Forbes Israel Logo

הכירו את ביידו – המתחרה הסינית ל-GPS שמתכוונת לכבוש את העולם

מעטים מחוץ לסין שמעו עליו, אבל סין עובדת בשנים האחרונות במרץ רב על פרויקט הניווט הלווייני שלה- "ביידו" שאמור להוות תחליף למערכת ה-GPS האמריקאית. כבר כעת מעודד המשטר את חברות הרכב הסיניות לשלב את מערכת הניווט המקומית במכוניות ובמשאיות, ופוטנציאל השוק הוא עצום.

ביידו הפכה לאופרטיבית באופן רשמי ב-2012 עם 16 לוויינים המכסים את סין ומדינות שכנות ועד 2020 המערכת תכלול יותר מ-30 לוויינים שיכסו את שטחו של העולם כולו. למעשה, אין זה פלא שסין שואפת להשיג מערת ניווט עצמאית, בהתחשב בעובדה שמערכות כאלה הן חיוניות לביצוע משימות צבאיות. ארה"ב יכולה להשבית את מערכת ה-GPS בכל רגע, אם היא חשה מאוימת, לרוסיה יש את מערכת GLONASS, ולאירופים יש את GALILEO, שככל הנראה שימשה כמודל לביידו.


גם הסינים רוצים. מערכות הניווט הלוויני הקיימות כיום | צילום: רויטרס

אך הסינים מקווים גם שלביידו יהיו אפליקציות מסחריות. BD Star היא אחת החברות הראשונות שמפתחות אפליקציות פרסומיות למערכת. היו"ר שלה זואו רושין, איש צבא לשעבר, מסביר כי "מדינה חייבת שתהיה לה המערכת שלה כדי לחוש בטוחה. מערכת הניווט דרושה לתפעול מערכות נשק, כך שאי אפשר להיות תלויים במדינות אחרות, במיוחד מדיה גדולה כמו סין. אך זה גם חשוב שצרכנים יקבלו אותה וישתמשו בה על מנת שהיא תהיה הצלחה".

בעוד של-GPS יש פער עצום על ביידו בשוק, האסטרטגיה של BD Star היא להציע שבבים משולבים גם לביידו, וגם ל-GPS ולערכת GLONASS הרוסית. 

השאיפות מביידו בסין גבוהות: המשטר הצהיר בשנה שעברה כי הוא מצפה שהתעשייה סביב המערכת תגלגל עד 2025 כ-65 מיליארד דולר, אך האם היא באמת תייצר איום על הדומיננטיות של ה-GPS בעולם? נראה כי הדרך עוד ארוכה, אך הכוון כבר ברור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.