Forbes Israel Logo

הכירו את קרן ההשקעות שעושה מהפכה בתחום החקלאות הימית

הגידול שהתגלה במוחה של איימי נובוגרץ כמעט הרג אותה, אבל היזמית הנמרצת יצאה מחוזקת ובנתה את קרן ההשקעות הגדולה בעולם לחקלאות ימית בת־קיימא

בשנה שעברה כינסה איימי נובוגרץ לארוחת ערב בלופט שלה במנהטן חבורה מוזרה שהורכבה מחקלאי שמגדל אצות, בעל מדגרת צדפות, יזם שיוצר שבבים העשויים מעורות סלמון מיובשים, קניין שמוכר למכולות, מסעדן וכתב. בזמן שאורחיה התענגו על דג טרוטה ארקטי שנשלק בזעפרן עם עגבניות היירלום ופסטו פיסטוק, היא קמה כדי להסביר את מקור הדג: מטורקה, חווה בגרינדוויק, איסלנד, המגדלת את הדגים ללא אנטיביוטיקה, במכלים על היבשה, באמצעות אנרגיה גיאותרמית.

עוד בשנת 2016, אז השקיעה קרן Aqua־Spark של נובוגרץ 2.5 מיליון דולר בחווה, מטורקה ייצרה רק 50 טון דגים בשנה. כעת היא מוכרת 3,000 טונות, כולל לשף הסלבריטאים נובו מטסוהיסה ולשירות משלוחי המכולת האמריקאי FreshDirest.

כאשר נגיף הקורונה התפרץ והמכירות של מטורקה למסעדות התייבשו, Aqua־Spark עזרה בהלוואת גישור של 750 אלף דולר. "המותג חזר למקום טוב עכשיו", מדווחת נובוגרץ, שמעריכה כי התפוקה תגדל ל־6,000 טון עד 2022 – "סיטואציה ממש טובה כשאפשר לשלוט על הייצור, להכיר את השוק, להכיר את הלקוח, באמת להתחקות אחר הכל”.

190 משקיעים

נובוגרץ בת ה־45 נמצאת היום בעצמה במקום טוב. לפני עשור אובחן אצלה גידול במוח שרופאים הזהירו כי יכול לגרום למותה. בניתוח מסוכן של 20 שעות נכרת הגידול אך היא נותרה עם בעיות שיווי משקל וניידות – יחד עם עיוורון בעין אחת מתאונה בילדותה.

כיום היא ובעלה, מייק וולינגס (50), מנהלים את Aqua־Spark, קרן הולנדית לחקלאות מים ברת־קיימא, שגייסה 148 מיליון דולר מ־190 משקיעים מ־29 מדינות. הם כוללים את ImpactAssets, קרן ייעודית לתורמים היושבת בבת'סדה במרילנד (היא מאפשרת לאנשים לשים את תרומותיהם בהשקעות רווחיות לפני שהכסף מחולק לעמותות) וחברת Louis Dreyfus, ענקית הסחורות שבשליטת המיליארדרית מרגריטה לואי דרייפוס.

לנובוגרץ עצמה יש קשרים בולטים. אחותה הגדולה ז'קלין היא מייסדת ומנכ"לית הקרן החלוצית Acumen להשקעות אימפקט ונשואה ליו"ר TED Talks, כריס אנדרסון. אחיה הגדול מייקל הוא מיליארדר קרנות גידור לשעבר, שהפך למשקיע קריפטו בולט.

ביוני האחרון הוערכה אחזקתה של Aqua־Spark ב־19 חברות פורטפוליו ב־180 מיליון דולר. בשנת 2019 היא הציגה שיעור תשואה פנימי (IRR) של 21.75% – מרשים, במיוחד בהתחשב בכך שזה נטו מהעמלה השנתית בשיעור 1% ו־20% מהרווחים המגיעים לחברת ניהול למטרות רווח ש־60% ממנה בבעלות נובוגרץ ובעלה. (הקרן של הזוג והעובדים מחזיקים ב־40% הנותרים). למרות המגפה, נובוגרץ צופה השנה IRR העולה על 20%. (משקיעים מורשים בארה"ב יכולים לקנות בקרן השקעה מינימלית של 118 אלף דולר).

דואגים לדגים

במונחים דולריים פשוטים, Aqua־Spark הוא דגיג בענף החקלאות הימית העולמי – תחום שמסתכם ב־265 מיליארד דולר, ומספק כיום יותר ממחצית מכל פירות הים המיוצרים למאכל אדם. אולם כקרן ההשקעות הראשונה והגדולה ביותר בעולם המוקדשת אך ורק לחקלאות ימית סביבתית, יש לה השפעה רחבה ממנה.

לדוגמה, בשנת 2015, בהשקעתה הראשונה, Aqua־Spark שפכה 3.4 מיליון דולר על Calysta, סטארט־אפ בעמק הסיליקון שמייצר מוצר חדשני לדגים. Calysta משתמשת בחיידקים מותססים, תוצר לוואי של ייצור גז טבעי, כדי ליצור הזנת דגים טובה יותר לסביבה מאשר גרסאות מבוססות דגים או סויה. הכסף של Aqua־Spark עזר בתשלום עבור מפעל פיילוט אשר בתורו עזר ל־Calysta למשוך גיוס נוסף של 150 מיליון דולר, כולל מתאגיד המזון Cargill ו־BP Ventures. כעת היא בונה מפעל בסין שנועד לייצר 20 אלף טונות של מזון בשנה – גיים צ'יינג'ר פוטנציאלי לשוק הזנת הדגים העולמי של 40 מיליארד דולר. "כשפגשתי את [נובוגרץ ו־וולינגס], אמרתי שזה יכול לקחת 10 שנים", נזכר המייסד והמנכ"ל של Calysta אלן שו. "יש להם אמונה".

חוות מטורקה באיסלנד. 3,000 טון דגים. צילומים: Matorka EHF, Jamel Toppin
חוות מטורקה באיסלנד. 3,000 טון דגים. צילומים: Matorka EHF, Jamel Toppin

עם הגישה שלה לטווח הרחוק, Aqua־Spark עדיין לא מכרה אחזקה אחת. היא מצפה מחברות בתיק שלה לשלם לכל העובדים שכר מחיה ולהעדיף שקיפות לתוצאות מדעיות. כמה מההשקעות שלה הן בחוות, אשר חייבות למזער את השימוש באנטיביוטיקה ואת השימוש בכימיקלים ולהגביל את ההפרשות המזהמות.
חקלאות ימית "נתפסה כתעשייה מלוכלכת מאוד ומלאת מחלות. הם שינו את הלך הרוח והפכו אותה להשקעה", אומרת ליסה קלייזנר, משקיעה בולטת היושבת בדירקטוריון של Aqua־Spark.

המדבר ששבר

נובוגרץ היא השישית מבין שבעה אחים שאביהם, קולונל בצבא ארה"ב, ציפה שיקומו עד שש בבוקר בסופי שבוע. לאחר לימודי תיאטרון באוניברסיטת ניו יורק, היא עבדה תקופה בוושינגטון הבירה, חקרה מדיניות הנוגעת לאמהות בגיל העשרה, ואז יצאה לעבוד עם גיסה, ועמדה בראש TED Prize, הפרס השנתי שמוענק לאדם שיש לו רעיון אחד שישנה את העולם. ככה, באביב 2010, נובוגרץ מצאה את עצמה על ספינת מחקר בגלפגוס לטיול שעירב הרצאות לשימור האוקיאנוס וצלילה. באותו טיול היא פגשה את וולינגס, יזם סדרתי הולנדי שהחל את העסק הראשון שלו בגיל 18.

היחסים ביניהם פרחו בשבעת החודשים הבאים, אבל אז החלו לנובוגרץ התקפים מדאיגים. באוקטובר היא קיבלה את האבחנה על הגידול במוח. לאחר הניתוח, וולינגס הציע לה נישואין במיטת בית החולים שלה. היא הסכימה אבל אמרה שהיא זקוקה לזמן כדי להחזיר לעצמה את חייה – היא נאלצה ללמוד ללכת שוב. בתוך מספר חודשים שבה נובוגרץ לעבוד ב־TED. "זה היה מוקדם מדי", היא מודה כעת. "לא ידעתי איך להפסיק לדחוף. זו היתה הזהות שלי".

לבסוף, לדבריה, ועידת TEDx שנקבעה לדוחא, קטאר, גרמה לה לקחת צעד אחורה. "לא יכולתי אפילו ללכת על חול, והסכמתי להעביר סדנאות במדבר. זה היה משוגע”. היא קנתה כרטיס להולנד, שם היא ו־וולינגס התחילו לבנות חיים וחברה יחדו.

"דוחפת את עצמי קדימה"

הצמד בחר בחקלאות ימית משום שמשקיעים מעטים דאגו לשוק הגדול והבעייתי הזה. כמה חוות דגים גרמו למעשה לבעיית דיג יתר בטבע כיוון שהשתמשו בדגי בר כמזון. אופרציות חקלאיות ברות־קיימא יותר, ככל שהיו קיימות, "מכרו לשווקים יוקרתיים וקטנים במחירים גבוהים" והיתה להם גישה מועטה להון חיצוני, אומרת נובוגרץ.

איימי נובוגרץ. צילום: Jamel Toppin
איימי נובוגרץ. צילום: Jamel Toppin

הם נפגשו עם עשרות משקיעים פוטנציאליים בעמק הסיליקון ובאירופה וציפו להשקה רשמית של גיוס הכספים בספטמבר 2013 כאשר הטרגדיה שוב התרחשה. נובוגרץ ילדה את ילדם הראשון ביולי 2013, והתינוק נפטר כעבור חודש בלבד. ההשקה נדחתה – אך לא לזמן רב. בסוף שנת 2014 נולד לנובוגרץ ילד שני (כיום לזוג יש שלושה ילדים בריאים), ובני הזוג צברו התחייבויות ליותר מ־8 מיליון דולר מ־26 משקיעים. הם כיסו את עלויות התפעול הראשוניות עם 4 מיליון דולר מכספם.

השניים שואפים בסופו של דבר להחזיק 80־60 חברות בתיק Aqua־Spark, יותר מפי שלושה מהתיק הנוכחי. בשלב מוקדם הם חששו שאולי לא יהיו מספיק עסקים להשקעה; עכשיו הם עוקבים באופן פעיל אחר 1,550 לפחות.

למרות מוגבלותה, נובוגרץ התגייסה לחיפוש לקוחות פוטנציאליים, טיפסה בסולמות של סירות בווייטנאם והלכה על פלטפורמות האכלה מעל מים שורצי תנינים במוזמביק: "לפעמים אני נעצרת, אבל בעיקר אני דוחפת את עצמי קדימה", היא אומרת. למרות שהמגפה כרגע מונעת מהם לערוך ביקורים כאלו באתרים, נובוגרץ ו־וולינגס אינם מוטרדים, ועושים את הבדיקות שלהם מרחוק. "כל מה שמאחורינו דוחף אותנו קדימה".

צילומים: Jamel Toppin for Forbes, Shutterstock, Matorka EHF

שער גיליון הנשים 2020 של פורבס ישראל
שער גיליון הנשים 2020 של פורבס ישראל
https://secure.cardcom.solutions/e/xo64

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.