Forbes Israel Logo

היהודי העשיר בעולם: השנה של מארק צוקרברג

היא כל כך דומיננטית ומשפיעה על חיינו, עד שנדמה כאילו פייסבוק היתה שם מאז ומעולם. אבל האמת היא שעוד לא עברו 13 שנה, מאז שהבחור הצעיר שגדל בניו יורק ייסד את אחת מהחברות המהפכניות בכל הזמנים. השנה, בגיל 32, מארק צוקרברג הוא אחד האנשים העשירים, המשפיעים והחזקים בעולם.

זה אולי נשמע מוזר לדבר במונחים של עליית מדרגה כשזה נוגע לצוקרברג, כי אחרי הכל, כבר קשה לדבר על העולם הטכנולוגי ועל עולמות התוכן בלי להזכיר אותו, ובכל זאת – שנת 2016 היתה נקודת מפנה משמעותית עבורו, כשלראשונה הונו עקף את זה של מי שנחשב ליהודי העשיר בעולם במשך שנים רבות – לארי אליסון, מייסד משותף ומנכ"ל אורקל. כיום מוערך הונו של צוקרברג בכ־50.9 מיליארד דולר, לאחר שבדירוג עשירי העולם של פורבס מהשנה שעברה עמד הנתון על 40.3 מיליארד. איך שלא נתבונן על כך – גידול של כ־25% בשנה (שהם כמעט 10 מיליארד דולר) זה הישג לא רע בכלל.

שוויו המרשים של האיש הצעיר ממקם אותו במקום החמישי ברשימת עשירי העולם ובמקום הרביעי בקרב עשירי ארצות הברית. אם אמרנו ש־2016 היא נקודת מפנה, אז מעניין לציין שזו הפעם הראשונה שצוקרברג נכנס לחמישייה הפותחת ברשימה האמריקאית.

מעבירים את המקל

מבט השוואתי על רשימת עשירי העולם של השנה שעברה, לעומת הרשימה של השנה, מספר את כל הסיפור ומצביע על תופעה רחבה יותר מהנסיקה של צוקרברג עצמו – חילופי הדורות בקרב עשירי תבל. נכון, ביל גייטס הוא עדיין האיש העשיר בעולם ב־2016, כמו ב־2015, אבל החבורה הוותיקה ששולטת כבר שנים רבות בצמרת ההון העולמי עם אנשים, כמו וורן באפט, קארלוס סלים, אומניקו אורטגה, האחים צ'ארלס ודייוויד קוך ואחרים, הולכת ומאבדת מכוחה. רק לשם הדוגמה: גייטס איבד יותר מ־4 מיליארד דולר בין 2015 ל־2016, באפט השיל מעליו 12 מיליארד דולר, והונו של סלים התכווץ בלא פחות מ־27 מיליארד דולר. מנגד, דור צעיר יותר, שמגיע מעולמות הטכנולוגיה, תופס לאט ובהתמדה את מקומו בצמרת ההון העולמי. לצד צוקרברג אפשר למצוא בחבורה הזו גם את לארי פייג' וסרגיי ברין, האנשים מאחורי אלפאבית (הלא היא גוגל), שהוסיפו להונם 5.5 ו־5.2 מיליארד דולר השנה בהתאמה.

לא רק כסף

נתון נוסף שמצייר את 2016 בתור השנה של צוקרברג, לקוח מתוך רשימת האנשים החזקים בעולם, שגם אליה (איך לא) נכנס האיש בפריצה גדולה השנה.
מיקומם של המועמדים ברשימה נגזר משקלול ציון שניתן להם לפי ארבעה ממדי עוצמה: מידת ההשפעה הישירה שלהם על נתחי אוכלוסייה גדולים; כמות המשאבים הכלכליים שבשליטתם; יכולת השפעה ביותר מספרה ציבורית אחת ושימוש בפועל בעוצמה.

אם מתחשבים בכל אלה, אין פלא שצוקרברג דורג לראשונה בעשירייה הפותחת ונמצא שם בחברה טובה יחד עם שישה מנהיגי מדינות – ולדימיר פוטין, דונלד טראמפ, אנגלה מרקל, שי ג'ינפינג, האפיפיור פרנסיסקוס ונרנדרה מודי, נגידת הפד האמריקאי ג'נט ילן ועוד שני מנכ"לים מהעולם הטכנולוגי – ביל גייטס ולארי פייג'. ג'ף בזוס (מקום 14) ו־וורן באפט (מקום 15) אולי עדיין עשירים יותר מצוקרברג, אבל במונחי עוצמה – המטבע האמיתי ביחסים הבינלאומיים – נראה שמנכ"ל אמזון ו"האורקל מאומהה" יכולים רק להתקנא במטאור הצעיר. השמועות מהעת האחרונה, על כך שצוקרברג מתכונן להיכנס אל הפוליטיקה, לא יכולות להיות הולמות יותר למיצובו החדש.

