Forbes Israel Logo

ההשקעה: כדור הארץ. דור המשקיעים הצעיר כבר הבין זאת

טורבינות רוח בארצות הברית. צילום: American Public Power Association, unsplash
טורבינות רוח בארצות הברית. צילום: American Public Power Association, unsplash
משבר האקלים נותן את אותותיו: הנזק מאסונות אקלימיים רק בשנת 2020 עמד על 269 מיליארד דולר - יותר מפי שניים משנת 2019. השקעה באופן בר קיימא לא רק תסייע לשמור על עולמנו, אלא גם תראה תשואות נאות לטווח הארוך

כשסגן נשיא ארה"ב לשעבר, אל גור, העלה לפני 15 שנים את המודעות לשינויי האקלים, הדבר היה עדיין בגדר דאגה לעתידם של הדורות הבאים, ויש רבים שהתייחסו לדיון כנבואת שקר או כהגזמה לעומת מצבו האמיתי של כדור הארץ. כיום, 15 שנים אחרי הסרט המפורסם שלו, "אמת מטרידה", שינויי האקלים ניכרים וכבר ממש עמנו. השיטפונות באירופה, שגבו חייהם של עשרות, וגל החום הקיצוני האחרון בארה"ב הציפו את האמת הקשה – יש איום קיומי ממשי על האנושות ויש להתייחס אליו במלוא הרצינות.

בהתאם לקצב המסחרר של הקידמה הטכנולוגית ושל אימוץ גישה חדשה בקרב הדור הצעיר, אנו רואים שינוי מהותי גם בהתייחסות של המשקיעים בעולם למצב. כיום, כבר 39% מהמשקיעים בעולם משקיעים באופן בר קיימא, בעיקר משום שהם רואים בכך דרך שיכולה לחולל את השינוי החיובי המיוחל.

56% מהמשקיעים בעולם הינם בין טווח הגילים 34־18, כך שלמעשה, מרביתם של בני הדור הצעיר בוחרים באופן מובהק להשקיע באופן זה. האמידים הצעירים בוחרים בהשקעות ESG (Socially Responsible Investing) ובכך מתווים דרך חדשה ותפיסת השקעות חדשה בשווקים.
השקעות ברות קיימא אינן פוגעות בתשואות להן מצפה המשקיע, אך במקביל ישנה שמירה על נאמנות לערכים, ובעיקר בנושא הגבלת ההתחממות הגלובלית, שוויון חברתי וממשל תאגידי תקין.

אוויר, מים ואנרגיה

הסכנות שבפנינו אדירות – ממזג אויר קיצוני ואיכות אוויר ירודה ועד נזק כלכלי אדיר – וכך גם האתגרים. המחיר שגובה מאיתנו ההתחממות הגלובלית ניכר, כך שהנזק מאסונות אקלימיים רק בשנת 2020 עמד על 269 מיליארד דולר, יותר מפי שניים משנת 2019. ניתן בכל זאת להתעודד מהסביבה הרגולטורית התומכת בשינוי, וניתן היה לראות זאת באופן ההתמודדות של אומות העולם במגפה הגלובלית שאנו בעיצומה.

ההירתמות של כלל המדינות, פיתוח חיסונים ואישורם בתוך זמן קצר מאוד וחסר תקדים (וזאת בתיאום רב בין המדינות) הביא להתמודדות מרשימה מול מגפה שנזקיה היו עלולים להיות קשים בהרבה. הטכנולוגיות המתפתחות אף הן מסייעות במתן פתרון יעיל וביישום מהיר, כך שלמשל שימוש באנרגיה חלופית, דוגמת אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית צובר תאוצה, והופך לחלופה אמיתית לאנרגיה מזיקה לכדור הארץ.

יש לשים דגש על הנושאים הללו וליישם אותם גם בתיקי ההשקעות מתוך הבנה כי פרט לעובדה שמדובר בדבר הנכון מוסרית והנכון לאיכות החיים שלנו ושל הדורות הבאים – זו גם הדרך הנכונה לניהול תיקי השקעות. התחומים והחברות ששמים דגש על השקעות ברות קיימא, יהוו את ההשקעות הטובות לעתיד, גם בהיבט של תשואות לטווח הארוך.

בעיה ברורה ומיידית

מכיוון שזיהום אוויר מהווה את הסיבה הרביעית למוות בעולם, יש לשים דגש על תחום זה כתחום השקעה עיקרי. בנוסף, משום שייצור מקורות אנרגיה מסורתיים אחראי לכשני שלישים מהפליטות של גזים רעילים לאטמוספירה, יש להסיט חלק מההשקעה לאנרגיה חלופית. כמו כן, מכיוון שרק 2.5% ממקורות המים בעולם הם מים מתוקים וכ־69% למעשה קפואים בקרחונים, יש חשיבות רבה בהשקעה במערכות מים חכמות ומפעלי טיהור מים, אשר יסייעו לשנות את התמונה הנוכחית.

הדחיפות במציאת פתרונות למשבר האקלים מייצרת סביבה מצוינת להתפתחותן של חברות בתחום ההשקעות ברות הקיימא, שאין ספק שיצברו דומיננטיות בעולם ההשקעות בשנים הקרובות. על אף המורכבות בשינוי הגישה הכוללת שלנו בתחומים המהווים את הבסיס להתנהלות היומיומית שלנו, הזמן לפעול הוא עכשיו. העלויות הכלכליות, הנזקים הבריאותיים ארוכי הטווח ואובדן חיי האדם הפך את הבעיה התיאורטית עליה התדיינו לפני שני עשורים, לבעיה ברורה ומיידית.

מאוד משמח ומעודד לראות את הדור הבא של המשקיעים מחובר עמוקות לערכים הירוקים ובהם גם שינוי חברתי וממשל תאגידי חזק. משקיעים צעירים אלו יובילו, וכבר כעת מובילים, את השוק של השנים הקרובות למהפכה ירוקה, אשר תשפיע על כל היבט בחיינו ותוביל אותנו ואת הדורות הבאים לחיים בעולם בטוח, נקי וטוב יותר.


הכותב הוא מנכ"ל UBS Wealth Management Israel

מובהר כי אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא, ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והם אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על-ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע. 

מובהר כי ייתכן ולכותבים ו/או ל־UBS Switzerland AG ול־UBS Wealth Management Israel קיים עניין אישי בנושא, ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה־1995.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן