Forbes Israel Logo

החיים אחרי פייסבוק: מה עושה היום אדוארדו סברין, אחד מחמשת המייסדים?

מה עושה אדם אחרי שהקים את הרשת החברתית הגדולה בעולם ומבר יותר ממיליארד דולר לפני שמלאו לו 30? פוצח בקריירה חדשה כמנהל הון סיכון

כשאדוארדו סברין מקבל את פני היזמים שבאים לבקר במשרדים במגדל סינגפור לנד בן שמונה הקומות שלו, הוא יודע שהולכים לשאול אותו את "השאלה". שאלת פייסבוק. השותף המייסד של הרשת החברתית הגדולה בעולם הוא לא רק אחד המיליארדים הצעירים בעולם (שוויו עומד, מכון ל-2019, על כ-11 מיליארד דולר, שממקמים אותו במקום ה-29 ברשימת היהודים העשירים בעולם), אלא גם אחד המפורסמים שבהם, בזכות הסרט המצליח מ-2010, "הרשת החברתית". שנה מאוחר יותר סברין בן ה-36 ויתר על האזרחות האמריקאית שלו (על פי הדיווחים, כדי להימנע מתשלום מיסים בארה"ב בסך 700 מיליון דולר). מאז הוא מכחיש שעבר לסינגפור מטעמי מס ומסתייג מהאלטר אגו ההוליוודי שלו – נוח לו יותר מאחורי גיליון אלקטרוני מאשר מאחורי מסך הכסף. אבל הוא זורם, הכל למען יידע העולם וישמע את מה שרוצה לספר לו אדוארדו סברין, גרסת 2019, השותף המייסד של B Capital (בי קפיטל), קרן השקעות שצומחת במהירות וניצבת על סף התפתחויות משמעותיות.

"אני אדם פתוח להפליא, משום שאני מבין מאיפה מגיעה הסקרנות לגביי", אומר סברין בריאיון ראשון שלו לכתבת מגזין זה שבע שנים. "אני שמח שילמדו עליי ממני ולא דרך הקולנוע".

מאז השיקו את בי קפיטל ב-2015, סברין ושותפו, ראג' גנגולי, עובדים על פיתוח קרן הטכנולוגיה שלהם, שמנהלת 360 מיליון דולר (סברין השקיע סכום לא ידוע מתוכם), כשהם מונחים על ידי גרסה עם טוויסט לגישה המסורתית של הקמת חברות.

רוב קרנות ההון מתחילות באופן מקומי, עם מספר השקעות בחברות בחצר האחורית שלהן. זה לא הסיפור של בי קפיטל, שמעסיקה 30 עובדים בקליפורניה, ניו יורק וסינגפור, ומנהלת גישה רב-לאומית מההתחלה. נקודת מפתח נוספת שלהם היא שיתוף הפעולה עם בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG), שמעניקה לחברות הפורטפוליו של סברין גישה למוחות בחברת הייעוץ היוקרתית וללקוחותיה. עכשיו, עם כמה גיוסים של כישרונות משמעותיים לחברה, ביניהם יו"ר אמריקאי, ושותפה חדשה בחברה עם עבר באפל ובוקס, סברין וגנגולי מורידים את הניילונים מהעסק שלהם, שהתפתח והפך ליותר מתחביב של מיליארדר צעיר. הם אמורים לגייס בקרוב הון לקרן שנייה וגדולה בהרבה.

"לא משנה כמה בר מזל אני, כמה אני מבורך, לעולם לא אפרוש לפנסיה על החוף", אומר סברין. "אנחנו עדיין בשלב ראשוני כל כך של יצירת הטכנולוגיות שישפיעו על העולם".

בלי משקעים

כשמארק צוקרברג חגג את ההנפקה שלו והתכבד לפתוח את המסחר בנאסד"ק ב-2012, סברין היה במרחק אלפי קילומטרים ממנו, ומחשבותיו היו רחוקות עוד יותר – למעט חתימה והגשה של המסמכים שמצהירים ש-53 מיליון המניות שלו הפכו למניות רגילות. זה לא מפתיע. התפקיד של סברין בחברה הסתיים ב-2005, והוכתם במחלוקות ובתביעות בנוגע להחזקה המקוצצת שלו בחברה. ב-2009 סברין עבר לסינגפור והותיר מאחור את הפרק האמריקאי שלו. חייו נראו כמו קלישאה: מדורי הרכילות התפייטו על הבנטלי שלו, השולחן הקבוע במועדון לילה יוקרתי וחשבונות הבר האגדיים שהיה צובר בלילות, והגיעו בקלות ל-50 אלף דולר.

סינגפור. האהבה החדשה של סברין | צילום: shutterstock

היום הוא מספר סיפור אחר. סברין, בנם של הורים יהודים-ברזילאים שעשו רילוקיישן למיאמי, נולד בסאו פאולו, אבל גדל בדרום פלורידה האמידה, למד בפנימייה לפני שהמשיך להרווארד, לתואר ראשון בכלכלה, שם נוצר הקשר הגורלי בינו ובין צוקרברג. אחרי המעורבות שלו בפייסבוק, סברין השתעשע עם מספר סטארט-אפים לפני שעבר לסינגפור, עבור מה שהיתה אמורה להיות שהות קצרה, שבה יעזור לחבר להשיק את העסק שלו. הוא מעולם לא חזר. כעת הוא מספר, שהסיבה לכך היא התאהבות – גם באשתו איליין, תושבת סינגפור, שאותה הכיר בזמן הלימודים בקולג', כשהיא למדה באוניברסיטת טאפטס – וגם בסינגפור עצמה. "בתור אדם טכנולוגי, זה מקום מרגש. אני נמצא במרחק חמש שעות טיסה מרוב אוכלוסיית העולם".

ההחלטה שלו לוותר על האזרחות האמריקאית, שנה לפני הנפקת פייסבוק, נבעה יותר מהרצון להכות שורשים בסינגפור מאשר מהרצון לשלם מס מופחת על ההון שלו. "זה לא היה קשור לחדשות באותה תקופה. זה לא נכון", הוא אומר. הסכום המדווח של 700 מיליון דולר היה "סכום שמישהו זרק", אומר הדובר שלו.

כשסברין מדבר, נראה שהוא מפויס עם העבר שלו בפייסבוק (הוא מחזיק המניות הפרטי הגדול ביותר, עם החזקה של 2% בחברה ששווה היום 475 מיליארד דולר). לאורך שני ראיונות, סברין אומר שהחברה "קרובה מאוד לליבי", וגומר את ההלל על צוקרברג ועל המנהיגות של שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. "אני גאה מאוד בכל מה שמארק עשה, לבנות מוסד בגודל הזה, בחשיבות הזאת. הוא יעבוד קשה כדי ליישב את הבעיות שם", הוא אומר.

בין שהשלווה של סברין נובעת מבגרות או מזהירות, הוא מקפיד עליה. כשהוא דיבר איתנו בינואר, באמצעות גוגל הנגאוט, שאלנו אותו אם הוא השתמש ב-Facebook Portal, מכשיר הווידאו צ'ט שהשקיעה החברה באוקטובר. סברין קנה את המכשיר ועוד לא פתח אותו, אבל הוא אופטימי שבנו הפעוט יהיה אחד ממיליארד המשתמשים הבאים של פייסבוק. "אני מקווה שהוא לא יהפוך למשתמש עכשיו, הוא צעיר מדי. אבל בתקווה, פייסבוק תמשיך להיות משהו גם כשיגדל", הוא אומר.

בשנים שחלפו מאז השיג את ההחזקה החד פעמית שלו בפייסבוק – מניות בשווי 2 מיליארד דולר בזמן ההנפקה – הוא קיבל על עצמו את התפקיד של משקיע ב-בי קפיטל, החברה שהיה שותף להקמתה ב-2015. בזמן שהשותף המייסד גנגולי מפקח על רוב הניהול היומיומי, סברין משתתף בכל שיחת השקעות ומפקח על עניין מהותי באסטרטגיה של בי קפיטל, ההשקעות שלה בדרום מזרח אסיה ובהודו. על אף שהוא שומר על פרופיל נמוך בחוג המועדונים של סינגפור, שהפך למוכר בזכות הסרט "עשיר בהפתעה", הגישה לסברין היא אחד הפיתויים המרכזיים שמציעה בי קפיטל עבור היזמים. "אנשים מגיעים ומצפים ממנו להיות כוכב רוק", אומר גנגולי. "והוא יושב שם עם היזמים ומתחיל לשאול אותם לגבי אחוזי ההצלחה שלהם".


השאלות הנכונות

גנגולי עובד עם סברין מאז 2012, כשחבריהם מהרווארד (גנגולי למד שם מינהל עסקים) התאחדו בסינגפור. סברין כבר חתם באותה תקופה על צ'קים קטנים לסטארט-אפים, אבל ביחד עם גנגולי, יועץ לשעבר וסגן נשיא בפירמת ההשקעות Bain Capital, הוא יצא לגייס סכומים משמעותיים יותר ממשקיעים חיצוניים. המשימה הראשונה שלהם היתה Velos Partner, קרן פרטית של 80 מיליון דולר, מוטת צרכן, שהשיקו עם חברים נוספים. אבל ב-2015 גנגולי וסברין פרשו עם רעיון חדש, להקים חברה סביב שתי נקודות שייחדו אותה מול השאר: נוכחות משמעותית בדרום-מזרח אסיה, שוק מתפתח עם פחות תחרות, ותפקוד כשדכנים של אחת מחברות הייעוץ הגדולות והחשובות בעולם, בוסטון קונסלטינג גרופ.

אם תבחנו את הפורטפוליו של בי קפיטל כיום – הם ביצעו כ-20 השקעות – תראו דפוס של ניצול הזדמנויות ברמה בינלאומית. סברין וגנגולי העדיפו חברות שמעורבות במסחר ובלוגיסטיקה, בעיקר אירופיות, הודיות ואסייאתיות, שטרם עלו על הרדאר של אנשי הסיליקון ואלי. בנקודות האלו הם יכולים להישען על הידע שלהם ביחס למורכבות המקומית.

לדוגמה, Ninja Van, ספקית לוגיסטית של הקילומטר האחרון לשירותי שליחויות בדרום-מזרח אסיה. החברה, שפועלת מסינגפור, מעסיקה 2,000 עובדים ועובדת עם 10,000 נהגים. זה עסק יקר ומסובך, אבל בי קפיטל חתמו על הצ'ק כשאחרים נרתעו. "אדוארדו והצוות שאלו את השאלות הנכונות", אומר ליי צ'נג וון, מנכ"ל נינג'ה ואן. "הם מסוגלים לתת לנו פרספקטיבה רחבה יותר לגבי עסקים וגיאוגרפיה".

החברים הראשונים של פייסבוק: 1. מארק צוקרברג 2. דסטין מוסקוביץ' 3. אדוארדו סברין 4. כריס יוז 5. אנדרו מק'קולום | צילום: Graves38, web summit, shutterstock, Bloomberg
החברים הראשונים של פייסבוק: 1. מארק צוקרברג 2. דסטין מוסקוביץ' 3. אדוארדו סברין 4. כריס יוז 5. אנדרו מק'קולום | צילום: Graves38, web summit, shutterstock, Bloomberg

ויש גם חברות מסורתיות יותר, שעוסקות בשירותי בריאות ותוכנות עסקיות, שבפניהן מנופפים אנשי בי קפיטל בקשרים שלהם ב-BCG. חברות ייעוץ, חמושות בידע מעמיק ובקשרים ברמה הניהולית, ניסו לחדור לתעשיית ההשקעות במשך שנים. אבל זרוע ההשקעות, באופן מסורתי, נתפסת כהסחת דעת מעסקי הליבה של חברות הייעוץ, ולרוב היא הראשונה שסופגת קיצוץ בתקופה של האטה כלכלית. הרעיון הגדול של גנגולי וסברין היה לספק את רוב היתרונות – בלי המחויבות.

BCG היא משקיעה פסיבית בבי קפיטל, מה שאומר שהם מתקשרים ליועצים רק כשהמייסדים מבקשים. "זה הדובדבן על הקצפת", אומר סאמיר בודאס, מנכ"ל Bellevue, חברת תוכנה לניהול חוזים שפועלת מוושינגטון וחתמה על לפחות שלושה חוזים של מאות מיליוני דולרים בעזרת קשרים של השותפים הבכירים ב-BCG.

הקשרים האלה הרשימו את השותפה החדשה ביותר בבי קפיטל, קארן אפלטון פייג'. המנהלת לשעבר בבוקס ובאפל הצטרפה לבי קפיטל במשרדי החברה בסן פרנסיסקו, ביחד עם שבעה שותפים. "בבוקס היינו נותנים את השיניים שלנו בתמורה לקשרים כאלה עם BCG", היא מספרת כשהיא נזכרת בימים הראשונים של בוקס, כשהיא היתה העובדת השמינית וניהלה את הפיתוח העסקי.

לא משנה כמה בר מזל אני, כמה מבורך אני, לעולם לא אפרוש לפנסיה על החוף. אנחנו עדיין בשלב ראשוני של יצירת הטכנולוגיות שישפיעו על העולם

מי שתורם עוד יותר לאמינות הציבורית של בי קפיטל הוא האוורד מורגן, השותף המייסד של First Round Capital, הידוע בזכות ההשקעות המוקדמות שלו באובר ובוורבי פארקר, שחזר מהפנסיה שלו ב-2017 כדי להיות יו"ר החברה.

לשבור ולהתנצל

בי קפיטל צומחת במהירות. אבל מוקדם מדי לדעת אם המערכה השנייה של סברין היא הצלחה. לחברה לא היו עדיין שום אקזיטים. רק כחצי תריסר מההשקעות שלה הגיעו להערכה גבוהה יותר אחרי ההשקעה של בי קפיטל, והיא נכנסה למותג הידוע ביותר שלה – חברת הקורקינטים בירד – בשלב מאוחר יחסית. אבל סברין וגנגולי אופטימיים. עכשיו, כשהסבב הראשון הושקע כמעט לגמרי, בי קפיטל תגייס סבב שני, ומצפה שיהיה בסדר גודל כפול, כפי שמסרו מקורות לפורבס. בי קפיטל סירבה להתייחס לתוכניות הגיוס שלה.

מייסדים ויזמים שנפגשו עם סברין ובי קפיטל ב-2019 לא יכולים לדעת בוודאות, אם הם יושבים עם משקיע הייטק שייכנס בעתיד לרשימת המשקיעים המבריקים בעולם או עם מיליארדר חובבני. אבל במערכה השנייה שלו, כמשקיע הון סיכון, סברין נמצא במיקום ייחודי להנחות יזמים בנבכי סכנות ההצלחה.

פייסבוק בתחילת דרכה הפצירה בעובדיה "לנוע מהר ולשבור דברים". 15 שנה מאוחר יותר השותף המייסד המרוחק שלה מציע גרסה מחודשת למוטו הישן: "תעשו טעויות כל הזמן, אבל תלמדו מהן מיד", אומר סברין. "תתנצלו אם זה משפיע על מישהו אחר. ואז תוודאו שאתם לא חוזרים על הטעויות האלה".

צילום תמונה ראשית: וויי לנג, בלומברג/gettyimages

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.