Forbes Israel Logo

הכירו את סיימון – הרובוט הראשון שנשלח לסייע לאסטרונאוטים בחלל

השחר עוד לא הפציע ביום שישי בבוקר על פני כף קנוורל בפלורידה, כשמת'יוס ביניוק הציץ מעבר למפרץ מים לעבר החללית שעמדה לשגר את הרובוט הצף שלו לחלל.

"אני מרגיש קצת כמו אבא שמאבד את בנו", הוא אמר מחדר התפעול במרכז החלל "קנדי", 21 דקות לפני ההמראה.

סיימון. הרובוט בעל בינה מלאכותית הראשון בחלל | צילום מסך מיוטיוב

ביניוק היה מהנדס בינה מלאכותית מגרמניה, שבנה את מוחו של CIMON – רובוט כדורי בגודל של כדור כדורסל, שיניע עצמו בסביבה חסרת כוח הכבידה של תחנת החלל הבינלאומית. ה"גוף" של סיימון יוצר על ידי איירבוס ומרבית מתוכנות האינטליגנציה המלאכותית שפועלות בו, והוא עשוי להיות רובוט החלל הראשון שיסייע לאסטרונאוטים.

השיגור התרחש בשעה 5:42 לפנות בוקר, בזמן שביניוק ומאה מהנדסים ומדענים עמדו יחד על המרפסת בקומה הרביעית של מרכז "קנדי". הייתה התרגשות גדולה באוויר בזמן שכדור האש הבזיק ושיגר את סיימון אל השמיים, וכל הקהל החל מוחא כפיים, וביניוק הרגיש את הצמרמורת בכל גופו. "זה היה פשוט יפה", הוא אמר.

ביניוק עובד ב-IBM ובנה, כאמור, את "המוח" מאחורי סיימון, שנועד ליצור אינטראקציה עם כל אחד, אבל כמו כל רובוט טוב בחלל, יש לו אדון: אסטרונאוט גרמני בשם אלכסנדר גרסט, שמנהל ניסויים מטעם סוכנות החלל הגרמנית.

החומרה של סיימון נבנתה על ידי מהנדסים מחברת איירבוס, הידועה יותר בייצור מטוסי נוסעים כמו A380, אך לאחרונה היא מגייסת יותר ויותר מהנדסים במטרה להגדיל את קווי הייצור שלהם בעזרת עוזרים רובוטים.

למרות שהרובוטים הפכו לחלק בלתי נפרד בעבודה במחסנים עבור קמעונאים כמו אמזון, לקח יותר זמן לשלב אותם בתעשייה כבדה כמו תעופה וחלל, כיוון שהתשואה על ההשקעה עוד אינה ברורה.

אבל מאז 2016, איירבוס כבר החלה בפיתוח רובוטים דמויי אדם, שיכול להשתלט על עבודות מייגעות או מסוכנות במפעלים שלה. מהנדס המערכות הבכיר של איירבוס, פיליפ שוליאן, החל לפתח את סיימון לפני כשנתיים בעזרת מימון של חמישה מיליון אירו מסוכנות החלל הגרמנית, אך במהרה הפכו הניסויים ליקרים מאוד.

כמו גופים מסחריים רבים, איירבוס שוכרת מדי פעם את המדענים של נאס"א לערוך ניסויים בחומרים ביולוגיים למיניהם. נודע כי חברות משלמות בסביבות מאה אלף דולר כדי להטיס את החומרים האלה לחלל למטרה זו, מספר שוליאן.

"אפשר לגלות דברים שלא התגלו בכוח המשיכה הרגיל", הוא מוסיף, וזה יכול להסביר אילו חומרים בוחרת חברה כמו איירבוס כשהיא מחפשת רכיבי מטוסים חדשים.

הבעיה היא, שהניסויים האלה יכולים לכלול עשרות שלבים. האסטרונאוטים לעיתים קרובות צריכים לצוף אל המחשב הנייד המחובר לקיר כדי לבדוק מסמך PDF, לפני שיצופו בחזרה לתחנה שלהם שוב ושוב.

"זה לוקח הרבה זמן, ואתה צריך להפסיק את הניסוי בין לבין", אומר ביניוק. לטיול המסוים הזה של סיימון לחלל, איירבוס מתכננת לדחוס את הניסויים שלה לתוך שלוש שעות בלבד. "עם סיימון אתה יכול בעצם לבקש ממנו לבוא אליך כי הוא אוטונומי, וטס בחופשיות".

למרות דריסת הרגל של IBM ברובוטיקה מבוססת היטב, לאיירבוס יש דרך לא קצרה לעשות בתחום. לכן רואה שוליאן את סיימון כמו "חלון ראווה" חשוב עבור הטכנולוגיה של איירבוס, שתוכל, במידה והניסוי עם סיימון יצליח, להתחיל להכין רובוטים דומים עבור לקוחות תעשייתיים אחרים שיש להם עובדים בחללים מבודדים.

שיקול רציני שעלה על הדעת הוא האם להשתמש בסיימון במשימת חלל על מאדים. לעת עתה, איירבוס מתכננת להתבונן מקרוב ולבחון באיזו מידה הרובוט שלהם מקיים אינטראקציה עם האסטרונאוטים בחלל, והאם בני האדם תופסים אותו כסיוע או כמכשול. אחד הסיכונים שהם לא צריכים לדאוג לגביו, הוא שסיימון יהפוך להיות סופר אינטליגנטי וישתלט על תחנת החלל.

האינטליגנציה המלאכותית של הרובוט מבוססת על טכניקה הנקראת למידה מבוקרת, מציין שוליאן. "לכן אין אפשרות שסיימון ילמד את עצמו ויתפתח לכיוון שאנחנו לא מעוניינים בו". אם כן, המפגש הקרוב של סיימון עם האדון שלו, לא אמור להוות דאגה עבור אלו שבנו אותו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן