Forbes Israel Logo

המירוץ לנשיאות מגיע לישורת האחרונה: מי יזכה בקולות הח"כים?

זו היתה אחת ממערכות הבחירות שבישראל אולי ירצו לשכוח, אבל בגלל האירועים המסעירים שאיפיינו אותה קרוב לוודאי שהיא תיזכר יותר מכל קודמותיה. השמצות, שמועות, סרטונים, חקירות פרטיות, חקירות פליליות ופרישה של שני מועמדים – כל אלה היו חלק מהמרוץ אל משכן הנשיא. החדשות הטובות הן שהיום (ג') בצהריים או לכל היותר בערב, יוודע סוף סוף מי יזכה לתואר "נשיא המדינה העשירי". החקירות צפויות להימשך לפחות עוד כמה חודשים.

אל קו הגמר יתייצבו הבוקר חמישה מועמדים: ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו), ח"כ מאיר שטרית (התנועה), דליה איציק, השופטת בדימוס דליה דורנר וחתן פרס נובל פרופסור דן שכטמן. מדובר במספר הגבוה ביותר של מועמדים בתולדות הבחירות לנשיאות, וכן המספר הגבוה ביותר של נשים המתמודדות לתפקיד.

ההצבעה תיערך במליאת הכנסת שתיפתח על ידי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בשעה 11:00 בדיוק. בשל הבחירות לנשיאות לא יתקיימו היום ישיבות של ועדות וגם בוטל סדר יומה הרגיל של הכנסת. באולם המליאה, ליד דוכן הנשיאות, יוצב תא הצבעה מוסתר בפרגוד ובו יצביעו חברי הכנסת. בתא ההצבעה יושמו פתקים עם שמות המועמדים לנשיאות המדינה ופתקים לבנים, למי שיחליט לא לבחור.

לאחר שיו"ר הכנסת יאמר דברי פתיחה, יחל תהליך ההצבעה. מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורביץ תקרא בשמות חברי הכנסת והם יתייצבו בזה אחר זה בסדר אלפבתי, כנהוג בהצבעות חשאיות בכנסת, בתור ליד הקלפי. כל ח"כ יקבל מעטפה חתומה ועמה ייכנס אל מאחורי הפרגוד ויצביע.

מי יחליף אותו? הנשיא המהן, שמעון פרס | צילום: רויטרס

בתום הסיבוב הראשון של ההצבעה, שיימשך כשעתיים וחצי, תועבר הקלפי לחדרה של מזכירת הכנסת לספירת הקולות. לחדר יורשו להיכנס רק חברי ועדת הקלפי שמונו על ידי אדלשטיין: יו"ר ועדת האתיקה ח"כ יצחק כהן (ש"ס), ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד ביתנו) וח"כ סתיו שפיר (עבודה). כמו כן, יהיו נוכחות מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורביץ, והיועצת המשפטית של ועדת הכנסת, ארבל אסטרחן.

לאחר ספירת הקולות יקבל לידיו יו"ר הכנסת את תוצאות ההצבעה בסיבוב הראשון ויכריז עליהן בפני מליאת הכנסת. אם אחד המועמדים או המועמדות יקבל בסיבוב הראשון 61 קולות, הוא יוכרז כנשיא. אם אף מועמד לא יקבל רוב מוחלט – יעלו לסיבוב הצבעה שני המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר. במקרה של תיקו בין המועמדים 2 ו- 3 באופן שלא יאפשר לקבוע מיהם שני המועמדים שיעלו לסיבוב השני, יחזרו על תהליך ההצבעה כולו מחדש.

בסיבוב ההצבעה השני ייבחר כנשיא המועמד שיקבל את מספר הקולות הגבוה ביותר מבין השניים. יו"ר הכנסת יכריז על המנצח, שיהפוך מאותו רגע לנשיא הנבחר. הוא יושבע רק לאחר שהנשיא היוצא שמעון פרס יסיים את תפקידו, ב-27 ביולי, אבל ייהנה מיד מהחסינות שלה זוכה נשיא המדינה. הוא יקבל גם רכב שרד ואבטחה צמודה של היחידה לאבטחת אישים בשב"כ.

אם הנשיא הנבחר הוא אחד מבין חברי הכנסת המכהנים, חברותו תפקע מיד ובמקומו ייכנס למשכן הכנסת הבא אחריו ברשימת סיעתו. אם ריבלין (הליכוד ביתנו) ייבחר לנשיא, ייכנס במקומו לכנסת הח"כ לשעבר כרמל שאמה הכהן. אם ח"כ שטרית (התנועה) ייבחר, ייכנס במקומו ח"כ לשעבר יואל חסון.

בסיום הליך הבחירה יוזמנו הנשיא או הנשיאה הנבחרים לטקס הרמת כוסית חגיגית במעמד יו"ר הכנסת, הסגנים, חברי הכנסת ובני המשפחה הנרגשים בטרקלין שאגאל.

רעייתו של ח"כ ראובן ריבלין, נחמה, החליטה ללוות מחר את תהליך הבחירה המתוח מהבית. היא תצטרף לבעלה במשכן הכנסת רק אם ינצח. ריבלין עצמו שוקל לעלות במקרה של ניצחון לפקוד את קבר הוריו בהר הזיתים ולבקר בכותל המערבי.

ח"כ מאיר שטרית אמר כי טרם החליט אם בני משפחה ילוו אותו. המתמודדת דליה דורנר תגיע למשכן רק עם צוות עוזרים ויועצים. לדבריה, אם תנצח בבחירות תלך לחגוג עם הצוות במסעדה. פרופ' דן שכטמן יגיע היום לכנסת מלווה ברעייתו ובילדיו.

הבחירות לנשיאות מעוררות עניין תקשורתי רב בארץ ובעולם. מאות עיתונאים יסקרו את האירוע ועשרות צוותי תקשורת כבר התמקמו אתמול במסדרונות הכנסת, משם יעבירו את הבחירות בשידור חי.


לכתבה באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.