Forbes Israel Logo

הותרה לפרסום הבדיקה בעניינו של בן משה: ההתנהלות של קבוצת אקסטרה תקינה

קצת יותר משלושה חודשים עברו מאז נתן השופט איתן אורנשטיין את החלטתו הסופית בתיק אי.די.בי, ולמרות שדנקנר הצהיר כי יערער על ההחלטה, יהיה לו קשה מאוד כעת, לאחר פרסום חלקים מדו"ח צוות הבדיקה, שבדק את פעילותו העסקית של מר מוטי בן משה, ועיקריו מובאים כאן.

לעניין מקור הכספים שהועברו לצורך הבטחת הצעתם של מוטי ובן משה, כ-980 מיליון ₪, הגיעו מחברי הדוח למסקנה שמקור הכסף הינו בפעילותה העסקית השוטפת של חברת אקסטרה אנרג'י, כך על פי חברת אקסטרה ועל פי הבנקים בחו"ל מהם נמשכו הכספים.

חברת אקסטרה אנרג'י, הפועלת תחת אקסטרה החזקות, מספקת גז וחשמל ללקוחות ביתיים וקטנים, וללקוחות מסחריים גדולים (תחת אקסטרה סחר). כשני שלישים מהכנסות החברה והרווחים הם ממכירת חשמל וכשליש ממכירת גז. החברה הוקמה ב-2008 ומאז היא גדלה בקצב של מאות אלפי לקוחות מדי שנה. דוחותיה של החברה קיבלו את אישורו של משרד רואי חשבון חיצוני שנשכר לצורך כך.

מטרתה של הבדיקה הכלכלית הייתה לבחון את הסבירות כי החברה תוכל לעמוד בהתחייבויותיה, ולאתר ממצאים אשר יש בהם, לו יתגלו, בכדי לשלול את הנחות החברה ו/או את האפשרות כי תעמוד בהתחייבויותיה ולא מעבר לכך.

מוטי בן משה, לא מסתורי כפי שניסו להציג אותו | צילום: אניה בושמן

מסקנות הדוח, אולם, נוסחו על הדרך השלילה – לא נמצא נתון שיש בו כדי לשלול את נתוני הרווחיות שהציגה החברה; לא נמצא ממצא אשר יש בו כדי לשלול את תזרים המזומנים שהציגה החברה; לא נמצאו ממצאים שסותרים את טענת החברה כי הכספים שהופקדו בחשבונות הנאמנות בישראל, מקורם בפעילות השוטפת של אקסטרה אנרג'י, ולא נמצא ממצא הסותרת הנחת החברה כי יתרת המזומנים שבידיה תיתן מענה מספק לפעילותה השוטפת של בעתיד.

גם לעניין הטענה כי מאחורי קבוצת אקסטרה לא עומד מוטי בן משה, נערכה בדיקה – נמצא כי המניות באקסטרה ישראל (שהוקמה באוקטובר 2013 לצורך הרכישה), מוחזקות בנאמנות בעבור מוטי בן משה בלבד. גם הבעלות באקסטרה אחזקות ואקסטרה אנרג'י נבדקו ואושרו, זאת על אף שלא יחזיקו במניות אי.די.בי באופן ישיר, והן רק התחייבו לגבות את אקסטרה ישראל, ולהעביר לה כספים בעתיד ככל שתזדקק לכך.

בדוח נכתב כי על פי התרשמות צוות הבדיקה, בן משה הוא השולט בקבוצה, על כלל ההיבטים הנובעים בכך. עוד נכתב בדוח כי מבנה הנאמנויות שבאמצעותו שולט בן משה בקבוצה הוא מבנה מוכר, ומסמכי הנאמנות בתאגיד מנוסחים באופן סטנדרטי.

עוד עולה מהדוח כי נבדקו גם הטענות שהעלה נוחי דנקנר כנגד בן משה, שהתבססו בעיקר על דוח שהזמין מחברת המודיעין העסקי BlackCube, שנציג מטעמה תושאל בעניין. ממצאי הבדיקה גם בנושאים אלה עמדו לצידו של בן משה, אולם אין הם מובאים בדוח הגלוי.

בדו"ח מצוין כי קבוצת אקסטרה מסרה מסמכים רבים הנוגעים לפעילותה, שיתפה פעולה באופן מלא עם הצוות שהרכיב את הדוח ואף אפשרה גישה מלאה למסמכי החברה במטה החברה. לצורך הכנת הדוח הסתייעו ברשות לניירות ערך בעו"ד ורו"ח מקומיים בגרמניה, וכן במומחים לדין הבינלאומי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.