Forbes Israel Logo

המטבע הדיגיטלי: האם הנכסים של כולנו יעברו לביטקוין בעתיד?

הכסף בו השתמשתם במהלך כל חייכם מגובה על ידי ממשל מסוג כלשהו, והוא גם זמין בדרך כלשהי. ביטקוין לעומת זאת, אינו נמצא "פיזית" ואינו מגובה על ידי אף אחד, אבל הוא עדיין בעל ערך רב עבור אנשים מסוימים. המטבע הדיגיטלי הזה החל את דרכו באינטרנט בשנת 2009, כאשר כל ביטקוין היה שווה "פיסה קטנה" מכסף אמיתי. אבל היום, ביטקוין אחד שווה יותר מאלפיים דולר. מנקודת מבט טכנולוגית ביטקוין הוא מרתק, ומנגד, הביטקוין הביא לעליה גדולה בפשעי רשת בעקבות האנונימיות אותה הוא מציע. אז מהו ביטקוין ולמה כדאי שיהיה לנו אכפת ממנו?

ביטקוין הוא מטבע ממוחשב ומבוזר, נכס דיגיטלי שקיים אך ורק כמידע. יתכן כי יש לכם כסף בבנק שהוא "דיגיטלי", אבל הספרות שהוא מראה שווה למטבע ה"פיזי". ביטקוין אינו עובד כך. אין לו רגולציה מרכזית וגם לא מסגרת משפטית מולדת. ככזה, הערך שלו מוכתב לחלוטין על ידי השוק, והשוק חם עכשיו.

הביטקוין מאוחסן ב"ארנק" דיגיטלי, אשר ניתן לשמור אותו באופן מקומי על כונן קשיח, על טלפון או ברשת האינטרנט. שמירת הביטקוינס שלך באופן מקומי היא כמו שמירה על כל הכסף שלך מתחת למזרן. אם משהו קורה לארנק הדיגיטלי, כל הכסף שלך ילך לאיבוד.

שליחה וקבלה של כסף מתבצעת על ידי הצבעה על לקוח הביטקוין שעמו אנו מעוניינים לבצע עסקה, או באמצעות החלפת ביטקוינס דרך האינטרנט אל כתובת ביטקוין מסוימת אותה יש לכל ארנק דיגטלי. כמה דקות לאחר ביצוע העסקה, הביטקוין יעזוב את הארנק שלך ויופיע בארנק אחר. אתרים שמקבלים ביטקוין הם נדירים, אבל הם קיימים. להשתמש בביטקוין ב"חיים האמיתיים" זה הרבה יותר מסובך, אבל ישנן דרכים לעשות זאת.

האם ביטקוין באמת אנונימי?

עשיית עסקאות הן לב לבו של הביטקוין. הוא מופעל על ידי מה שמכונה .blockchain ניתן לראות את פירוט המידע של בלוקצ'יין עבור כל כתובת של ארנק דיגיטלי. אתה לא בהכרח תדע איזה ארנק שייך למי, אבל אתה כן יכול לדעת מה יש בהם, מכיוון שמדובר בספר חשבונות ציבורי.

אולי שמעתם על "כריית" ביטקוין? זהו מצב בו בונים תיעוד של העברות הכספים האחרונות ברשת המטבע עבור הבלוקצ'יין. זו הדרך בה עסקאות מאומתות, ובתמורה אפשר לקבל עוד ביטקוינס. "כריית" ביטקוין הייתה אמורה להיות תהליך קל, אבל הקושי גדל באופן משמעותי לאורך זמן. כיום, צריך חוות שרתים כדי להרוויח ביטקוינס בצורה כזאת.

מסד הנתונים של הבלוקצ'יין מעוצב בצורה אשר עמידה בפני חבלה, והוא יכול להיות מנוהל באופן מבוזר. במדינות סנגל ותוניסיה משתמשים במטבעות לאומיים המבוססים על בלוקצ'יין. הקרן על שמם של ביל ומלינדה גייטס מקווה גם היא להשתמש בטכנולוגיה של בלוקצ'יין, על מנת לעזור לעניים שאין להם גישה בנקאית להכנסות ולהוצאות של כסף.