גם העובדה שהשנה נפרצו חשבונותיו של צוקרברג ברשתות החברתיות טוויטר ופינטרסט כבר שלוש פעמים על ידי קבוצות האקרים אומרת משהו על עוצמתו הגדלה. האקינג מהסוג הזה לא נועד כדי לדלות מידע או להשבית פעילות של חברת ענק. פריצה כזו נועדה להעביר מסר, והמסר ברור – גם אילי טכנולוגיה לא חסינים מפני פריצות. המסר המשני חד וברור לא פחות: האיש שמייצג יותר מכל את תרבות המיינסטרים המקוונת של העולם החדש הוא צוקרברג, ולכן קבוצות שוליים אנרכיסטיות, שמחפשות לערער את הסדר החדש הזה, מסמנות אותו כיעד יוקרתי ומועדף.

בחירות, שקרים ומניות

מניית פייסבוק הושפעה מאוד מתוצאות הבחירות בארצות הברית, כשרק במהלך החודש שלאחריהן ירד ערכה בכ־7% (מה שכיווץ את הונו האישי של צוקרברג בכ־3.7 מיליארד דולר). השפעה זו על פייסבוק בכלל ועל צוקרברג בפרט מעניינת מאוד דווקא על רקע ההשפעה ההפוכה שהיתה לניצחונו של טראמפ על שאר צמרת המיליארדרים של ארצות הברית (14 הראשונים שם ליתר דיוק). אלו הרוויחו מאוד מתגובת הבורסה לתוצאות הבחירות, כשיחד הם הוסיפו סכום מצטבר של 9.4 מיליארד דולר להונם בתוך חודש בלבד. הבולט ביותר הוא וורן באפט, שהונו גדל במהלך התקופה בכ־5 מיליארד דולר.

גידול של 25% בשנה | צילום: flickr ,Alessio Jacona

אמנם יש לזכור, כי באמצע אוקטובר, שבועות ספורים בלבד לפני הבחירות, הגיעה מניית פייסבוק לגובה שיא של כל הזמנים (133.5 דולר), וכי ירידת ערכה נרשמת כמובן ביחס לשיא זה, אך ישנה בכל זאת סיבה נוספת לירידה – הסערה הציבורית שהתעוררה בארצות הברית נוכח הטענות, כי חדשות מזויפות ומוטעות שפורסמו ברשת החברתית (שבהגדרה כמעט שלא מפעילה צנזור פעיל על תוכן) הן שהיטו את תוצאות הבחירות. צוקרברג התייחס לטענות אלו בעצמו ובאריכות בפוסט שכתב ובו טען, כי מיגור התופעה חשוב לו ולפייסבוק מאוד, על אף שהיקפה נמוך מ־1% מכלל המידע שמשותף בפייסבוק. הוא גם פירט בפוסט את דרכי הפעולה הטכנולוגיות שפייסבוק מתכננת ליישם כדי לצמצם את התופעה, כמו שיתוף פעולה עם חברות מצד שלישי, שיאמתו עובדות ויסמנו מאמרים מזויפים (במטרה להתריע בפני המשתמשים לפני שהם משתפים אותם), הוספת סמן אזהרה על תכנים שקריים, דרדור תכנים כאלו לתחתית העדיפויות בפיד וכן הלאה.

המסקנה הנגזרת מהשתלשלות האירועים ברורה: הציבור תופס את פייסבוק כמי שיכולה להשפיע על חיינו הלכה למעשה, באופן עוצמתי בהרבה מכל תאגיד, גוף תקשורת או טייקון אחר. לראייה – איש לא טען שהסקרים השגויים של תחנות הטלוויזיה הם שהיטו את תוצאות הבחירות (אגב, כפי שנטען בישראל לאחר ניצחונו המהדהד של הליכוד בניגוד לכל תחזיות גופי התקשורת). המאמץ של צוקרברג להראות שהוא נאבק במגמת החדשות השקריות, אותנטי ככל שיהיה, הוא גם מאמץ לשמור על ערכה הפיננסי של פייסבוק ולא פחות מכך – הודאה במעמד החדש שלו ושל החברה: בימת התקשורת המרכזית בעולם, שתנסה כעת להיות גם הספקית החדשה של תו התקן לאיכות ואמינות של מידע.

