חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ההיסטוריה חוזרת: מה הקשר בין המהפכה התעשייתית ו"האינטרנט של הדברים"?

תערוכת הטכנולוגיה הנוצצת שנערכה בפילדלפיה ב-1876 לציון היובל השני לכינונה של ארצות הברית, היה אירוע מרשים שסימן את העתיד, לא פחות מאשר את העבר. כוכב התערוכה היה מנוע קיטור מסוג קורליס – פסגת ההישג הטכנולוגי של 40 שנות מחקר ופיתוח. חזק פי 30 מכל מנוע קיטור קיים, הוא הפעיל ללא בעיה את כל המכונות האחרות שהוצגו בתערוכה. האורחים נדהמו שאת המכונה העצומה מפעיל בסך הכל אדם אחד, שאת רוב זמנו בכלל מעביר בקריאת עיתון.

"יותר מ-10 מיליון איש הגיעו אל התערוכה, בזמנים בהם התחבורה הייתה איטית וקשה, וזה שינה את העולם", אומר ג'ים סטוגדיל, מחברת התקשורת O'Reilly Media. "תחשבו על בן האיכרים מקנזס שהתבונן במנוע , ראה מה הוא מסוגל לעשות, וחשב על כל האפשרויות שזה פותח. כשהוא עזב את התערוכה הוא לא היה אותו אדם, הוא הבין מה הטכנולוגיה שהרגע ראה אומרת לגבי העבודה שלו וחייו".

התערוכה של 1876 לא סימנה את תחילתה של המהפכה התעשייתית, אלא את ההגשמה שלה, את נקודת המסה הקריטית שלה. זו הייתה הנקודה בה הכל – טכנולוגיית קיטור מתקדמת, ייצור המוני, מסילות ברזל וטלגרף, נפגשו והתאחדו. "היא בישרה את העתיד, בו המהפכה התעשייתית הובילה לשינוי מהיר של החברה מבחינה תרבותית וכלכלית. יותר מ-10,000 פטנטים נוצרו בעקבות התערוכה והיא האיצה את האימוץ הגלובלי של שיטת המדידה האמריקאית."


כך זה היה נראה. מנוע הקורליס שהוצג בתערוכה | תמונה: מתוך ויקיפדיה

במונחים של "האינטרנט של הדברים", אנו נמצאים באותה נקודה של מסה קריטית כיום. "כאשר האינטרנט שינה את הכל, השינוי הגיע בגלים", אומר סטוגדיל. "מדענים וגיקים של טכנולוגיה היו מבשרי השינוי, ואחריהם המסתגלים המהירים, אך רק כאשר האינטרנט הפך להיות דבר הנמצא בכל מקום, הוא הגיע גם אל בן האיכרים מקנזס".

כאשר האינטרנט התחיל להכיל חפצים פיזיים, קצב השינוי הואץ. רשתות ווי-פיי יציבות, חיישנים, וממשקים נוחים לשימוש הפכו כל דבר סביבנו למחובר לרשת, מסמארטפונים ועד מכוניות. "אינטרנט של דברים" הוא המושג בו משתמשים כיום לתיאור השינוי האחרון הזה בטכנולוגיה הדיגיטלית. הבאזז סביב הנושא הוא לחלוטין ראוי, מכיוון שבקרוב מאוד נראה מערכות תשתית, תחנות כוח, ובנייני משרדים אינטליגנטיים, המחוברים באמצעות מערכת חיישנים ותוכנות לאינטרנט ממנו ניתן יהיה לשלוט בהם ובפעילותם. כל אלה יביאו להורדת מחירי פיתוח, לשיפור יכולת הייצור ואפשרות של ייצור עצמי מהבית בלחיצת כפתור – צורה חדשה של עסק.

התנגדות של הוירטואלי והאמיתי. האינטרנט של הדברים מציב אותנו שוב על סף מהפכה | צילום: sutterstock

"מידע יהפוך פשוטו כמשמעו, לדברים פיזיים, ותיווצר הצמדה בין ייצור תעשייתי ושירותים ציבוריים בצורה יעילה וחזקה ביותר", אומר סטוגדיל. "תחנות כוח ייצרו חשמל לפי הצריכה באותו רגע, והפקקים בכבישים ייעלמו כשמכוניות ללא נהג יחשבו את הצורה הטובה ביותר לנסיעה." כל אלה שמים אותנו בסיטואציה בה אנו נמצאים על סיפה של מהפכה הדומה למהפכה התעשייתי.

"כולם יושפעו מההתנגשות הזו של התוכנה והחומרה, של הוירטואלי והאמיתי. אנחנו שוב באחת מאותן הנקודות בהיסטוריה בהן הכל משתנה לכדי מציאות חדשה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן