Forbes Israel Logo

הלך לעולמו הבמאי והשחקן אסי דיין

פרידה מאייקון תרבותי: הבמאי, התסריטאי והשחקן אסי דיין הלך הבוקר (ה') לעולמו בגיל 68. דיין נמצא הבוקר ללא רוח חיים בדירתו בצפון תל אביב. דיין היה בנו של שר הבטחון לשעבר משה דיין והפעילה החברתית רות דיין בת ה-97, אחיה של חברת הכנסת לשעבר יעל דיין ואביו של העיתונאי ליאור דיין.

דיין היה אחד מאנשי הקולנוע הבולטים בארץ, למרות שמעולם לא למד קולנוע. הוא כתב, ביים ושיחק בעשרות סרטים, רבים מהם נכנסו לפנתאון התרבות הישראלי. הבולטים שבהם היו "גבעת חלפון אינה עונה", "מר באום", שמיכה חשמלית ושמה משה", "שלאגר" ו"החיים על פי אגפא".

הוא מחזיק בשיא הזכיות לפרסי אופיר – שמונה. שלוה מהם קיבל על תסריוטיו, שלושה על משחק ופרס מפעל חיים. הוא החל את דרכו במשחק בשנות ה-60 וגילם את דמותו של אורי בסרט "הוא הלך בשדות".

אסי דיין | צילום: חן שאבו, ויקיפדיה

ב-1973 ביים דיין את סרטו הראשון "הזמנה לרצח" ושנתיים לאחר מכן את "חגיגה לעיניים". שנה לאחר מכן עבר לז'אנר סרטי הבורקס והוציא תחת ידיו את "יופי של צרות", "שלאגר", "מלך ליום אחד" ואת "גבעת חלפון אינה עונה", שהפך לסמל הקולנוע הישראלי.

בשנות השמונים היה אמון על שלושה סרטים, "עם ישראל חי" (1981), "בחינת בגרות" (1983) ו"הטוב, הרע והלא נורא" (1987). בשנות ה-90 ביים את שלושת הסרטים שנחשבים למשמעותיים ביותר שלו. "החיים על פי אגפא" (1992 – פרס הבמאי), "שמיכה חשמלית ושמה משה", שהיווה לו סרט המשך, ו"מר באום" (1997 – זכה בפרס המשחק), בו גילם אדם שנותרו לו 92 דקות לחיות כאורך הסרט. ב-2012 יצא לקולנוע סרטו האחרון של דיין "ד"ר פומרנץ".

כשחקן הוא הופיע בשורת תפקידים בולטים בקולנוע ובטלוויזיה כמו ב"מאחורי הסורגים", "ההסדר", "מדורת השבט", "בטיפול", "בנות בראון", "קרוב לוודאי". בסרט "שתיקת הצופרים" גילם את דמותו של אביו משה דיין במלחמת יום כיפור. על תפקידו בתוכנית הטלוויזיה בטיפול כראובן דגן זכה בשלושה פרסי האקדמיה. דיין גם שיחק בשתי סדרות דוקו/ריאליטי – "פעם בחיים" יחד עם בנו ליאור, והאחרונה שבהם "החיים כשמועה", תוכנית אוטוביוגרפית, בה דיבר גם על המוות וסיפר כי ניסה לשים קץ לחייו שלוש פעמים. "חייתי מספיק בשביל כמה אנשים", סיפר.

בשנים האחרונות סבל דיין ממחלות שונות. בעבר סבל גם מהתמכרויות לאלכוהול ולסמים. אחותו יעל דיין סיפרה הבוקר בגל"צ: "היו עליות ומורדות. זה ברור שההתמכרות לא עזרה לו. חשוב להדגיש שהוא לא לקח סמים קשים. הכל היה סביב ריטאלין וכל מיני תערובות. הוא האמין שזה עזר לו לכתוב".

דיין הוא נצר למשפחה המפורסמת שהוציאה מתוכה אישים בולטים רבים. אביו משה היה שר הביטחון ואמו הפעילה החברתית רות דיין. אחותו היא החכ"ית לשעבר יעל דיין ואחיו הפסל אודי דיין. בני דודיו היו המשורר יהונתן גפן וסגן הרמטכ"ל לשעבר עוזי דיין. אחות אמו היא ראומה ויצמן. הוא הותיר אחריו ארבעה ילדים משלוש נשים, בהם העיתונאי ליאור דיין, בנה של השחקנית קרוליין לנגפורד.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן