Forbes Israel Logo

הזדמנויות חדשות: הכלכלה העולמית ביום שאחרי משבר הקורונה

המצב חסר התקדים שבו נמצאת האנושות בחודשים האחרונים ישנה את האופן שבו נחייה מעתה והלאה. אלה התחומים שצפויים לפרוח ביום שאחרי הקורונה

בתוך שבועות בודדים שינתה התפרצות הקורונה את פני הכלכלה העולמית, השווקים הפיננסיים ואת חיי היומיום שלנו. 

השפעת הווירוס הגיעה לרבים. כיתות, משרדים, מסעדות ותחבורה ציבורית – כולם ריקים מאדם. פיג'מות נהיו הסטייל החדש של הלבוש, ונגיעת מרפקים הפכה ללחיצת היד החדשה. נייר טואלט וביצים נהיו הסחורה החמה ביותר בשוק. 

משבר הקורונה יצר עבור המשקיעים תשתית חשובה לעתיד. צילום: shutterstock
משבר הקורונה יצר עבור המשקיעים תשתית חשובה לעתיד. צילום: shutterstock

במקביל לכל השינויים המטרידים הללו, אוכלוסיית העולם והסקטור העיסקי התרגלו לנורמליות חדשה. יתרה מכך, מספר לא מבוטל של יחידים וחברות החלו לפעול במרץ על מנת למצוא פתרונות יצירתיים בכדי להתמודד עם המגפה המתפתחת. בעוד שהציפייה היא שכלכלת העולם תתאושש, יש לצפות כי יהיו שינויים באורח החיים ובדרך שבה עסקים יעבדו. גם טכנולוגיות רפואיות ודיגיטליות אשר ישפיעו ביום שלאחר המגפה ילכו ויצוצו.

מספר תחומים צפויים להיות מושפעים במיוחד מהמגפה, ואם מחפשים סקטורים שיניבו רווחיות בטווח הארוך, ביום שאחרי הקורונה, כדאי לשים אליהם לב. 


העיקר הבריאות

מגיפת הקורונה חשפה את הסדקים במערכת הבריאות הגלובלית. בעתיד, טכנולוגיה תשחק תפקיד מרכזי בטיפול במחלות, כשהדגש יהיה על הורדת עלויות וגישה רחבה יותר לשירותי רפואה. הצלחתם ויכולתם של מדענים במציאת חיסון ותרופה, בין אם לקורונה ובין אם לווירוסים אחרים, תשחק אף היא תפקיד חשוב. השימוש ברפואה באמצעים אלקטרוניים, על מנת למנוע התקהלויות, הוא טרנד נוסף שוודאי יהיה רלוונטי בשנים קרובות. ולבסוף, וודאי תעשה גם חשיבה מחודשת על תעשיית המזון העולמית, כדי להימנע מהתפשטות מגיפות שכאלה בעתיד. 

ריפוי גני. ההתפרצות המהירה של הווירוס גרמה למומחים לנסות להבין מה מקורו. פיתוחו של המחקר הגנטי חשוב מאוד כדי להצליח ולנתח את המצב. עם התפרצות הסארס בשנת 2002, נדרשו חמישה חודשים כדי להשלים את הגנום של הווירוס. כיום לקח למדענים סינים 30 יום לעשות זאת. תהליך זה הוא קריטי לפיתוח חיסון במהרה, כמו גם למעקב אחר התפתחות של מוטציות מהווירוס בעתיד.

אך להתפתחויות המדעיות והטכנולוגיות בתחום ההנדסה הגנטית, יש השלכות מרחיקות לכת, גם מעבר לתחום המגיפות הווירליות. בארה"ב הושקו בשנים האחרונות ארבעה מוצרים רפואיים שמקורם בריפוי גני (טכניקה של החדרת גנים תקינים אל תאי החולה, על מנת לרפא מחלות הנגרמות משיבושים גנטיים). המכירות הכוללות מגיעות למיליארד דולר בשנה, אך לשוק זה יש פוטנציאל גדול בהרבה. ככל שהמחקר יעמיק, חברות ביופארמה העוסקות בפיתוח מוצרים רפואיים מסוג זה תהיינה, ללא ספק, חלק יותר משמעותי בענף המגלגל למעלה מטריליון דולר במכירות בשנה.

רפואה מרחוק

טכנולוגיית בריאות. המגפה האחרונה שמה זרקור על יכולות הרפואה מרחוק (טלפון/וידאו), שהחלה להיות הסטנדרט החדש. השימוש העולמי ברפואה מרחוק צמח ביותר מ-1,000% בשבועות האחרונים. יש לכך פוטנציאל רב לחסכון בעלויות, וגם להרחבת השירותים הרפואיים הניתנים כיום לחולים. 

רפואה מרחוק היא דוגמה אחת בלבד לטרנד של שילוב טכנולוגיות בעולם הרפואה, שבוודאי יתרחב כעת יותר מתמיד. תעשיית הרפואה מייצרת 5% מהמידע בעולם, אך עם זאת, מדובר באחת התעשיות הכי פחות דיגיטליות. בשנים הקרובות, טכנולוגיות של ניתוח באמצעות רובוטים, דיאגנוזות באמצעות בינה מלאכותית ועוד, יהפכו את הרפואה המודרנית ליעילה יותר וזמינה יותר. השקעה בחברות העוסקות בפיתוח טכנולוגיות חדשניות מסוג זה בוודאי תהיה מעניינת בעידן שאחרי הקורונה.

מהפכת המזון. בעוד שהגורם המדויק לקורונה עדיין איננו ידוע, ההנחה היא שהווירוס הועבר מחיות לבני אדם, דרך אכילה. הנזק האדיר לכלכלה ולחיי האדם שנפגעו כתוצאה מהווירוס, יביא לבחינה מדוקדקת בכל הנוגע לשוק המזון ולפיקוח עליו.

האוכלוסייה על פני כדור הארץ צפויה לגדול ב-25% עד 2050. כלומר, עוד 200 אלף פיות להאכיל בכל יום. כדי שנוכל לספק מזון מזין, בטוח ומתאים להעדפות הצרכנים, נאלץ להתמודד עם אתגר לא קטן. 

ככל שיותר אנשים במעמד הביניים מתגוררים בערים (כחלק מתופעה גלובלית של עיור) ישנה דרישה גדולה יותר לחלבון מן החי. חברות סטארט-אפ העוסקות בייצור תחליפי בשר, עשויות להיות פתרון אחד לצורך הגובר. בנוסף, ראינו את הצמיחה האדירה בשליחויות ממסעדות בתקופת התפרצות הקורונה, ומגמה זו עשויה להמשיך, כך שכמות המשלוחים ממסעדות תיגדל בעתיד, וחברות העוסקות בתחום זה, תהיינה אף הן הזדמנות השקעה טובה.

נייקי. המכירות אונליין בזמן המשבר צמחו משמעותית. צילום: shutterstock
נייקי. המכירות אונליין בזמן המשבר צמחו משמעותית. צילום: shutterstock
טרנספורמציה דיגיטלית

פינטק. המגיפה תאיץ, ככל הנראה, את התפתחות ענף זה של טכנולוגיות דיגיטליות, כאשר יותר אנשים יחפשו פלטפורמות שמקטינות את האינטראקציה הפיזית עם אנשים אחרים. לימוד מרחוק, משלוחי אוכל, שיחות וידאו ועוד, יעשו שימוש בפתרונות פינטק לשם ביצוע תשלומים. במהלך המשבר ראינו ממשלות רבות התומכות בשימוש בפתרונות אלו, ואף ניתנו הקלות רגולטוריות על מנת לאפשר לציבור הרחב שימוש באפליקציות ותוכנות מסוג זה.

מסחר אלקטרוני. מהנהנות העיקריות בתקופה הסגר העולמי שנכפה עלינו נמצאות אותן חברות העוסקות במסחר אלקטרוני. בדומה לפינטק, גם תחום זה צפוי לצמוח, אל מול פגיעה קשה בחנויות הפיזיות. חברות יאלצו לעשות אדפטציה לעולם שיהיה יותר ויותר אונליין, כך למשל, יצרנית הנעליים נייקי דיווחה שהמכירות שלה אונליין בסין בזמן הסגר צמחו בשיעור תלת סיפרתי. קצב זה אף גדל כאשר החנויות והקניונים נפתחו בשנית. כדאי לבחון השקעה בחברות בתחום זה, וגם ביצרנים המובילים שינוי בחברות שלהן, לשם שיווק אלקטרוני.

אבטחת מידע. חשיבותן של היכולת לעבוד מהבית ושל השליטה מרחוק גדלה משמעותית בתקופה זו. כעת, חברות רבות צברו ניסיון מסוים בעבודה מרחוק, וככל הנראה, חברות יפתחו יכולת שיאפשרו להן להמשיך לעבוד כך גם בהמשך. לאור זאת, חברות העוסקות בשמירת מידע בענן, וחברות העוסקות בשליטה, אבטחת מידע והגנת סייבר יהיו שחקן חשוב מאוד. העובדה שישנם מחשבים רבים, שאינם נמצאים במשרד, חושפת חברות להתקפה, ולכן יושקעו יותר משאבים ביצירת סביבת עבודה בטוחה ויעילה מרחוק. 

קרוב לבית

המתח שיצר משבר הסחר בין ארה"ב לסין הדגיש את הפגיעות של שרשרת האספקה הגלובלית, גם בשינוי של פרמטרים קטנים. 

בעבר, היה הפוקוס על עלויות היצרנים, כך שיותר ויותר מפעלים הועברו בעיקר לסין, שם עלויות הייצור נמוכות מאוד. לאחר משבר הקורונה, שיצר בעיה קשה בשרשרת האספקה, ישנה חשיבה מחודשת בכל הנוגע לריכוז של הייצור במקומות מסוימים. 

ממשלות וחברות עיסקיות חושבות על דרכים "לקרב" את הייצור לבית. המשבר הנוכחי יגביר, ככל הנראה, את פיתוח הפתרונות לגיוון הייצור, שכבר החלו לצוץ במהלך משבר הסחר בין ארה"ב לסין. זה לא אומר בהכרח מעבר לייצור במקומות שבהם השכר הוא גבוה, אך בהחלט יציאה מסוימת מסין ומעבר למדינות במזרח אירופה, מקסיקו ומדינות נוספות במזרח. 

כמובן שגם פיתוחים נוספים של טכנולוגיות ייצור אוטומטיות ימשכו, ואף יתגברו, והאוטומציה תהיה בפוקוס של חברות יצרניות רבות. חברות העוסקות בפיתוח רובוטים לייצור, תוכנות לאוטומציה ומכשירים אוטומטיים למפעלים, ישחקו תפקיד גדול יותר בשוק זה, ואף חברות המציעות שירות טכני מרחוק.

אין ספק שהמגיפה הזו משנה ותשנה את כללי המשחק. התנהגות הצרכן משתנה ומאיצה תהליכים טכנולוגיים. לטכנולוגיה ולדיגיטליזציה תפקיד מכריע בתהליכים המשתנים, למשל בסקטור היצרני, ולמשקיע לטווח הארוך נוצרה כעת התשתית להשקעה מעניינת ואף חשובה לעתיד. 

הכותב הוא משנה למנכ"ל UBS Wealth Management Israel


מובהר כי אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא, ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והם אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על-ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע. 

מובהר כי ייתכן ולכותב ו/או ל־UBS Wealth Management Israel  קיים עניין אישי בנושא, ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה־1995.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.