חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

“ההנחיות החדשות של בנק ישראל יפגעו בעיקר בזוגות הצעירים”

ההנחיות החדשות של בנק ישראל המקשיחות את תנאי מתן המשכנתאות מעוררות סערה בשוק הנדל"ן. "כל עוד לא יטופל נושא ההיצע, הצעד רק יביא להכבדה על הזוגות הצעירים, להקטנה נוספת בכמות התחלות הבנייה, ולפגיעה נוספת בביצועי המשק", אמר היום יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס בתגובה להחלטה.

במסגרת ההנחיות החדשות יועלו דרישות ההון מהבנקים לגבי משכנתאות של יותר מ-45%. כך למשל הלוואות לדיור ששיעור המימון בהן גבוה מ-45% ועד 60%, ישוקללו ב-50%, במקום ב-35%. בנוסף במשכנתאות ששיעור המימון שלהן הוא מעל ל-60% תדרש כרית הון של למעלה מ-75%.

על פי דנוס, "ביד אחת מושכת בעוצמה ממשלת ישראל, שלא מספקת פתרונות דיור מעשיים במחירים ברי השגה, ובצד השני מושך בנק ישראל, כשהוא מקשה על הבנקים במתן הלוואות. כתוצאה מכך שיעורי הריבית שייגבו יעלו".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי בקבוצת איילון, ציין כי המהלך של בנק ישראל יגדיל את עלויות המשכנתא לציבור. לדבריו, "הסובלים הגדולים מההמלצות האגרסיביות של המפקח על הבנקים הינם ללא ספק ציבור רוכשי הדירות שיידרשו לשלם את עודף העלויות הבנקאיות הנובע מההוראות החדשות".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

פגוט קרא לממשלת ישראל לפעול בעניין הגדלת ההיצע: "ללא פעולה ממשלתית אגרסיבית של ממשלת ישראל בצד ההיצע, המחירים עלולים להגיע לכדי בועה שתסכן את יציבות המשק בכלל והמערכת הפיננסית בפרט. לכן, הצעדים של המפקח על הבנקים מחויבים במציאות, אולם ציבור רוכשי הדירות המתקשה גם כך להגשים את חלום הדירה יידרש לחתום על צ'ק גדול יותר מדי חודש".

הכלכלן הראשי של אי.בי.אי רפי גוזלן הצדיק את המהלך בטענה כי "בנק ישראל אינו יכול להישאר אדיש להתחדשות העלייה המהירה במחירי הדירות לאורך המחצית השנייה של השנה בהתחשב בואקום שנוצר עד להקמת ממשלה חדשה". עם זאת, גוזלן הוסיף כי הצעדים של בנק ישראל לשוק הנדל"ן לא יהיו אלו שיפתרו את הבעיה בשוק. "לשם כך נדרשת התערבות ממשלתית אגרסיבית הן בצד התכנון והן בצד המיסוי", אמר.

עדינה חכם, מנכ"לית רשת אנגלו סכסון, אמרה כי "הצעדים של בנק ישראל מטפלים בצד הביקושים, אך לא בצד ההיצע, ושוב מדובר בטיפול קוסמטי כאשר לפתרון הבעיה מתבקש לעשות טיפול שורש יסודי". להערכתה, הנחיה החדשה תשפיע פסיכולוגית על רוכשי הדירות ויש סיכוי שאלו יחזרו לשבת על הגדר, בטווח הקצר בלבד. "עדיין, הריבית על המשכנתאות נמוכה, מחירי השכירויות גבוהים ואין באמת אלטרנטיבות טובות להשקעה", סייגה.

לדברי עו"ד יעקב אטרקצ'י בעלים ומנכ"ל חברת אאורה ישראל: "בגלל התחרות הגדולה שקיימת היום בין הבנקים למשכנתאות ובגלל שהסיכון האמיתי שלהם במתן משכנתאות לדיור היא נמוכה, אני לא צופה שינוי ברצון של הבנקים לתת משכנתאות בתחום הדיור, גם עם הדרישה החדשה של המפקח על הבנקים. מדובר בצעד נוסף בכיוון הלא נכון, במקום בעצם לעשות את הדברים היחידים שבאמת יכולים להביא לאיזון בין הביקוש להיצע והם הגברת שיווקי הקרקעות באזורי ביקוש, טיפול בבירוקרטיות שיש כיום בוועדות המקומיות והוצאת היתרי בנייה בזמן קצר".

צילום: מרק ישראל סלם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן