Forbes Israel Logo

החברים של פוטין: על אולימפיאדת האוליגרכים בסוצ'י

אולימפיאדת החורף שתפתח בשבוע הבא בסוצ'י שברוסיה מושכת תשומת לב הן בשל התבטאויותיו האחרונות של פוטין בנוגע להומוסקסואלים, והן בשל איומי הטרור שחזר לפקוד את רוסיה בחודשים האחרונים. אך לצד אלה, מושכת את תשומת הלב ההשקעה העצומה של רוסיה באולימפיאדה, שנחשבת ליקרה ביותר אי פעם.

אתמול פרסמנו כי הרוסים השקיעו 50 מיליארד דולר בהקמת התשתית וההכנות לקראת האירוע הגדול, המתקיים בפעם הראשונה על אדמת רוסיה. מדובר בסכום עתק – יותר מפי 3 מהתקציב במקורי שעמד על 12 מיליארד דולר וגדול ב-10 מיליארד דולר מתקציב אולימפיאדת בייג'ין הגרנדיוזית. מעבר לקושי של גיוסו, קיים ספק גדול באשר להיתכנות ההחזר שלו. מונטריאול לשם השוואה השקיעה באולימפיאדה של 1976 כ-2.7 מיליארד דולר בלבד, אך עסקה במשך 30 שנה בניסיון לסגור את הגרעון אליו נכנסה. אז מאיפה הכסף אתם שואלים? התשובה היא במימון הפרטי של עשירי רוסיה, ובייחוד של 7 מיליארדרים אוליגרכים. הכירו את האנשים שיצרו את סוצ'י 2014.

ארכדי רוטנברג: יו"ר בנק SMP, שווי של 3.3 מיליארד דולר

רוטנברג, מקום 44 ברשימת היהודים העשירים בעולם של פורבס, מעורב בעסקאות תשתית בגובה 7.36 מיליארד דולר הכוללות הנחת מערכת צינורות בין סוצ'י וזובגה, והקמת תחנת כוח לשימוש מתקני הסקי בסוצ'י. כמו כן הוא בנה תשתיות תחבורה לאורך חוף הים השחור. תפקידו המרכזי בפרויקטים אינו מפתיע אם לוקחים בחשבון את חברותו ארוכת השנים עם ולדימיר פוטין. כיום הוא מכהן כסגן יו"ר ארגון הג'ודו הרוסי ושל קבוצת ההוקי דינמו. אחיו בוריס הוא נשיא קבוצת הכדורגל של דינמו מוסקבה.

ולדימיר פוטאטין: משקיע, שווי של 14.3 מיליארד דולר

פוטאטין הוא אחד הראשונים שדחף לקיום האולימפיאדה בסוצ'י והשקיע 2.5 מיליארד דולר בחלום האולימפי שלו. הוא הקים מתקני סקי עם מסלולים באורך 77 קילומטרים, בנה פארק סנואובורד, מרכז סקי פריסטייל, את אחד משני הכפרים האולימפיים, ואת האוניברסיטה האולימפית הרוסית.

פוטאטין. חלום אולימפי | צילום: רויטרס

גנדי טימצ'נקו: חבר הנהלה בחברת הגז נובטק, שווי של 14.1 מיליארד דולר

טימצ'נקו, המכהן כיו"ר ליגת ההוקי הרוסית ונשיא קבוצת ההוקי SKA של סנט פטרסבורג, אחראי על בניית מסילת הברזל המחברת את אלדר ואלפיקה, בקרבת סוצ'י. החברה של טימצ'נקו חתמה על עסקה בגובה 1.8 מיליארד דולר עם המדינה עוד ב-2008, לפני שטימצ'נקו השתלט עליה ב-2012.

אולג דריפסקה: יו"ר חברת ההשקעות בייסיק אלמנט, שווי של 8.5 מיליארד דולר

דריפסקה השקיע 1.38 מיליארד דולר בסוצ'י. הוא שיפץ את שדה התעופה המקומי, בנה את הכפר האולימפי המרכזי ובנה את נמל המטענים אימרטינסקי. הוא גם קיבל חוזים עם המדינה בגובה של 1.7 מיליארד דולר.

דריפסקה. השקעה של 1.38 מיליארד דולר | צילום: רויטרס

ויקטור וקסלברג: יו"ר הקונגלומרט רנובה גרופ, שווי של 15.1 מיליארד דולר

השקעתו הכוללת באולימפיאדה עומדת על 500 מיליון דולר, כמעט 70% מתוכם הם הלוואה מהבנק הרוסי לפיתוח וכלכלת חוץ. וקסלברג אחראי על בנייתם של שורה של בתי מלון בסוצ'י הכוללים כ-3,000 חדרים.

וקסלברג. אחראי על הקמת מערך הלינה | צילום: רויטרס

אנדרי בוקרב: חבר הנהלה בחברת הכרייה UMMC, שווי של 1.35 מיליארד דולר

בוקרוב אחראי על בנייתה של זירת החלקת הקרח בסוצ'י. כאשר בנייתה החלה ב-2009, התכוונו בוקרוב ושותפו מקמודוב, להשקיע 60 מיליון דולר, אך סיימו את הבנייה עם השקעה של 103 מיליון. הזירה תארח את משחקי ההוקי הפראלימפיים ותעבור לבעלות המדינה ב-2015.

אלישר אוסמנוב: מנכ"ל גזפרום, שווי של 17.6 מיליארד דולר

חברת התקשורת מגפון, בה שולט אוסמנוב חתמה על חוזה נתינת חסות של 130 מיליון דולר עם הוועדה המארגנת של האולימפיאדה וסיפקה לה 75 מיליון דולר במזומן. בנוסף השקיעה החברה 97 מיליון דולר בבניית תשתית התקשורת של סוצ'י.

אוסמנוב | צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.