Forbes Israel Logo

המיליארדרים החדשים ברשימת 400 עשירי ארה”ב: מייסדי Mailchimp

לפני שנתיים מצא בן צ'סטנט פיסת נייר מקומטת בתא המטען של המרצדס GL63 שלו, לצד נעליים מלאות בבוץ וקסדות ששימשו אותו לרכיבה על אופני הרים בגבעות של צפון ג'ורג'יה. על הנייר, שנשכח שם במשך שנה, הופיעה הערכת המחיר שהציעה קרן הון סיכון פרטית מניו יורק לחברה שלו: 2 מיליארד דולר. המנכ"ל של Mailchimp הטמין את המסמך בכספת הפרטית שלו, לצד כרטיסי הביקור של כמה מהמשקיעים עם הכיסים העמוקים ביותר באמריקה – כדי שאשתו תצא לסיבוב מכירות במקרה שימות, אבל לא דקה לפני. "זאת תוכנית הפנסיה שלי", צ'סטנט מחייך.

הכתבה מופיעה בגיליון ינואר 2019 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

למדורג החדש ברשימת 400 עשירי ארה"ב של פורבס יש סיבה טובה לא לנוח. צ'סטנט והשותף המייסד שלו, דן קורזיוס, הרוויחו היטב מהסבלנות שלהם. עם הכנסות של 600 מיליון דולר, Mailchimp יותר מהכפילה בשנתיים האחרונות את הערכת השווי שלה, שעומדת כיום על 4.2 מיליארד דולר, מה שאומר שצ'סטנט (44) וקורזיוס (46), הבעלים היחידים שלה, שווים 2.1 מיליארד דולר כל אחד.

צ'סטנט. הסבלנות משתלמת | צילום: Mailchimp

ההצלחה של Mailchimp בנויה על גבם של בעלי העסקים הקטנים באמריקה. השירות הפופולרי ביותר שלה – שיווק באמצעות דיוור אלקטרוני – אולי נחשב מדיום לואו־טק ולא סקסי ב־2018, אבל בעלי עסקים קטנים בדרך כלל לא יכולים להרשות לעצמם צוותי שיווק או סושיאל. עבור 20 מיליון המשתמשים הרשומים של Mailchimp היום, היכולת לשלוח אימייל ממותג לעילא ומעוצב היטב, באמצעות כמה לחיצות על העכבר, מפרידה בין פשיטת רגל להצלחה.

צ'סטנט וקורזיוס עבדו קשה כדי לוודא שגלגל ההצלה הזה יישאר נגיש כלכלית: הלקוחות של Mailchimp לא משלמים כלל עבור 2,000 הנמענים הראשונים או 12,000 המיילים שנשלחים, ואחר כך הם משלמים 10 דולר בחודש. העלות הנמוכה הזאת מיתרגמת ליתרון פוטנציאלי. סקוט מרקי, הבעלים של חברה לייצור מותאם אישית של מיתרים לגיטרה שפועל מנאשוויל, אומר שכל דולר שהוא מוציא על האימייל השבועי שלו באמצעות Mailchimp מכניס לו 20 דולר במכירות חדשות. "הלקוחות מרגישים שהם מכירים אותי", הוא אומר.

עד שחוטפים

במשרדים של צ'סטנט בהנהלת Mailchimp, מחסן ישן של סירס צפונית־מזרחית למרכז העיר אטלנטה, יש תמונה של כפפת איגרוף עם הציטוט המפוקפק שמיוחס למייק טייסון: "לכולם יש תוכנית עד שהם חוטפים אגרוף בפרצוף". צ'סטנט הוא לא מתאגרף – אף שפגש את אשתו בחוג קראטה בתיכון – אבל הוא מעריך את התחושה, כי הקריירה שלו התחילה בכמה אגרופים מכוונים היטב לסנטר.

צ'סטנט, בנם של איש צבא ורעייתו התאילנדית, הגיע לג'ורג'יה טק ב־1994 ללמוד עיצוב תעשייתי, רק כדי להבין שהוא רוצה לדעת איך לבנות אתרי אינטרנט – משהו שלא למדו באוניברסיטאות באמצע שנות ה־90. אז הוא לימד את עצמו באמצעות קריאה בספרים טכניים בסניף המקומי של חנות הספרים בארנז אנד נובל. בסופו של דבר הוא מצא עבודה ב־Cox Interactive Media. כשהגיע לשם, שכר את קורזיוס – די.ג'יי במשרה חלקית וגולש סקייטבורדים תחרותי שהפריז קצת לגבי יכולות הקידוד שלו – שיעבוד איתו על שירות ה־MP3 של החברה. כמה חודשים אחר כך המחלקה שלהם התרסקה עם בועת הדוט.קום.

קורזיוס נחת במקום אחר בחברה, אבל צ'סטנט פוטר והעביר את החודשים שאחרי כן כבונה אתרים פרילנס. הוא עדיין זוכר את התחושה הצורבת של הפיטורים. "איזו הרגשה זאת, לצאת מהבניין עם הקופסה בידיים", הוא אומר. אבל קורזיוס וצ'סטנט המשיכו לחלטר ביחד, בהתחלה על אתר לברכות דיגיטליות ואז לשירות שהדהד את החוויה האישית שלהם. לא זו בלבד שצ'סטנט מצא את עצמו מובטל באביב של שנת 2000, הוא גם ראה את המאפייה של אבא שלו פושטת רגל, ואת אחותו מאבדת את המספרה שלה. מה אם אתר פשוט יוכל לאפשר לבעלי עסקים קטנים לשלוח דיוור בקלות ללקוחות הנאמנים ביותר שלהם? זה אולי לא יציל אותם, אבל זה בהחלט לא יכול להזיק בסביבה שרק הופכת רועשת ותחרותית יותר מיום ליום.

לגנוב אש מהאלים

Mailchimp, שקיבלה את שמה מהדמות הפופולרית ביותר בשירות הברכות האלקטרוניות שלהם, הושקה ב־2001 ונשארה כפרויקט צדי במשך כמה שנים, עם הכנסות של כמה אלפי דולרים בחודש. ב־2007 היא הגיעה ל־10,000 משתמשים, והשניים החליטו להתחייב לה כמשרה מלאה. זהירים מהדברים שיכולים להתרחש כשמשקיעים מקבלים שליטה, הם נמנעו מגיוס של הון סיכון והשתמשו ברווחים שלהם כדי לצמוח, תוך שהם נודרים להשיק פיצ'ר חדש מדי חודש כדי לעמוד בקצב של המתחרים הממומנים שלהם.

כדי למשוך עובדים, Mailchimp הציעה תגמול בצורת חלוקת רווחים ולא אופציות למניות, יציבות על פני צמיחה מהירה. אבל החברה בכל זאת צמחה בקצב ויראלי, בזכות פרסום מפה לאוזן ושיווק מבריק, כמו הבחירה לעמוד מאחורי הפודקאסט פורץ הדרך "Serial" ב־2015. שירותי אימייל נותרו הלחם והחמאה של החברה, אבל קורזיוס התחיל לשאול לקוחות מה המאפיינים שהם רוצים. הוא חצה את היבשת 10־8 פעמים בשנה רק כדי לדבר עם יזמים בקנה מידה קטן. הוא הציג את עצמו כ"דן" ולמד שבעלי חנויות ומפעילי עסקים קטנים צריכים עזרה בלפרסם בפייסבוק, טוויטר ואינסטגרם. אז Mailchimp הוסיפה כלים פשוטים לניהול קמפיינים ברשתות החברתיות. קלות השימוש נותרה בראש סדר העדיפויות שלהם.

הלקוחות שלחו 25 אלף גלויות הקיץ | צילום: joanna kosinka

"Mailchimp עשתה לי את החיים קלים", אומר הראג קלביג'אן, דור שלישי לקולי קפה בבית הקפה של הנרי בסן פרנסיסקו. "היא מאפשרת לי להתמקד בחלקים אחרים של ניהול העסק ולא לדאוג מזליגה של לקוחות דרך הדלת האחורית".

עכשיו, אחרי חודשים של עבודה מאחורי הקלעים, צ'סטנט וקורזיוס חושפים את מה שצ'סטנט מכנה "מערכה שנייה". חלק מהניסיונות שלהם הם לואו־טק במודע, כמו למשל ניסוי בשליחת גלויות. הלקוחות שלהם שלחו 25 אלף גלויות פיזיות הקיץ. אחרים מתוחכמים בהרבה – הם עוקבים אחרי האינטראקציה של הלקוח עם העסק בכל נקודה – פייסבוק, אימייל או בחנות, למשל, כש־Mailchimp רוצה להוסיף לרשימת הדיוור שלה קבוצות מפולחות יותר. למשל, לקוחות שלא ביצעו רכישה בששת החודשים האחרונים. יכולות כאלה הן כבר די סטנדרטיות בתוכנות יקרות יותר, כמו Salesforce. אבל Mailchimp רוצה לייצר גרסה שגם עסקים קטנים יוכלו להרשות לעצמם. "אנחנו יכולים להנגיש את הטכנולוגיה הזאת", אומר ג'ון פורמן, ראש מחלקת מוצר ב־Mailchimp. "זה כמו לגנוב את האש מהאלים".

האתגר החדש משאיר אותם מחויבים למה ששניהם תופסים כשירות לכל החיים ב־Mailchimp, אפילו עכשיו, כשהם בעלי משפחות ומשיקים קרנות משפחתיות: צ'סטנט היה הראשון, עם 10 מיליון דולר שתרמו לסיוע לארגונים ללא מטרות רווח בג'ורג'יה. הנפקה? לא שווה את כאב הראש, אומר צ'סטנט. למכור? המייסדים נראים ספקנים. "עד היום זאת עדיין תחושה כיפית, לדעת שאנחנו יכולים לעזור", אומר קורזיוס. "אני רוצה שאנשים יראו ש־17 השנים האחרונות היו רק חימום".

הכתבה מופיעה בגיליון ינואר 2019 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן