Forbes Israel Logo

היוזמה ברוכה ואפילו הכספים הושקעו – אז למה פארקי התעשיה בפריפריה לא מתרוממים?

ביום רביעי הקרוב תידון הוועדה לביקורת המדינה לגבי ממצאי בדיקתו האחרונה של מבקר המדינה, בנושא פארקי התעשיה המוקמים בפריפריה. בישראל ישנם כ-35 פארקים מסוג זה, שאמורים להביא פרנסה לאזורים מרוחקים ממרכז הארץ, כולם הוקמו על ידי המדינה.
פארקי התעשייה ממוקמים לרוב בין כמה רשויות מקומיות שחולקות ביניהן את ניהול האזור. מינהל-אזורי-פיתוח במשרד הכלכלה הוא שאמון על מימוש מדיניות הממשלה, והחל משנת 2008 היה תקציבו בין 150 ל-200 מיליון ש"ח מדי שנה.

בבדיקתו, מצא מבקר המדינה כי חלק מאזורי התעשייה מאוכלסים חלקית בלבד, והפוטנציאל התעסוקתי שבהם אינו ממומש. המשרד לא בחן מעולם האם הפעילות לפיתוח אותם פארקי תעשייה אכן יעילה ותורמת לקידומם הכלכלי והחברתי של תושבי הפריפריה, והמינהל אף לא הגדיר מדדים לבחינת הצלחתו או כישלונו של אזור תעשייה בהשגת היעדים שהוא נועד לקדם, לא בחן את העלות-תועלת של הקמת פארקי התעשייה ופיתוחם, ולא הפיק לקחים מתפקודו.

מבקר המדינה, יוסף שפירא | צילום: מרק ישראל סלם

המדינה משקיעה כסף רב בעידוד תעשיה ומקורות תעסוקה בפריפריה, אך מתברר כי כל אותה השקעה ברוכה באזורי הפריפריה יורדת לטמיון. יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אומר כי "המדינה אמנם משקיעה כסף רב, משאבים ותשומת-לב, אך בגלל חוסר הכנה, חוסר מיקוד ותלות במידע חיצוני, השקעה רבה מתבזבזת ומתפזרת".

לדברי המבקר, משרד הכלכלה מעורב באופן חלקי בלבד בהליכי התכנון, וחלק מהחלטותיו בתחום פיתוח הקרקעות לתעשייה אף הושפעו מלחצים שהפעילו ראשי הרשויות המקומיות. עוד כותב המבקר כי בידי משרד הכלכלה אין כלל מידע מלא על המשאבים שהושקעו בכל אחד מאזורי התעשייה שבאחריותו ועל אופי התעשיות בהם.

מבקר המדינה מדגיש כי "על אף המשאבים העצומים שהשקיעה הממשלה בהקמתם ובפיתוחם של הפארקים, אחדים מהם כשלו ואינם מהווים מקור תעסוקה. למשרד הכלכלה אחריות לאי-הצלחתם של אותם פארקים, ובידיו האפשרות והאחריות לעשות כל מאמץ כדי להביאם לידי שגשוג".

לדבריו, המינהל לאזורי פיתוח אינו מנצל כראוי את כלי הסיוע ואת המשאבים העומדים לרשותו, פועל שלא לפי תכנון מוקדם ואינו יוזם בעצמו, אלא מגיב לבקשות של יזמים ושל רשויות מקומיות.

המבקר מטיל על משרד הכלכלה לגבש מדדים להצלחתם או לכישלונם של אזורי תעשייה, לבחון אם הקמת אזורי תעשייה היא הדרך המיטבית למימוש יעדי המשרד בכללותם ולקידומם הכלכלי והחברתי של תושבי הפריפריה, וליזום פעילות על פי מסקנותיו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.