Forbes Israel Logo

ההנפקה הגדולה בהיסטוריה? עליבאבא הסינית בדרך לניו יורק

ענקית הסחר האינטרנטי, עליבאבא הסינית משלימה בימים אלה את ההכנות האחרונות לקראת הנפקתה, שעשויה להיות אחת הגדולות בהיסטוריה של ארה"ב.
  
בעוד שהאמריקאי הממוצע (כמו הישראלי הממוצע) לא ממש מכיר לעומק את הענק הסיני, אין כמעט אדם בסין שלא שמע על מי שאחראית ל-80% מהסחר האלקטרוני במדינה. כאשר תושלם ההנפקה היא צפויה לעמוד לצד חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, כמו IBM ואורקל כאשר אנליסטים של בלומברג מעריכים כי שוויה יהיה כ-170 מיליארד דולר. אחרים מערכים כי הסכום אף יעבור את ה-250 מיליארד דולר.

"למרות שכוחה של עליבאבא מתבטא במרחב האינטרנטי וביכולתה להתרחב מחוץ לגבולות סין, יש לציין שלחברה פוטנציאל עצום לצמיחה בשוק הסיני המקומי ובשלב זה הנפקה היא חשובה על מנת לתמוך בהתפשטות המואצת שלה", אמר ניקולה פנג, אנליסט בקנליס סין.
כרגע סדר הגודל של ההנפקה נשמר בסוד, אך ההערכות הן כי החברה תגייס יותר מ-15 מיליארד דולר ממניות שתמכור לציבור – תהליך שיכול לקחת עוד מספר חודשים. גם מספר המניות שיוצעו למכירה וערכן עדיין לא ידוע ויתברר רק ימים ספורים לפני ההנפקה.


עליבאבא. 80% מהסחר האלקטרוני בסין עובר דרכה | צילום: רויטרס

עליבאבא שהוקמה ב-1999 על ידי מורה לאנגלית, ג'ייק מה, ניצלה את הצמיחה הכלכלית המהירה במדינה כדי ליצור פלטפורמת מסחר שמהווה דגם מיניאטורי של הכלכלה במדינה עם שירותים מכל תחומי החיים, החל מתשלום חשבונות, דרך שירותי ענן ועד שוק הטבק וה-Tmall (הקניון הווירטואלי), שני מקורות ההכנסה הגדולים שלה.

נכון לסוף 2013, לחברה היו 231 מיליון קונים פעילים – עליה של 44% לעומת השנה שעברה. לחברה גם אחיזה חזקה בקרב משתמשי המובייל (כ-20% מהמסחר מגיע מסמרטפונים וטאבלטים). "עבור לקוחות סינים רבים, עליבאבא סיפקה חוויה חדשה כאשר אפשרה להם גישה למוצרים שלעולם לא היו יכולים להשיג", אומר דונקן קלרק, יו"ר חברת הייעוץ העסקי BDA סין. "מה שכל זה עשה הוא בניית השלד למסחר האלקטרוני בסין". השלד הזה הפך את עליבאבא לחברת הסחר האלקטרוני הגדולה בעולם עם הכנסות של 5.6 מיליארד דולר ורווח של 1.3 מיליארד ב-2013.


ג'ייק מה. היוזמה שלו הפכה אותו לאדם החמישי בעושרו בסין | צילום: רויטרס

פורבס מעריך את הונו של יו"ר ומייסד אליבאבא המחזיק בכ-8.9% מהחברה בכ-8.4 מיליארד דולר, מה שהופך אותו לאדם ה-5 בעושרו בסין. הסגן שלו, ג'וסף צאי מוערך בכ-3 מיליארד דולר.

יאהו שהשקיעה בעליבאבא ב-2005 והחזיקה ב-22.6% מן החברה, מכרה יותר מחצי מאחזקותיה בה ב-2012 תמורת 7 מיליארד דולר. אנליסטים רבים ייחסו את הצלחתה הרבה של מניית יאהו דווקא להתלהבות מעליבאבא שבשל הסכם בין מחזיקי המניות תוכל לכפות על יאהו למכור עד 40% מהמניות שנשארו בידה במהלך ההנפקה. מחזיק המניות הגדול ביותר בחברה הוא סופטבנק היפני עם 34.4% מן המניות. מנכ"ל הבנק, מסיושי סון, הוא גם אחד מ-4 חברי הדירקטוריון של עליבאבא שצפוי בסופו של דבר לגדול ל-9 חברים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.