המודל העסקי הטוב בעולם

אפשר למצוא חיזוק לתפיסה הזו בנתונים שאותרו ונותחו ממש לאחרונה על ידי התאגיד הפיננסי מורגן סטנלי. צוות המוסד בחן 5,600 מניות של חברות מסביב לעולם ודירג אותן לפי פרמטרים שונים, כמו הון, שימוש בהון, רווחיות, צמיחה ומומנטום. לפי ממצאיהם, המודל העסקי של פייסבוק הוא, בפשטות, מהטובים ביותר בעולם (אל הרשימה הסופית הגיעו נוסף לפייסבוק עוד 36 חברות). הוא אמור, לפי מורגן סטנלי, לסייע לה להגדיל את רווחיה בעתיד בקנה מידה משמעותי מאוד. לכך ניתן בהחלט להוסיף גם את ההתקדמות האדירה של אינסטגרם, הרכש הטרי יחסית של פייסבוק, שהכפילה בתוך שנתיים את מספר המשתמשים שלה ועקפה לאחרונה את רף 600 המיליון. משמעות הדבר היא שמקומם של פייסבוק ושל צוקרברג בראש דירוגים בינלאומיים הוא לא תוצאה של אופנה עיתונאית או התאמה לדעת הקהל – אלא של עבודה קשה, מודל עסקי משובח והישגים יוצאי דופן.

בין הפעילויות שמבצעת פייסבוק, אשר מחזקות את הערכות האנליסטים בעולם כי רווחיה רק ימשיכו לנסוק בעתיד הקרוב, ניתן להצביע למשל על גידול מאסיבי בפרסום בווידאו, במיוחד במובייל, ועל התוספות החדשות לפלטפורמה (כמו הזמנת משלוחי מזון ישירות מהאפליקציה או רכישת כרטיסי קולנוע ישירה). אלו אמורות להאריך את משך הגלישה של המשתמשים בפייסבוק אפילו מעל הממוצע הנוכחי, שעומד על 50 דקות ביום למשתמש.

אמנם פייסבוק עשויה להמשיך ולצמוח, אך הונו האישי של צוקרברג (בניגוד לעוצמה שלו) דווקא סביר שילך ויתכווץ. הסיבה היא שבספטמבר האחרון הבטיחו בני הזוג צוקרברג, מארק ואשתו פריסילה צ'ן, לתרום 3 מיליארד דולר מהונם במרוצת העשור הקרוב כדי למנוע ולרפא את כל המחלות הידועות לאנושות עד לסוף המאה הנוכחית. זאת ועוד, בשלהי 2015 הבטיחו השניים להעביר 99% מהון המניות שלהם בפייסבוק לצדקה עוד במהלך חייהם, במטרה "לקדם את הפוטנציאל האנושי". הכספים נתרמים ומועברים באמצעות שתי העמותות שהקים הזוג, The Chan Zuckerberg Foundation ו־CZI Holdings LLC. בחודשים האחרונים כבר התחילו השניים ליישם את תוכניתם, כשמאז ספטמבר הם מכרו ותרמו במספר פעימות מניות בשווי מצטבר של 475 מיליון דולר. יחד עם זאת, צוקרברג הבטיח כי עד 2018 לא ייפטר ממניות שיעברו את רף מיליארד הדולרים בשנה.

אך לא כל ההצהרות של צוקרברג ברורות ומפורשות כל כך. במהלך תקופת החגים של חודש דצמבר האחרון בירך היהודי העשיר בעולם בפוסט את כל העוקבים שלו בברכת "חג מולד שמח וחג חנוכה שמח". בתגובה לאחד הגולשים, שזכר כי בעבר הכריז צוקרברג שהוא אתאיסט ותהה האם הוא עדיין רואה בעצמו אחד כזה, ענה לו: "לא. גדלתי כיהודי ואז עברתי תקופה שבה פקפקתי בדברים מסוימים, אך כעת אני מאמין שדת היא מאוד חשובה".

קשה לקבוע, אם האיש שכמעט המציא דת חדשה מתחזק כעת ביהדותו, אבל ברור שלפחות את מצוות הצדקה הוא דואג למלא. מאז שהודיעו בני הזוג צוקרברג על כוונתם להיפרד מ־99% ממניותיהם ועד היום עלה שווי המניה של פייסבוק בכ־15%. כך, שעל אף שההון של בני הזוג יצנח ככל הנראה בהדרגה, ככל שימשיכו במימוש תוכניתם, הרווח העולמי מיישום הרעיון עשוי להיות עצום. מנגד, יש להניח שמעמדו של צוקרברג, כדמות מפתח בליבת העשייה והעוצמה העולמית, יתחזק בעקבות כך ביחס הפוך לשינוי שיחול בהונו.

הכתבה המלאה בגיליון ינואר של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.