Forbes Israel Logo

המאבק עובר לרשת: אתרים המזוהים עם המפגינים בהונג קונג ספגו את מתקפת הסייבר הגדולה בהיסטוריה

מאבקם של המפגינים מהונג קונג, אשר לאורך החודשים האחרונים ארגנו עשרות הפגנות בדרישה לקיום בחירות דמוקרטיות באי אשר נתון תחת שליטתו של המשטר הסיני הקומוניסטי, כבר אינו מתקיים אך ורק ברחובות ובכיכרות. אלפי המפגינים אמנם נאלצים להתמודד עם המשטרה הסינית ועם אנשי סוכנויות המודיעין הפועלים מטעם מפלגת השלטון – אך כעת מסתבר כי גם זירת האינטרנט הפכה לזירת מאבק של ממש, כשאתרי החדשות אשר נחשבו למזוהים עם המפגינים "זכו" במהלך השבועות האחרונים לעשות היסטוריה, והפכו ליעדה של מתקפת הסייבר הגדולה ביותר אי פעם.

האתרים אשר עמדו במרכז התקפות הענק היו, כאמור, אתרי חדשות עצמאיים אשר שירתו את המפגינים בהפצת מסריהם ולארגון הפגנות נוספות. באמצעות שיטות שונות הצליחו התוקפים לשלוח כמויות אדירות של "דואר זבל" לשרתי האתרים, ובכך הצליחו להאט משמעותית את פעילותם – ובמקרים מסוימים אף להשבית את פעילותם. על פי דיווח מיוחד של חברת Cloudflare, אשר מספקת שירותי אבטחת סייבר לאתרים אלו, היקף ההתקפות על השרתים הוא חסר תקדים – והגיע עד לרף מדהים של שליחת דואר זבל בהיקף של 500 ג'יגה בייט בשנייה.

"זה גדול בהרבה מכל דבר שראינו אי פעם, וראינו כמה מהאירועים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה של האינטרנט", אמר מנכ"ל החברה מת'יו פרינס בראיון מיוחד. כמויות אדירות כאלו של דואר זבל מסוגלות לשתק לחלוטין את שרתי האתרים, ומסוגלות למוטט מערכות הגנה שונות בקלות יחסית. בשנה שעברה, כשנרשמו התקפות בהיקפים של 300 ג'יגה בייט לשנייה "בלבד", היו שטענו כי אלו השפיעו על מהירות הגלישה במקומות רבים ברחבי העולם כולו. הפעם, כך נראה, האתרים המקומיים הם היחידים המושפעים מהמתקפה.

מסקרן במיוחד לעקוב אחר היקף התקיפות לאורך זמן – אז מסתבר כי היקפן מזנק לאחר אירועי מתוקשרים במיוחד אשר עורכים המפגינים באי. כך, למשל, נרשמה עלייה חדה במספר ההתקפות בשבוע שעבר, לאחר הדיווחים הנרחבים בתקשורת על כוונתם של ראשי המפגינים לטוס לבייג'ינג בכדי לנסות ולהיפגש עם בכירי המפלגה הקומוניסטית – אשר הודיעו על איסור כניסתם של המפגינים לעיר.

צילום: thinkstockphotos

אחד ההישגים אשר יכולים אותם תוקפים לרשום לעצמם היא הצלחתם לבלבל את ספקיות האינטרנט ברחבי העולם – אשר אינן יודעות כיום להבדיל בין מבקר תמים באתרים אלו לבין מתקפה מתוכננת, אשר עשויה לפגוע גם בשרתיה של ספקית האינטרנט עצמה. לכן, ספקיות רשת שונות ברחבי העולם כבר החלו לחסום מיוזמתן את הגישה לאתרים המותקפים ולמנוע מגולשים מרחבי העולם מלהמשיך ולגלוש אליהם – ובכך למעשה מונעים את הפצת מסריהם והמידע אשר מוחזק בידי המפגינים (אשר לא זוכים לסיקור תקשורתי הוגן במיוחד באמצעי התקשורת הרשמיים במדינה). אמנם המפגינים ממשיכים לתחזק פרופילים פעילים ברשתות החברתיות השונות, אך אין ספק כי מדובר בפגיעה משמעותית בניסיונם לגייס את תשומת הלב העולמית לנעשה במדינה.

אך למרות היקפן האדיר של ההתקפות, בחברה לא מוכנים להתחייב באשר לזהות העומדים מאחוריהן. לדברי פרינס, אמנם ביצוע מתקפה שכזאת דורש ידע ומשאבים נרחבים – אך לא ניתן לפסול כי מדובר בפעילים עצמאיים אשר פועלים ממקומות שונים ברחבי העולם – ואולי אפילו במפגינים עצמם, אשר מנסים להשחיר את פניו של הממשל הסיני בפני דעת הקהל העולמית. מומחים שונים העריכו כי לו היה חפץ הממשל הסיני בהפלת האתרים – הדבר היה כבר מתבצע, ולא באמצעות הצפת השרתים בכמויות ענק של דואר זבל. ועדיין, הוא מרשה לעצמו להעריך כי מי שעומד מאחורי התקפות אלה "לא נמנה על מעריצי המפגינים", לדבריו.

העברת המאבק לרשת האינטרנט מרמזת גם על התפקיד המרכזי של הרשת עבור המפגינים עצמם – אשר עושים בה שימוש מרכזי בכדי להפיץ את מסריהם, לגייס תומכים נוספים ולהודיע לפעילים אודות מקומות ושעות ההפגנות המתוכננות. אך בעיקר, אותם פעילים קיוו להשתמש ברשת בכדי להצליח וללכוד את תשומת לבם של כלי התקשורת ברחבי העולם. אלו אמנם עסקו בהרחבה בהפגנות, אך גם תשומת הלב העולמית הלכה ושכחה כשההפגנות לא הביאו לכל שינוי או הצהרה של הממשל במדינה.

כעת, נראה כי כמה ממתנגדיהם החליטו להותיר בידי המשטרה את ה"טיפול" באותם מפגינים בכיכרות וברחובות הונג קונג – ולטפל בעצמם באתרים הווירטואליים והמסוכנים לא פחות ליציבות המשטר. בין אם מדובר במתנגדים פרטיים ובין אם בממשל עצמו, הרי שהיקף ההתקפות מעיד על החשיבות הרבה אשר הם מייחסים לממד האינטרנטי כיום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן