Forbes Israel Logo

המגף הרועד: מדוע איטליה מועדת לרעשי אדמה הרסניים?

תושבי מרכז איטליה התעוררו ברביעי שעבר באישון ליל לרעידת אדמה הרסנית בעוצמה 6.2 בסולם ריכטר, אשר גבתה את חייהם של יותר מ-290 בני אדם ופצעה מאות רבות. משך ימים חפרו צוותי החילוץ בהריסות, בניסיון לאתר ניצולים לכודים.

יום ולילה חיפשו אלפי מחלצים בין שברי הבניינים, ופינו את הפצועים. רבות מהעיירות הקטנות שנפגעו שוכנות באיזורים הרריים שהגישה אליהם אינה נוחה, ורכבי החירום התקשו להגיע אליהן ולפלס את דרכם החוצה. העיירות, המפוזרות על פני חבלי הארץ אומבריה, לאציו ולה מארקה, נפגעו קשות באסון הטבע, כאשר מוקד הרעש שכן 10 קילומטרים דרומית לנורצ׳יה.

ראש העיירה הקטנה אמטריצ׳ה אמר כי שלושה רבעים מהעיירה נהרסו כליל ברעידת האדמה, ותושבים רבים התבקשו להתפנות ממנה.

כמעט בכל שנה נמדד באיטליה רעש אדמה בעוצמה של מעל 4 בסולם ריכטר | צילום: fotolia

הרעש היכה בשעה 3:36 לפנות בוקר, שעון איטליה, ואחריו נרשמו מעל ל-200 רעשי משנה במהלך היום. רעידות אדמה באזור זה הינן שכיחות למדי, ומקורן בתנודה צפונה של הלוח האפריקאי ב-4-10 מילימטרים בשנה, כשהוא מתנגש בלוח האירו-אסיאתי.

התנגשותם של שני הלוחות החלה עם סגירתו של ים טתיס העתיק לפני כ-50 מיליון שנה לכדי מה שאנו מכנים כיום ״הים התיכון״. רכס הרי האפנינים, המקביל לקו החוף האיטלקי, נוצר לפני כ-20 מיליון שנה בעיצומו של עידן המיוקן, והוא ממשיך להתהוות עד לימינו. נתון זה, בשילוב ההפתחות האיטית של הים הטירני למערב ושל האזור האפניני-אדריאטי למזרח, מייצר מסגרת עבודה גאולוגית מורכבת ומועדת לפורענות.

זוהי הסיבה לכך שלאיטליה ישנה היסטוריה ארוכה של רעשי אדמה משמעותיים והרי נזק. רק לפני שבע שנים היכתה ב-2009 רעידת אדמה בעוצמה 6.3 בסולם ריכטר את העיירה ל׳אקילה. הרעש הביא ל-308 קורבנות בנפש, וליותר מ-1500 פצועים. למעשה, איטליה חוותה רעידות אדמה בעוצמה של 4 בסולם ריכטר ומעלה כמעט בכל שנה במהלך 100 השנים האחרונות. למרות שמרבית הרעשים אינם משמעותיים בעוצמתם, עצם התרחשותם בסביבה צפופת אוכלוסין מגבירה את השפעתם על האדם.

הממשלה והאזרחים באיטליה למדו להתמודד עם אסון הטבע השכיח | צילום: fotolia

המרקם הגאולוגי המורכב והמשתנה של איטליה יוביל, ללא ספק לרעידות אדמה רבות במהלך אלפי השנים הבאות. עם זאת, הממשלה האיטלקית, ובעיקר אזרחיה, מצאו דרכים לעמוד מאוחדים נוכח אסונות הטבע, להבנות מחדש אחריהם ולהפיק לקחים.

"איטליה היא משפחה שהותקפה ונפגעה, אך אנחנו לא מתכוונים לעצור״, אמר ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי בפנותו של האומה ברביעי האחרון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.