטנדרטי (שמאל) במכשיר האייפון. בקרוב ישאר רק אחד? | צילום: רויטרס

אבל בואו לא נשלה את עצמינו, המרוויחה הגדולה משינוי כזה תהיה אפל. עד כה היינו יכולים לבחור כל מותג אוזניות שרצינו, כעת עשויה אפל לכפות עלינו את השימוש בביטס או באוזניות מתחרות המותאמות לחיבור הלייטנינג ומערכת ה-MFi שלה (המתאימה ציוד ותכנות חיצוניות לשימוש במכשירי אפל), תספק לחברה רווח מכל ניסיון כזה. אם בכל זאת תתעקשו להישאר עם האזניות הישנות והטובות שלכם, תאלצו לקנות מתאם שיוכל לחבר אותן אל המכשיר – ושוב, אפל היא המרוויחה.

ואם יש מרוויחים, יש גם מפסידים. כעת משתמשי אפל יאלצו לא רק לרכוש זוג אוזניות ביטס חדש, או מתאם יקר לאוזניות הקיימות שלהם, אלא יאלצו גם להחזיק שני זוגות אוזניות – אחד עבור מכשיר אפל החדש התומך רק בביטס ואחד עבור שאר מכשירי המדיה שברשותם. למעשה הם לא יוכלו להשתמש באוזניות ביטס היקרות והאיכותיות באף מכשיר מלבד האייפון או האייפד החדשים.


אוזניות ביטס. האם אפל תאלץ אותנו לבחור רק בהן? | צילום: רויטרס

מקבלי ההחלטות באפל אינם טיפשים, ומודעים לשוק האוזניות המשגשג ולזעמם הפוטנציאלי של הלקוחות. לכן הם יפעלו באופן הדרגתי: יכריזו על הטכנולוגיה שתאפשר את החיבור של אוזניות ביטס, יחשפו אפליקציה של גוף שלישי שתיצור את האינטגרציה בין המכשירים שתהיה בלתי אפשרית בשום דרך אחרת, יהפכו את המתאם מחיבור הלייטנינג ל-3.5 מ"מ ליקר ולא נוח, ובשלב האחרון, יסירו ממכשירי אפל את חיבור ה-3.5 מ"מ ויציגו זאת כצער שיפנה מקום לסוללה גדולה יותר.

צעד כובל כזה עשוי בכל זאת, להיות מופנה נגד אפל, שתתקשה למשוך לקוחות חדשים ולגרום להם לבחור בה על פני המתחרים המאפשרים חופש רב הרבה יותר. מצד שני, זו תמיד היתה דרכה של אפל ונראה כי שום דבר לא מפריע לה להמשיך ולהתנהל בדרך כך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.