חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הייטק נוסח הוליווד: האם לוס אנג'לס היא עמק הסיליקון הבא?

אם תשאלו יזמי הייטק ומשקיעים בתחום מהו מרכז הההתרחשות הטכנולוגית כיום, הם בוודאי יענו עמק הסיליקון. אולם, אם תשאלו אותם מהו עמק הסיליקון הבא, סביר להניח שתקבלו כמה תשובות אפשריות. חלקם יגידו ניו יורק, אחרים יטענו שהמוקד הוא בוסטון או ניו אינגלנד. אולם, אם התשובה לשאלה תתבסס על ניתוח טרנדים בתחום ויתרונות מבניים של הערים שונות, תהיה לוס אנג'לס המתחרה המובילה כיורשת של עמק הסיליקון. 

בשלוש השנים האחרונות החלה לוס אנג'לס לבנות בסיס איתן לעשייה טכנולוגית ולבסס את עצמה כמוקד משיכה עבור יזמים ומשקיעים בתחום. בכך למעשה תפסה העיר הדרומית במדינת קליפורניה את מקומה של ניו אינגלנד כמתחרה של עמק הסיליקון.

האם לוס אנג'לס מאיימת על מעמדו של עמק הסיליקון? | צילום: רויטרס

למעשה, עוד ב-1995 הצליחו בדרום קליפורניה לגייס הון בסך של 1.3 מיליארד דולר מהשקעות הון סיכון, הסכום הקרוב ביותר ל-1.8 מיליארד דולר שגייס עמק הסיליקון. אולם ב-1999, עם התחזקות האינטרנט נחלש כוחו של האזור בשל משיכה של יזמים לכיוון עמק הסיליקון, שהכפיל את ההשקעה הראשונה בו כמעט פי 10. במקביל התחזק מעמדה של ניו אינגלנד אשר הפכה למוקד השני המבוקש על ידי משקיעים.

לאחרונה המצב התהפך שוב, וב-2012 גייסה דרום קליפורניה את סכום ההשקעות הגדול ביותר אחרי עמק הסיליקון. אין זה מפתיע שהאזור, בהנהגתה של העיר לוס אנג'לס, הופך למוקד משיכה רציני עבור תעשיית ההייטק, שכן מדובר במיקום בעל יתרונות מובהקים ליזמות והשקעה בתחום:

1. תרבות יזמית –  מאז ומעולם התקבצו מוחות יצירתיים יחדיו באזור דרום קליפורניה במטרה ליצור וייצר ביחד. ראינו כבר כיצד זה פועל בענף התעופה, הטקסטיל והבידור, וכעת אנו רואים זאת בענף הטכנולוגיה. החשיבה החדשנית שמאפיינת את יזמי האינטרנט הולידה תחומי עיסוק מגוונים בהם פועלים אנשי ההייטק באזור, כגון: משחקי וידיאו ומסחר מקוון.

לוס אנג'לס, הבית של מיטב המוחות הטכניים | צילום: רויטרס

בניגוד לניו יורק וניו אינגלנד, שם החברות הגדולות שולטות בתעשייה המקומית, דווקא בלוס אנג'לס היזמות הפרטית מתפשטת במהרה. כיום פעולות בעיר רק חמש חברות טכנולוגיות גדולות, וכל השאר הם יזמים קטנים וחברות סטארט אפ. יתרה מכך, במחקר שערכה לאחרונה קרן קאופמן נראה כי הפעילות היזמית בלוס אנג'לס הייתה הענפה ביותר בארה"ב בין השנים 2009-2011. 

2. עיר מרובת כשרונות טכניים – כעיר בעלת מורשת ארוכה של חדשנות טכנולוגית, ממשיכה לוס אנג'לס לטפח כשרונות טכניים רבים. כמות הבוגרים של תארי הנדסה באוניברסיטאות בלוס אנג'לס היא הגדולה ביותר בכל מדינת קליפורניה, כולל עמק הסיליקון. בוגרים אלה מספקים את הידע והכוח הדרוש להתפתחותן של חברות טכנולוגיות מובילות. בנוסף, לוס אנג'לס מושכת אליה בעלי מקצוע טכניים מצויינים מכל רחבי ארה"ב והעולם.

כמו כן, ההשקעות בתחום בעיר גדולות יותר מההון שגוייס לכל ענף אחר הפועל בה. מדובר בהשקעה של פי 3 מתחומי הבידור והמדיה. אחד הגורמים לכך הוא העובדה שחברת גוגל, הידועה בחדשנותה הטכנולוגית ביססה את מעמדה בעיר ומושכת אליה את מיטב המוחות הפועלים בענף. 

3. ריבוי משקיעים – בעלי הון רבים שפועלים באזור לוס אנג'לס חוברים ליזמי הייטק במטרה ליצור חברות טכנולוגיות מובילות וחדשניות. בתחום זה, היתרון של העיר על ניו יורק וניו אינגלנד ברור בשל הקירבה שלה לעמק הסיליקון, שם נמצאות מרבית קרנות ההון סיכון החשובות.

עם התפתחות תעשיית ההון סיכון בעשור האחרון, גדלה נוכחותן של הקרנות בעמק הסיליקון. על פי נתונים של האיגוד הלאומי של קרנות ההון סיכון בארה"ב, 5 מתוך 83 חברות ההייטק שגייסו השנה הון השתלטו על 80% מכלל הכסף שהושקע בתעשייה. כל אחת מהחברות הללו ממוקמת בעמק הסיליקון או פועלת בו בהיקף גדול.

בשורה התחתונה, למרות התהפוכות הרבות בשוק הטכנולוגיה, נראה כי אזור דרום קליפורניה ממשיך לבסס את מעמדו כמוביל בענף, כאשר ניצול יתרונותיה הרבים עשוי להביא את לוס אנג'לס להפוך לעמק הסיליקון הבא. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן