Forbes Israel Logo

ההתמכרות פגה: גרופון מתקרבת לקריסה, האם פייסבוק בעקבותיה?

המשקיעים החלו לוותר על גרופון ונראה שהם מחפשים את היציאה גם מפייסבוק. אולם כל עוד טוויטר אינה נסחרת בבורסה, נראה כי להיפטר ממנה יהיה קשה קצת יותר. 

המשיכה של צרכנים למדיה חברתית היא כמו שימוש בדופמין. כמו כל מי שמשתמש בסמים, גם במקרה הזה הצרכנים זקוקים כל הזמן לעוד מנה. חוסר היכולת של החברות לספק לצרכנים מנה גדולה יותר היא המכשול העיקרי שלהן בדרך לעמידה בהערכות הגבוהות שיוחסו להן. בנוסף, הן גם לא מצליחות למצוא מקורות רווח שיחזירו את הכסף שקיבלו מהמשקיעים שלהן.

במקרה של גרופון, חברת הקופונים היומיים הבינלאומית, למשקיעים נמאס לחכות לרווחים וכעת הם נוטשים אותה בקצב מהיר במיוחד. על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, בין השמות של המשקיעים שנטשו את גרופון ניתן למצוא גם את קרן הגידור מווריק ואת חברת הייעוץ העסקי פידליטי. עם זאת, ישנם גם אחרים שעדיין רואים את פוטנציאל הרווחיות של החברה, ביניהם גם בנק ההשקעות מורגן סטנלי.

גרופון איבדה 82% מערכה בוול סטריט | צילום: רויטרס

ההפסדים הרבים שספגו המשקיעים הכניסו את גרופון וחברות קופונים אחרות ללחץ. מאז הנפקתה בוול סטריט צללה מניית גרופון ב-82%. אולם נראה כי הקורבנות הגדולים של החברה הם דווקא כל אותם עסקים קטנים המתפתים לשתף פעולה עם ספקית הקופונים.

השיטה בה פועל המודל העסקי של גרופון אולי מגדילה את כמות הלקוחות של אותם עסקים באופן חד פעמי, אך בפועל, מדובר ביותר אנשים שמגיעים למסעדה למשל ומזמינים כמויות קטנות יותר של אוכל במחירים זולים יותר, מה שמוריד את המוטיבציה של המלצרים והשפים ועל ידי כך את רמת השירות בכלל. כתוצאה מכך, הלקוחות החדשים מחליטים לא לחזור למסעדה לעולם.

כעת נראה כי גם הלקוחות וגם העסקים בורחים הרחק מספקיות הקופונים היומיים. על פי דיווח בניו יורק טיימס, ברבעון הראשון של השנה נרשמו כ-7,800 ביטולי מנויים מחברות הקופונים ומספר זה אף הכפיל את עצמו ברבעון השני. על פי דיווח של אתר דיילי דיל, בששת החודשים האחרונים נסגרו כ-798 אתרי קופונים ועסקאות יומיות.

הסיבה העיקרית למשיכה הרבה שיש לחברות מדיה חברתית היא כמות הדופמין שהן מייצרות במוחם של אנשים. בדומה לסם, הדופמין הוא חומר שהפרשתו במוח גורמת לאדם לחוש שמחה והנאה. בעוד שיש מי שחושב שעדכון סטטוסים בפייסבוק, קריאת הצעות יומיות באתרי קופונים ומעקב אחר הגיגים של אחרים בטוויטר הם בזבוז זמן, רבים אחרים דווקא רואים בפעילויות אלה מקור להנאה ממושכת. 

לטענת הסופר וויליאם פאוארס, המוח האנושי מגיב לגירויים חדשים שהוא קולט על ידי הפרשת דופמין. אולם על מנת לקבל את אותה כמות הנאה מגירוי קיים, יש צורך במנה גדולה יותר ממנו. במקרה של פייסבוק, ניתן להסביר את ההאטה בצמיחת החברה בכך שהיא למעשה כבר מזמן לא מצליחה לספק מנות גדולות יותר של הנאה עבור המשתמשים.

גם המפרסמים בורחים מפייסבוק, זאת לאחר שלמשתמשי האתר נמאס שהחברה עושה שימוש בפרטיהם האישיים להגדלת רווחיה מפרסומות. עם זאת, ההערכה היא שאם פייסבוק תצליח למצוא שיטה אחרת להגדיל את ההכנסות מפרסומות, היא עשויה להתחבב שוב על המשקיעים ובכך לעלות את ערכה של המניה בבורסה.

לעומת זאת, במצב העניינים הנוכחי, השימוש של פייסבוק בסיפורים ממומנים, כאלה שמציגים למשתמש תמונות של חבריו ברשת החברתית שלחצו לייק לעסק מסויים, לא משרת את מטרת החברה. נכון לעכשיו, ככל שמודעות הפרסום בפייסבוק נהיות אינטראקטיביות יותר, המשתמשים נוטים להימנע מהן וכך יוצא שפייסבוק מספקת להם פחות הנאה.

בנוסף, נראה כי לפייסבוק יש השפעה שלילית על הפרודוקטיביות של משתמשיה. על פי מחקר שנערך במאי 2011 נראה כי משתמשי פייסבוק האמריקאים מבלים בחודש כ-15 שעות ו-33 דקות בממוצע בגלישה באתר, זמן שהיה עשוי להוסיף לכלכלת ארה"ב 1.4 טריליון דולר. 

פייסבוק וגרופון מעלות סיבות רבות לכך שחברות המדיה החברתית לא כדאיות עבור המשקיעים בוול סטריט. לעומתן, כל עוד טוויטר מוגדרת כחברה פרטית שאיננה נסחרת בבורסה, ניתן רק להתלונן על ההשפעה השלילית שלה על סדר העדיפויות הפרטי והציבורי. אחרי הכל, גם אם מיליוני משתמשים עוקבים אחר ציוציו של סלבריטי כזה או אחר, אין זו סיבה להפוך אותם לחדשות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.