Forbes Israel Logo

המחשב שכנע שהוא ילד בן 13: כיצד יושפעו חיינו בעתיד הקרוב – והאם לאנושות יש סיבה לדאגה?

אתמול דיווחו כלי התקשורת ברחבי העולם כי לראשונה אי פעם הצליח "מחשב על" לעבור את "מבחן טיורינג" – ולשכנע בני אדם עמם התכתב כי מדובר באדם אמיתי בשר ודם. הכותרות אשר ליוו את דיווחים אלו מיהרו להכריז על האפוקליפסה הקרובה, והצהירו כי נקודת "העל חזור" חלפה מבלי שוב. אך האם אכן מדובר בנקודת מפנה משמעותית אשר מסמלת את עליית כוחה של הבינה המלאכותית?

הדיווח עצמו אכן דרמטי. התוכנה המתקדמת, העונה לשם "יוג'ין גוסטמן" התחזתה לילד בן 13, והצליחה, בפעם הראשונה בהיסטוריה, לעבור את "מבחן טיורינג" בהצלחה. בכדי לצלוח את המבחן, אשר קרוי על שם מפתחו – המתמטיקאי הבריטי אלן טיורינג – נדרשת תוכנת המחשב לשרוד "שיחה" בת 5 דקות רצופות, לאחריה תצליח לשכנע 30% לפחות מהנבדקים כי שוכחו עם אדם אמיתי.

נקודת ציון היסטורית? | צילום: shutterstock

"יוג'ין", כאמור, הצליח לשכנע 33% מהמשתתפים – ובכך הפך לתכנת המחשב הראשונה אי פעם אשר צלחה את המבחן המפורסם. על פי המיתוס אשר הלך וגדל לאורך עשרות השנים מאז פותח המבחן, מהרגע בו יצלחו התוכנות את המבחן נוכל לטעון כי הן "חושבות" באופן עצמאי – וכך, למעשה, יחל שלב חדש בהיסטוריה במהלכו יעלה כוחה של האינטליגנציה המלאכותית – ובסופו אף תחלוף על פני האנושות עצמה.

אך חשוב לזכור כי הטכנולוגיה מתפתחת ללא הרף ובאופן רציף לא מהיום. עליית כוחה של הבינה המלאכותית החלה כבר לפני שנים רבות – וגם סיומה עוד אינו נראה לעין. למרות הרצון לספק דרמות מרשימות בטווח קצר, קשה להצביע על פיתוח בודד כנקודת "אל חזור". גם הוא, משמעותי ככל שיהיה, אינו משנה את כללי המשחק ואת המציאות הטכנולוגית כפי שאנו מכירים אותה – אלא יאפשר פיתוחים נוספים אשר ישנו תחומים שונים בחיי היום יום שלנו באופן איטי ומבוקר.

אז אילו יישומים מעשיים יוכלו להיות לפיתוח האחרון כבר בעתיד הקרוב? אחד החששות המיידים נוגע לתחום הפשיעה ברשת – ובעיקר לתחום ההונאה. כבר כיום מנסים אלפי נוכלים ברחבי העולם לשכנע משתמשים תמימים לשלוח להם את פרטים אישיים יקרי ערך (דוגמת מספר כרטיס האשראי או מספר תעודת הזהות שלהם). אחת ההונאות המפורסמות נקראת "העוקץ הניגרי", במהלכה פורצים הנוכלים לתיבת הדואר האלקטרוני של משתמשים, ושולחים בשמם מייל לכל מכריהם, בו הם מספרים כיצד נשדדו בחו"ל וכעת הם "מתחננים" מחבריהם שישלחו להם כמה מאות דולרים אותם הם מתחייבים להשיב בהקדם.

כיום, מרבית הגולשים בעולם כבר יודעים כי אסור למסור פרטים אישיים לזרים באינטרנט. אחד החששות העיקריים הוא כי תוכנת משחב מתקדמת כמו "יוג'ין" תצליח לשכנע רבים מהגולשים כי הם משוחחים עם אדם אמיתי – וכך ירכשו את אמונם ויצרו עמם קשרי ידידות לאורך זמן. במקרה שכזה, חוששים המומחים, רבים מהגולשים יתפתו למסור פרטים אישיים ברשת – מבלי לדעת כי הם מוסרים זאת לתכנת מחשב זדונית הפועלת בשירות נוכלים מיומנים.

עדיין רחוק היום שנראה רובוטים ברחובות | צילום: shutterstock

אך לא רק חששות עולים מהפיתוח החדש. אחד התחומים אשר כבר כיום עושה שימוש רב בבינה המלאכותית הוא תחום שירות הלקוחות האינטרנטי. תוכנת מחשב אמינה במיוחד תוכל לסייע רבות לתחום, ולספק מענה אוטומטי מהיר ויעיל ללקוחות הזקוקים לסיוע בשלל תחומים. בהקשר זה, חשוב לשקול גם את המשמעויות החברתיות של מהלך שכזה: התחזקותה של הבינה המלאכותית פירושה כשירותה לבצע שורה של פעולות חדשות, בהן יוכלו הרובוטים להחליף את בני האדם. כמובן שמדובר יהיה בשיפור וייעול השירות – אך משמעות נוספת תהיה מגזרים שלמים של תעשייה אשר יופקעו מידי בני האדם.

אז האם מדובר בצעד פורץ דרך? בהחלט. אך למרות זאת, כנראה שהחששות מפני השתלטות רובוטים אכזריים על המין האנושי עדיין מעט מופרכות. תסריטים אלו יישארו, לפחות בינתיים, לסרטי המדע הבדיוני.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.