חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הישיבה הלילית של ביבי: איך התבשל המהלך על ביטול המע"מ לדירות

ההדלפה לעיתון "ידיעות אחרונות" על התכנית לביטול המע"מ לזוגות צעירים הקונים דירות חדשות שוגרה בעיתוי לא מקרי. אתמול (ב') בלילה כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבה לילית לאחר שחש ששרי האוצר והשיכון מובילים תכנית דרמטית להוזלת מחירי הדיור מבלי שהוא מקבל על כך קרדיט.

הישיבה הבהולה הייתה כל כך חשובה עד שאפילו נגידת בנק ישראל קרנית פלוג זומנה אליה. בפני המשתתפים הוצגו שתי חלופות לפתרון מידי של מחירי הדיור: ביטול המע"מ לזוגות צעירים שקונים דירה ראשונה מקבלן, או קביעת "מחיר מטרה" לדירות חדשות במטרה להוריד את המחיר. בתום הישיבה שנמשכה כארבע שעות סוכם שנתניהו יחליט איזה חלופה לבחור וכיצד ליישמה.

כשמשתתפי הישיבה ובהם נתניהו ושר השיכון אורי אריאל התעוררו הבוקר, הם הופתעו לגלות את הקרדיט על ההחלטה להפחית את המע"מ (שכאמור עדיין לא אושרה) הוענק אך ורק לשר האוצר. מתברר שלפיד למד במהירות את כוחה של הפוליטיקה וההשפעה של התקשורת ורצה לגרוף את הקרדיט העצום על ביטול המע"מ. הוא הצליח כי המחמאות זרמו מכל עבר.

למרות זאת, חייבים להדגיש שהקרדיט על ביטול המע"מ מגיע לשר השיכון אורי אריאל. הוא כבר הגיע לפני שנה עם הרעיון, אך פקידי האוצר דחו אותו על הסף בטענה כי הוא יעלה הרבה מאוד כסף ותועלתו נתונה בסימן שאלה.


לפיד ונתניהו, שר האוצר לקח את הקרדיט | צילום: מרק ישראל סלם

בנקודה זו אני מסכים עם פקידי האוצר. לא ברור האם הפחתת המע"מ תשפיע על מחירי הדיור או שמדובר בהחלטה פופוליסטית בלבד שהשפעתה נתונה בסימן שאלה. זאת ועוד: מדוע לאמץ מע"מ סלקטיבי ולבטלו על קוני דירות, בעוד שחולים הקונים תרופות מצילות חיים חייבים במע"מ?

ההחלטה בעייתית ולא ברור אם תעמוד במבחן בג"צ. היא מדירה חלק מהציבור ובכלל זה חרדים, ערבים וכן קוני דירה יד שניה. אלא ששר האוצר בשלו. בתחילת השבוע הוא דיבר במרכז הבינתחומי בהרצליה על מעמדם של הפוליטיקאים.

הוא טען כי בניגוד לעבר, הפוליטיקאים בממשלה הנוכחית (והוא בראשם) החזירו לעצמם את הכוח להחליט, ומוכנים לקבל החלטות מעל לראשי הפקידות המקצועית, גם אם הם סבורים אחרת. לפיד מוכיח שכפוליטיקאי הוא מבין טוב יותר מכל פקיד את משמעות ההחלטה שקיבל.

אבל גם אם בסופו של דבר ההחלטה על ביטול המע"מ תתמסמס, לפיד עשה את שלו. הוא החזיר לעצמו את המעמד של פטרון מעמד הביניים שעבורם הוא נלחם. הקבלנים נמצאים כעת בלחץ. ההחלטה, גם אם בסופו של דבר לא תאושר, תביא לקיפאון מסוים בשוק הדיור ואולי בהמשך גם לירידות מחירים.

לפיד מוכיח בהדרגה שהוא לא פראייר ומבין לא רק בתקשורת וביכולת לקבל החלטות פופוליסטיות. גם בפוליטיקה הוא שם בכיס הקטן פוליטיקאים משופשפים הרבה יותר ממנו.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן