חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

היועמ"ש וינשטיין: הצעת החוק לשוויון בנטל – לא שוויונית

עוד מכשול בדרך לחוק השוויון בנטל: היועץ המשפט לממשלה יהודה וינשטיין הגיש הבוקר (ג') לוועדת השרים לענייני השוויון בנטל חוות דעת משפטית המערערת על ההחלטה להאריך את משך השירות של בני הישיבות בחודש.

בחוות הדעת שלו כתב וינשטיין, "קיים קושי המשפטי בקביעת משך שירות כה מקוצר לתלמידי ישיבות ההסדר וזאת ביחס למשרתים אחרים בשירות צבאי (המחוייבים כיום לשרת 36 חודשים)".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

היועץ מבקש להפנות את תשומת הלב לקושי המשפטי הכרוך בקביעת משך שירות כה מקוצר לתלמידי ישיבות ההסדר וזאת ביחס למשרתים אחרים בשירות צבאי (המחוייבים כיום לשרת 36 חודשים). יחד עם זאת, היות שבמהלך ארבע השנים הקרובות ממילא לא תחול חובת שירות על תלמידי הישיבות, סובר היועץ המשפטי לממשלה כי בעת הזו, אין הכרח בהכרעתו בדבר חוקתיותו של משך השירות של תלמידי ישיבות ההסדר.

וינשטיין | צילום: רויטרס

לדברי וינשטיין, בתקופת ההסתגלות כאשר לא חלה חובת שירות על תלמידי הישיבות, אין הכרח לדון בדבר החוקיות של משך השירות של תלמידי ישיבות ההסדר, אך מבהיר כי "בחלוף תקופת ההסתגלות ביולי 2017, ועם החלתה אז של חובת גיוס על תלמידי הישיבות, עלול משך השירות הפעיל בן 17 החודשים של תלמידי ישיבות ההסדר לעלות כדי פגיעה חוקתית בשוויון".

"לפיכך יהיה צורך, בתום תקופת ההסתגלות, לתת את הדעת על הנושא ובמידת הצורך לשנות את ההסדר כך שיענה על דרישת השוויון", הוסיף המבקר.

אם נכון הדבר, מדובר כאמור במכשול לחוק. בדיונים על השוויון בנטל, הבית היהודי התנגד להארכת השירות של בני הישיבות מעבר לחודש. כיום משרתים תלמידי ישיבות ההסדר 16 חודשים.

בעקבת עמדתו הנחרצת של הבית היהודי, התקבלה עמדה זו על ידי יתר חברות הקואליציה, ו"יש עתיד" אף הבהירה כי יישרה קו עם דרישת הבית היהודי בעקבות ההסכמים הקואליציוניים.

ח"כ יוני שטבון הגיב לדברים בגל"צ ואמר: "משהו קצת מסריח ולא נראה טוב. יש גורמים שמנסים לשים את ישיבות ההסדר – האוכלוסיה האיכותית שהצבא מוקיר אותה – במוקד. ניסו לשים למטרה את ישיבות ההסדר. אנשים התבלבלו קצת. ישיבות ההסדר ואוכלוסית הצעירים בציונות הדתית היא לא זו שצריך לדבר עליה. אני מתנגד שיהיה שינוי בישיבות ההסדר. המסלול מוכיח את עצמו. לאורך השנים מדינת ישראל הכירה במסלולים ייחודיים".

"חוות הדעת מדגישה באפן מפורש שברגע שמסתיימת תקופת הביניים יווצר מצב שרק ישיבות ההסדר יהיו בחוסר שוויוניות", אמר היום השר להגנת הסביבה וחבר ועדת פרי עמיר פרץ, "גם אותם מסלולי נח"ל וגם המסלולים החרדיים יעמדו על מינימום 24 יחודשים ולכן לא יכול להיות שתלמידי ישיבות ההסדר יהיו היחידים שיישארו מחוץ למאמץ הגדול".

גיבוש חוק השוויון בנטל ידע מכשולים רבים, האחרון שבהם נגע דווקא להשתת הסנקציות הפליליות על המשתמטים. המשבר בנושא זה גרם לאיומים מצד יש עתיד לפרישה מהקואליציה. "יהיה שוויון בנטל או שהממשלה הזו תתפרק", הבהיר אז היו"ר יאיר לפיד ובסופו של דבר עמדת מפלגתו התקבלה. עתה, עמדת היועץ המשפטי עלולה לגרור את גיבוש החוק למשבר נוסף.

לאתר דה-פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן