חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

היום תתפרסם החלטת הפד על המשך מדיניות ההרחבה הכמותית: "תשליך על החלטת הריבית בארץ"

המשקיעים ברחבי העולם כולו יישאו את עיניהם היום אל עבר ארה"ב, שם תתכנס וועידת הבנק הפדרלי המרכזי (הפד) בכדי לפרסם את החלטתם בדבר המשך מדיניות ההרחבה הכמותית בה נוהג הבנק ובדבר המשך מדיניות הריבית במשק האמריקאי. להחלטת הבנק תהיה השפעה רבה על הנעשה בשווקי העולם, אך גם ל"צליל" אשר יעלה מההחלטה תהיה השפעה לא מבוטלת על תחושות המשקיעים ועל האמון בהתאוששות המשק האמריקאי. בין היתר, צפויה ההחלטה להשפיע רבות גם על החלטת הריבית במשק הישראלי, אשר יפרסם בנק ישראל בשבוע הבא.

על פי מרבית ההערכות, הפד יודיע היום על צמצום נוסף של מדיניות ההרחבה הכמותית המדוברת, במסגרתה מנפיק הבנק אג"ח בשווי עשרות מיליארדי דולרים בחודש בכדי להזרים כסף למשק האמריקאי ולסייע ביציאתו מהמיתון. בחודש שעבר הודיע הבנק על צמצום נוסף של הנפקת האג"ח – לשווי של 45 מיליארד דולר בחודש בלבד. כעת, על פי ההערכות, יצמצם הבנק את מדיניות זו ב-10 מיליארד דולר נוספים – וינפיק אג"ח בשווי 35 מיליארד דולר בחודש בלבד.

מחכים למוצא פיה. נגידת הפד ג'נט ילן | צילום: רויטרס

אך כאמור, ההחלטה עצמה אינה הגורם היחיד אשר ישפיע על המשקיעים ברחבי העולם, אלא גם בחירת המילים וה"טון" אשר יעלה מדברי ההחלטה. במחלקת המחקר של FXCM ישראל העריכו הבוקר כי הרטוריקה בה יינקט הבנק לא צפויה להשתנות לעומת ההצהרות הקודמות: "לאור המשך התאוששותה האיטית של הכלכלה, הבנק לא צפוי לערוך שינויים משמעותיים ברטוריקה, אלא לחזור על המחויבות להותיר את הריבית ברמת אפס ככל שהדבר יידרש".

וכיצד תשפיע ההחלטה על שער הדולר ברחבי העולם? "תוצאה שכזו צפויה להכביד על הדולר, שלא יוכל לבצע התאוששות משמעותית למול המטבעות כל עוד הבנק שומר על עמדה ניטרלית", המשיכו. "זאת בשעה שבנקים מרכזיים כמו אנגליה, אוסטרליה וניו זילנד מקשיחים את המדיניות המוניטרית שלהם. מנגד, אם הבנק יפתיע ויציג רטוריקה נוקשה יותר שתביא לשינוי בציפיות הריבית, הדולר צפוי לזנק".

החלטת הבנק הפדרלי עשויה להשפיע באופן ישיר גם על המשק הישראלי – לרבות על החלטת הריבית במשק אשר יפרסם בנק ישראל בשבוע הבא. לאחר שגורמים שונים העריכו כי הבנק יוריד את הריבית בכדי להילחם בעליית שער הדולר, כעת מעריכים ב-FXCM ישראל כי "רטוריקה נוקשה יותר של הפדרל ריזרב תקנה רוח גבית לדולר, והדבר עשוי להביא את בנק ישראל להימנע מהורדת ריבית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן