Forbes Israel Logo

החשד: מפקד יחידת להב 433 קיבל טובות הנאה מהרב פינטו ואנשיו

הותרו לפרסום עוד פרטים מהפרשה שמטלטלת את המשטרה: ניצב מנשה ארביב, מפקד יחידת להב 433, חשוד בעבירות של טוהר המידות ובכך שקיבל טובות הנאה מגורמים המקורבים לרב יאשיהו פינטו בעת שכיהן כנספח המשטרה בארה"ב.

שופטת בית משפט השלום אלה שניידר התירה לפרסם הלילה (בין רביעי לחמישי) את דבר הבדיקה במחלקה לחקירות שוטרים, אך מהות החשד לגבי טובות ההנאה ופרטיהן עדיין נמצאים תחת צו איסור הפרסום.

הבדיקה בעניינו של ארביב, שבינתיים יצא לחופשה, נפתחה בעקבות מידע שנמסר ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ולפרקליט המדינה מעורכי דינו של פינטו. יש לציין כי ארביב עצמו עדיין לא נחקר בפרשה.


פינטו, עורכי דינו העבירו את המידע ליועמ"ש | צילום: מתוך ויקיפדיה

איך התגלגלה הפרשה?

חשיפת הפרטים נעשתה על ידי ה- FBI במסגרת חקירה שהתנהלה מעבר לים בעקבות תלונה שהגיש הרב פינטו בגין סחיטה. במסגרת אותה פרשה עלה החשד כי גורמים אמריקאים עומדים מאחורי ניסיון לסחוט מהרב פינטו סכומים הנאמדים במאות אלפי דולרים. הרב פינטו קיבל מעמד של עד מוגן וה-FBI המשיך בחקירה כדי להתחקות אחר חשודים.

במהלכה של החקירה זיהו, על פי החשד, החוקרים האמריקאים תנועות והעברות כספים מחשבונו של הרב פינטו. אז עלה החשד למתן שוחד לשני קציני משטרה בכירים, ובהם תנ"צ אפרים ברכה, המכהן כיום כראש היחידה הארצית לחקירות הונאה.

על פי החשד, פינטו ביקש מתנ"צ ברכה, שנמנה על מקורביו, להעביר אליו מידע על חקירה שהתנהלה בעבר נגד כמה ממקורבי הרב ועמותה שבשליטתו. בתמורה העביר פינטו לקצין המשטרה סכום כסף נכבד. תנ"צ ברכה מיהר לדווח על כך לממונים עליו וחקירה נפתחה נגד הרב.

אלא שהרב פינטו טען בחקירתו כי לא ניסה לשחד את תנ"צ ברכה, וכי בין המשפחות קיים קשר ישיר וארוך. את הכספים, טען, העביר כתמיכה במשפחת ברכה מתוך יחסי החברות ביניהם.

כאן עלה בפרשה גורם נוסף הקשור לשר בכיר לשעבר במדינה, שעל פי החשד נתבקש על ידי הגורמים האמריקאים, בשל קשריו ההדוקים עם הרב פינטו, להשפיע עליו שלא ירבה במסירת פרטים או בדיווח על פרשת הסחיטה הנחקרת על ידם בשל חשדות שעלו בגין אותה פרשה ומעורבים בה לכאורה.

לפני כשבועיים, כאמור, הגיעו באי כוחו של הרב פינטו ללשכת היועץ המשפטי לממשלה והחליטו לחשוף נתונים חדשים מרחיקי לכת. בנוסף לטענותיהם לגבי ניצב ארביב הם פירטו על התנהלותו של השר לשעבר מול המשטרה ומול הרב פינטו.

הרב ובאי כוחו התנו את מסירת הפרטים בהתייחס לארביב ולשר לשעבר בגניזת כתב האישום נגדו לכאורה בפרשת תנ"צ ברכה זאת באם הפרטים יבדקו וימצאו נכונים. וינשטיין הורה להקפיא את ההליכים נגד פינטו ולערוך בירור מקיף בנושא, שמתנהל כאמור על ידי מח"ש.

הבוקר נחת נציג ה-FBI כשבידיו הקלטות והודעות מייל מחשבון הדואר של הרב פינטו בעת שהותו בארצות הברית, המחזקים לכאורה את טענותיו לגבי טובות הנאה שקיבל ארביב.

בפרקליטות הבהירו הלילה כי "לא נמצא בעבר בסיס לחשד לעבירות פליליות מצד תנ"צ אפרים ברכה, ובעניין זה לא חל כל שינוי". במסגרת הפרשה, צפוי להיחקר שר בכיר לשעבר בממשלה בגין מעורבותו לכאורה בפרשה. בעבר כבר התבטאו מקורביו של פינטו בעניין וטענו כי "אם תיפתח תיבת פנדורה, אזי בכירים רבים בישראל יובכו מהממצאים".


ניצב מנשה ארביב, חשוד בקבלת טובות הנאה | צילום: מתוך ויקיפדיה

ניצב ארביב: "משוכנע ששמי ינוקה"

ממשטרת ישראל נמסר כי "ניצב ארביב נפגש עם מפכ״ל המשטרה וביקש לצאת לחופשה. המפכ"ל נענה לבקשת ניצב ארביב והנחה את ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב מני יצחקי, לפקד על לה"ב 433 בנוסף על תפקידו".

ניצב ארביב אמר אמש: "מדובר בעלילת שווא ופגיעה בשמי הטוב. אני מאמין כי הבדיקה תבוצע במהירות וביעילות וכי בסופה, כאשר יגיעו לחקר האמת, ינוקה שמי באופן מוחלט". המפכ"ל יוחנן דנינו אמר בעקבות הפרשה: "טוב יהיה אם ניתן לרשויות המוסמכות למצות את פעולתן בטרם נחרוץ גורלו של אדם. כפי שהוכחנו כבר בעבר, המשטרה אינה מתפשרת על ערכים ועקרונות, אולם יש לזכור כי מדובר בשלב מוקדם של הבדיקה וחזקת החפות עומדת גם לקצין משטרה".

להב 433 הוקמה ב-2008 כיחידת על למלחמה בשחיתות ופשע המאורגן בתוך אגף המודיעין של המשטרה. היא כוללת בתוכה את היאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה), היאחב"ל (היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה בינלאומית), היאל"כ (היחידה הארצית לחקירות כלכליות), אתג"ר (היחידה הארצית לאיתור גניבות כלי רכב) ואת יחידת הגדעונים.

בשבוע הבא תקיים וועדת משנה חסויה של הוועדה לביטחון פנים, בראשות ח"כ מירי רגב (הליכוד), דיון מקיף בפרשה, במהלכה יזומנו בין היתר למתן פרטים בכירים במשטרה כולל המפכ"ל, רנ"צ יוחנן דנינו.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.