Forbes Israel Logo
דגם המונית המעופפת של חברת ורטיקל | צילום: Vertical Aerospace
דגם המונית המעופפת של חברת ורטיקל שישנה את עולם התעופה | צילום: Vertical Aerospace

היזם הירוק שמנסה לשנות את שוק התחבורה באמצעות מוניות מעופפות

סטפן פיצ'פטריק חיפש עבודה "אמיתית ומכובדת", והפך ליזם מוכר לאחר שהקים חברת אנרגיה מתחדשת וסטארט-אפ שיונפק בקרוב ומתעתד לייצר כלי רכב אקולוגיים שישנו את העולם ויטיבו עם הסביבה

חברת Vertical Aerospace הבריטית צפויה להתחיל להניע את סטארט-אפ התעופה שלה בחודשים הקרובים ובכך להפוך את המייסד, סטפן פיצ'פטריק, למיליארד. החברה, שמפתחת טכנולוגיה לכלי תחבורה אלקטרוניים מהירים המשלבים תעופה, שמיועדת להיות משווקת כ"מונית מעופפת", הודיעה החודש כי היא מתכוננת להנפקה בשווי של 2.2 מיליארד דולר.

פיצ'פטריק ידוע בבריטניה כמי שעומד מאחורי חברת האנרגיה המתחדשת Ovo, וכבעל המניות העיקרי של ורטיקל. הונו הוערך לפני כשנתיים בכמיליארד דולר אך השנה הוא השלים מספר עסקאות ורכישות משמעותיות שתרמו לרווחיו ההולכים וגדלים. ההנפקה הקרובה, אם כך, צפויה להגדיל משמעותית את רווחיו.

כלי הרכב של העתיד

חברת ורטיקל מצהירה כי היא מכוונת לשינוי הסביבה האורבנית כפי שאני מכירים אותה בשנים הקרובות. לטענתם, כי כלי הרכב החשמלי שהם מפתחים מדגם VA-X4 יוכל לטוס במהירות של 200 קמ"ש לשעה תוך שהוא כמעט ולא משמיע כל רעש וכמעט ולא פולט פחמן דו חמצני תוך כדי נסיעה.

בתחילת החודש חשפה ורטיקל כי חברת התעופה אמריקאן איירליינס וחברת הרכב רולס רויס הצטרפו לשורת המשקיעים המכובדת שלה, שכבר כוללת את מיקרוסופט וחברת האינטרנט האירופית Rocket Internet SE.

בין היתר, חשפה החברה כי חתמה על חוזי הפצה מוקדמים עם חברת התעופה אמריקן איירליינס ו-וירג'ין אטלנטיק, וכי החוזה מאפשר לחברות הללו לרכוש כ-1,000 כלי טיס בהזמנה מוקדמת, בשווי כולל של 4 מיליארד דולר.

אחד מהתומכים המרכזיים של פיצ'פטריק הוא המיליארדר ריצ'רד ברנסון שעומד מאחורי קונצרן וירג'ין. בהצהרה מטעם תאגיד הענק בנושא, נכתב כי "מדובר בפיתוח מרגש ובתקופה יוצאת דופן לעולם התעופה. הפיכת כלי הטיס לאלקטרוניים וחשמליים תשנה את פני ענף התעופה במאה ה-21, בדיוק כמו השינוי המדהים שיצר מנוע הסילון בעולם הזה לפני למעלה מ-70 שנה".

החיפוש אחר "עבודה מכובדת"

פיצ'פטריק נולד בבלפסט שבצפון אירלנד, והוא הפך לשם מוכר בזירת העסקים הבריטית החל משנת 2009. בראיון שהעניק לאחד מכלי התקשורת המקומיים בשנת 2019, אמר כי בתחילת דרכו המקצועית התמקד בענף רכישות נדל"ן אונליין. לאחר שהעסק נכשל, הוא נאלץ לעבור ללונדון כדי למצוא "עבודה אמיתית והולמת", כך לדבריו, אז החל לעבור בין משרדים גדולים עד שהשתקע מספר שנים ב-JP Morgan. הוא התפטר מתפקידו בשנת 2008, אז יצא לדרך עצמאית.

את חברת Ovo הקים היזם הצעיר שנה בלבד לאחר מכן, ב-2009. הוא שיווק את החברה החדשה כמומחית לאנרגיה מתחדשת, שוק שהחל לצבור תאוצה ופופולריות ברחבי הממלכה. בשוק שהוצף בחברות דומות, Ovo הצליחה להתבלט על ידי חתירה לחדשנות והצלחתה ביעד שהציבה לעצמה, להיות ירוקה יותר מכל היתר.

ריצ'רד ברנסון. המיליארדר הראשון שטס לחלל | צילום: Shutterstock
ריצ'רד ברנסון. בין התומכים הבולטים של פיצ'פטריק | צילום: Shutterstock

בשנת 2019 נרכשו 20% ממניות החברה על ידי תאגיד הרכב מיצובישי, רכישה ממנה פיצ'פטריק, שמחזיק ב-64% ממניות החברה, גזר קופון נאה של 1.4 מיליארד דולר והפך רשמית למיליארדר.

כאמור, בשנים האחרונות הפנה היזם הירוק את מרב תשומת ליבו לענף התעופה. חברת ורטיקל נוסדה, לדבריו, כדי להפוך ל"פתרון אינטיליגנטי ויעיל בשוק האנרגיה", פתרון שיוכ לעזור ליצרני האנרגיה ברחבי העולם להפחית את עלויות הייצור שלהם.

עם הנפקת חברת ורטיקל ההולכת וקרבה, פיצ'פטריק צפוי להפוך למיליארדר ה"ירוק" הראשון, שעשה את הונו מעסקים ידידותיים לסביבה. "כשאני חושב על העתיד של שוק האנרגיה, אני חושב בעיקר על הביזור של המשאבים והנכסים.  לתפיסתי, כל מדינה זקוקה למרכז אנרגיה בלעדי משלה", הסביר היזם בראיון שהעניק בשנת 2018.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.