Forbes Israel Logo

הזהב של השכונה: מי סביב הים התיכון יצר את האוצר המסתורי מסביליה?

מאז עידנים קדומים, זהב נתפס תמיד כחומר אפוף מסתורין. חוץ מנחושת, זו המתכת היחידה שיש לה צבע ייחודי משלה ואינה מתכלה לאורך זמן. כך שאין זה פלא שתגליות בלתי צפויות של אוצר עשוי זהב מתאפיינות גם הן בדרך כלל במסתורין ובסיפורי אגדות.

האוצר של אל-קרמבולו הוא אוסף של 21 פריטים עשויי זהב שהתגלו במחוז הספרדי סביליה בשנת 1958. מקורם של החפצים היה בגדר תעלומה במשך יותר מ-60 שנה.
כפי הנראה, התכשיטים יוצרו באמצעות טכניקות פיניקיות. הפיניקים, ציוויליזציה עתיקה ששורשיה הם מאזור סוריה של ימינו, התיישבו סביב הים התיכון במאה ה-8 לפני הספירה. יתכן שהפריטים נסחרו על ידי סוחרים פיניקים ומאוחר יותר נקברו בשטח ספרד של ימינו.

האוצר של קרמבולו | צילום: ויקיפדיה – José Luiz Bernardes Ribeiro

הסבר נוסף קושר בין הפריטים הללו לבין תרבות טרטסוס המקומית, המאפיינת את דרום האי האיברי. טרטסוס הייתה עיר נמל כמעט מיתית, שתוארה על ידי ההיסטוריון היווני הרודוטוס (485-425 לפנה"ס) כמי שהייתה ממוקמת במילניום הראשון לפני הספירה מאחורי העמודים של הרקולס (מצרי גיברלטר של ימינו). היסטוריון יווני נוסף, אפורוס מהעיר סיים (400-330 לפנה"ס), תיאר אותה בתור "שוק משגשג מאוד… עם הרבה בדיל שנישא על מי הנהר, לצד זהב ונחושת מאזור האדמות הקלטיות".

הנהר שמתואר אצל אפורוס יכול לעזור לפתור את החידה הארכיאולוגית. המיקום המדויק של טרטסוס אינו מוכר כיום. כמה חוקרים מציעים, בהתבסס על היעלמותה הפתאומית של העיר מכל תיעוד ארכיאולוגי, שהיא הייתה מחוברת בדרך כלשהי להיעלמותה המסתורית של עיר אחרת: לפי האגדות, העיר אטלנטיס נעלמה מעל פני האדמה "בתוך יום ולילה אחד של חוסר מזל", לאחר התפרצות הר געש. אולם, הסבר פשוט יותר מערב את הנהר הספרדי בן ימינו גוואדאלקיוויר. העיר העתיקה טרטסוס עשויה הייתה להיות ממוקמת במקום כלשהו לצד הנהר הזה. כך שלאורך הזמן, כשהנהר הלך ושינה את מסלולו, יתכן שהוא פשוט הרס, או קבר תחתיו את הנמל העתיק.

באמצעות ניתוח ההרכב הכימי של הפריטים המוזהבים, צוות של חוקרים מהמוזיאון הארכיאולוגי של סביליה והמחלקה למדעי כדור הארץ באוניברסיטת Huelva מצאו ראיות נוספות שיתמכו בהסבר שלפיו האוצר של קרמבולו הוא מוצר מקומי. זהב מכיל לעתים גם עקבות של מתכות אחרות, כמו עופרת. זיהום מהסוג הזה של זהב, במיוחד הריכוז הכימי והחותמות הכימיות, הוא ייחודי למספר מרבצי עפרות מסוימים. באמצעות השוואה של טביעת האצבע של חפצי הזהב לדגימות של עופרות זהב ממספר מכרות בספרד, החוקרים הצליחו להראות שהזהב שממנו עשויים התכשיטים נכרה ליד העיר המודרנית סביליה.

יתר על כן, ההרכב הכימי של האוצר של קרמבולו דומה לפריטי זהב אחרים שנמצאו בקברים בני 4,000 שנה שנמצאו בולנסיה דה לה קונספסיון, עיירה מודרנית הממוקמת ליד סביליה. הדבר מלמד על כך שכריית זהב באזור הייתה מסורת ארוכת ימים וכי פריטי האוצר של קרמבולו, המתוארכים לשנת 700 לפנה"ס, היו תוצריה של ציוויליזציה שהייתה כבר מבוססת היטב באותה עת.

השימוש בטכניקות פיניקיות יכול להיות מוסבר על ידי חילופי תרבויות. בזמנו, הפיניקים הקימו קולוניות מסביב לים התיכון, וזה סביר מאוד שבעלי מלאכה פיניקים נדדו לארצות זרות על מנת לסחור בידע, בכישורים ובתוצרים. כך שיתכן כי בעל מלאכה פיניקי בלתי מוכר יצר את האוצר של קרמבולו באמצעות זהב שנחצב במקום. רק 100 שנה לאחר מכן העיר טרטסוס תיעלם מעל מפת ההיסטוריה ותשאיר רק שאריות כימיות שיספרו את הסיפור של הציוויליזציה האבודה הזו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.