הצד השני של המטבע

נראה כי הביטקוין יכול לעשות הרבה דברים טובים, אבל לעתים קרובות שומעים עליו דווקא בהקשרים שליליים. ההיבט האנונימי של ביטקוין משך אליו פושעי אינטרנט, שראו את היתרונות במטבע הדיגיטלי. מתקפות כופר החלו להתרחש לפני מספר שנים כאשר מחירו של הביטקוין החל לנסוק, כאשר רק לפני מספר שבועות תוכנת הכופר WannaCry היכתה גלים (אירוע בו תוכנת כופר השתלטה על מחשבים בחברות רבות ותבעה מהן דמי כופר בביטקוין).

כאשר המחשב שלך "נגוע", תוכנת הכופר מצפינה את הקבצים החשובים שלך ודורשת תשלום ביטקוין שיעבור לכתובת מסוימת בתמורה לשחרור הקבצים. פושעים בעולם האמיתי לא יכולים לבקש ממך "חוט מקשר" שיעביר את הכסף שלך בקלות לחשבון הבנק שלהם, ולכן ביטקוין הוא פתרון מושלם ונוח עבור מתקפות כופר.

ביטקוין הוא כמו "המערב הפרוע" של מימון בינלאומי. חברות אבטחה דיווחו כי ישנן מתקפות כופר המקושרות לידיה של צפון קוריאה, שכן היא חסומה על ידי סנקציות בינלאומיות מפני שווקים פיננסיים מסורתיים רבים. כל מתקפות הכופר האלו הן רק קצה הקרחון הפלילי. חילופי ביטקוין רבים היו מעורבים גם במקרי פריצה והונאה, אשר הובילו לגניבת ביטקוין ממשתמשים. הכסף הזה פשוט נעלם – אין איזשהו FDIC (תאגיד פדרלי לביטוח פיקדונות) שיוכל להחזיר לאנשים את הביטקוין הגנוב שלהם.

לכל מטבע יש שני צדדים וכך גם לביטקוין – אחד בטוח והשני מסוכן | צילום: Fotolia

הביטקוין בכלכלה

למרות כל הבעיות הללו, ביטקוין עדיין נמצא במגמת עליה, כי יותר ויותר אנשים משתמשים בו. ישנם אנשים המאמינים שביטקוין הוא העתיד. אנשים רבים מתחילים להתעניין במטבע המבוזר, למרות שעדיין מדובר בעניין מסובך מכדי שיצליח להפוך לשיטת תשלום יומיומית. אם זה כן יקרה מתישהו, נוכל לראות הרבה יותר ירידות ועליות בכלכלה העולמית, שכן ערכו של הביטקוין משתנה בתדירות גבוהה מאוד.

אם הייתם קונים אלף דולר של ביטקוין בשנת 2010, הם היו שווים 35 מיליון דולר היום. עם זאת, אם הייתם קונים אלף דולר של ביטקוין בתחילת שנת 2014, היה לך רק רבע מהסכום בשנה שלאחר מכן. תארו לעצמכם שהיו משלמים לכם בביטקוין, וכמה ימים מאוחר יותר הייתם מגלים כי הכסף שלכם היה שווה רק חצי ממה שקיבלתם. כלכלה עם אינפלציה מסוג כזה אינה יציבה, אבל לביטקוין יש יתרון בכך שהוא פועל לצד כסף רגיל המגובה על ידי הממשלה. כמעט לאף אחד אין את כל הנכס שלו בביטקוין.

כיום, מתכנתים רבים מתחבטים בשאלה מהי הדרך הטובה ביותר לנהל את ביטקוין בהמשך? לא משנה מה יהיו ההשלכות לטווח הרחוק, ביטקוין (או כל מטבע מבוזר אחר שאליו הוא עשוי להפוך), אינו הולך לשום מקום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן