Forbes Israel Logo

היעד הבא של פייסבוק: האם הרשת החברתית נכנסת לעולם הרכב?

בחודש שעבר נאמה שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, מול קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בתערוכת הרכב הגדולה בעולם, שהתקיימה בפרנקפורט. אבל מה פייסבוק, ומה סנדברג באופן אישי, עושות באירוע של תעשיית הרכב?

הדבר הברור מאליו שעולה לראש ברגע שמנסים להבין את הקשר בין פייסבוק ובין תעשיית הרכב, הם מיליארדי הדולרים שמשקיעות חברות הרכב בפרסום ובשיווק ברשתות החברתיות. אך יחד עם זאת, נראה שזו אינה תוכנית הפעולה של פייסבוק, כפי שהבהירה סנדברג בכנס, וכפי שהיה ניתן לראות בביתן שלה בתערוכה: האסטרטגיה של החברה היא למנף את היכולות שלה בתחומי השיווק, המציאות המדומה (VR) והמציאות הרבודה (AR) ואפילו מעניין יותר, למנף גם, מי היה מאמין, את היכולות שלה בתחומי האינטליגנציה המלאכותית (AI) והלמידה העמוקה (Deep Learning) – הכל כדי לתמוך בפיתוח של רכבים אוטונומיים.

פייסבוק היא שחקנית משמעותית בתחום שיווק הרכב. רוכשי מכוניות פוטנציאלים מבלים בין 30 ל-50 דקות ברשת החברתית מדי יום, מה שסייע לה לחדור באופן משמעותי לתחומים, כמו איתור לקוחות פוטנציאליים באמצעים דיגיטליים (prospecting) וסחר רב-ערוצי. יחד עם זאת, פייסבוק היא כבר הרבה יותר מאשר פלטפורמה מהסוג הזה: מדובר בתאגיד ענק, בן 13 שנה, עם למעלה משני מיליארד לקוחות ברחבי העולם, שמתחיל להתרחק הרבה מעבר לעולם הרשתות החברתיות. ממוצרים לשליחת מסרונים, דרך מציאות מדומה ועד לרחפנים המונעים באנרגיה סולארית – פייסבוק מקדמת טכנולוגיות מהפכניות וחזון של מתיחת פנים דיגיטלית לכל ענפי העסקים, לרבות ענף הרכב.

"מציאות מדומה חברתית"

במרכז האסטרטגיה של פייסבוק עומד הלקוח שמחובר לרשתות החברתיות; היא מאמינה שבעוד חברות הרכב מתמקדות ברכבים שמתחברים לאינטרנט, הדגש צריך להיות על "הצרכן המחובר". כיום, כשהמסע של כל אדם שמבקש לרכוש רכב מתחיל ברשת, אפשר כבר, באמצעות מאגר הנתונים העצום של פייסבוק על ההתנהגות החברתית של לקוחותיה, להפוך את החוויה למותאמת אישית לחלוטין.

לדוגמה, פייסבוק יכולה לסייע לחברות רכב לפתח מנוע חיפוש חכם עבור הלקוחות החדשים: כרוכשי רכב חדש תוכלו להיכנס למנוע המקוון של חברת הרכב ולאחר שתאשרו לו לגשת אל המידע שיש לפייסבוק עליכם, הוא יוכל להמליץ לכם על רכב שטח חשמלי עם מתלה לאופניים או לציוד סקי ושני כסאות לילדים, פשוט משום שכל זה משקף טוב את מה שאתם עושים בסופי השבוע עם הילדים שלכם, בהתבסס על התמונות שהעליתם לחשבון הפייסבוק שלכם; חוויה תלת ממדית מותאמת אישית לחלוטין, שייתכן שאפילו תכלול תמונה שלכם ושל משפחתכם עם הרכב החדש.

סנדברג בתערוכת הרכב בפרנקפורט | צילום: IAA

פייסבוק רואה בטכנולוגיות המציאות הרבודה והמדומה את השלב הבא של התקשורת הטכנולוגית – כמעט "מציאות מדומה חברתית", אם תרצו. המציאות המדומה ממש מכניסה את הגולש לעולם מלאכותי, והיא נתפסת בחברה בתור כלי טכנולוגי שיהפוך למרכזי בקיום אינטראקציות חברתיות. ב-2014 פייסבוק נכנסה לראשונה לזירה, כשרכשה את חברת אוקולוס, המייצרת משקפי מציאות מדומה בשני מיליארד דולר. יותר משלוש שנים לאחר העסקה היא השיקה בחודש אפריל האחרון מוצר שנקרא Facebook Spaces on Oculus Rift + Touch – טעימה ראשונה מהשאיפה שלה להכניס אינטראקציות חברתיות אל המרחבים הווירטואליים התלת ממדיים. באמצעות המוצר, מי שכבר קנו גישה לאקו-סיסטם של אוקולוס, יוכלו לחבר בין המשקפיים ובין חשבון הפייסבוק שלהם ולצלול אל תוך עולם וירטואלי, שלא מוגבל רק להודעות טקסט, אלא גם לשימוש בקול ולאוואטרים שמחקים שפת גוף.

פייסבוק מאמינה, שלמוצר החדש יש פוטנציאל אדיר בתעשיית הרכב וכי הוא יוכל לשמש גם מעבר לשיווק – לעיצוב רכבים חדשים, לתפעול נקודות שירות ללקוחות, להשקת מוצרים חדשים עוד בטרם יצאו מהמפעל ואפילו לסייע לעובדי המפעלים ולטכנאי השירות לנווט בתוך סבך תהליכי הייצור והשירות המורכבים של הרכב. עוד מאמינים שם, כי בעתיד הקרוב הצרכנים יוכלו אפילו להשתלב בתהליך הפיתוח של הרכב, כמו גם הספקים, שיהיו מעורבים כבר מיומם הראשון של תהליכי העיצוב, הפיתוח והייצור.

כתוצאה מכך, פייסבוק מגיעה כעת לאבן דרך חשובה, כשהיא משיקה את השילוב המשמעותי הראשון בין "מציאות מדומה חברתית" למוצרי הליבה שלה.

על אף שיש לה הניסיון המתאים מעולם החומרה, פייסבוק מאוד ברורה בנוגע לתפקיד שהיא רואה לעצמה במהפכת המציאות המדומה – להיות ספקית "החוויה החברתית". היא לא מעוניינת להיות חברת חומרה, וזה לא מה שהיא מתמקדת בו. על אף שהשקעה בחומרה – טלפון נייד למשל – היא הימור בטוח, יש להניח שבסופו של דבר, הצרכנים יביאו אל המכונית את המכשירים הקיימים שלהם. במקום זאת, פייסבוק רוצה לחשוב על התוכן שירוץ על גבי החומרה הזו ועל מה שמייצר אותו. מה יקרה כשתיכנסו אל הרכב האוטונומי העתידי שלכם? איזה סוג של חוויה תקבלו? חברות אחרות תפתחנה ככל הנראה את הטכנולוגיות הקשורות לחומרה, אולי אפילו יצרניות הציוד המקורי (OEMs) של עולם הרכב, ואילו פייסבוק תתמקד בשיפור החוויה.

הימור משמעותי נוסף שפייסבוק מבצעת הוא בתחום האינטליגנציה המלאכותית (AI) – היא מעבדת מיליארדי תמונות וסרטונים. למעשה, החברה מייצרת מכונות שיסתכלו על העולם באמצעות ראייה דומה לזו של בני האדם, כדי שהן תוכלנה להבין את התוכן ואת התמונות הללו טוב יותר. כחלק מהתהליך הזה, כבר בנו בחברה מנוע AI ענקי, שלא רק יבצע חיפושים במאגר התמונות, אלא גם בסרטוני הווידאו. הראייה הממוחשבת שפותחה בחברה עבור הפלטפורמה הנייחת שלה, שממפה את הסטטוס החברתי שלנו, יכולה להיות מיושמת גם ברכבי העתיד, שיהיו דינאמיים, אוטונומיים וינועו במהירות; רכבים שיצטרכו לעבד בזמן אמת ג'יגה-בייטים רבים של נתונים ולפרש תמונות ותנועות באופן דומה מאוד לעין האנושית.

פייסבוק מאמינה שאחרי מוצרי אלקטרוניקה לצריכה ביתית, תעשיית הרכב היא התעשייה השנייה בגודלה בעולם שמתאימה לעסקיה. אלו גם תחומים שהיא מוצאת בהם הרבה מהמשותף – בשניהם מדובר בחברות הנדסיות, שמחברות בין אנשים בדרכים שונות ומתמודדות עם מוצרים מורכבים שמתפתחים כל העת. עם הטכנולוגיות הקריטיות הללו באמתחתה, זה לא יהיה מפתיע אם פייסבוק תהפוך לאחת השותפות המבוקשות של חברות הרכב, ככל שהן תחפשנה דרכים לבדל את עצמן מהמתחרות, בתחום שחווה היום התערערות הולכת וגוברת.

דבר אחד שסנדברג כן אימתה בנאום המרכזי שנשאה בתערוכה, הוא שפייסבוק תהיה אחת מהחברות בעמק הסיליקון שדווקא לא תייצרנה מכוניות. השאלה היא – האם היא תפתח ותספק מנועי AI, שיניעו את הרכבים האוטונומיים העתידיים שלנו?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.