Forbes Israel Logo

המכרז על נמל חדש – ביולי; כץ: "אם העובדים ישבתו – נעביר חוק בזק נגד שביתה בשירותים חיוניים"

"אם תחול הסלמה או שביתה ממושכת בנמלים – הממשלה תוביל חקיקת בזק של חוק בוררות חובה לשירותים חיוניים, שיאסור שביתות בשירותים חיוניים, כולל בנמלים" – כך מזהיר היום שר התחבורה, ישראל כץ, את ועד עובדי הנמלים. לדברי כץ, הבטיח לו ראש הממשלה תמיכה מוחלטת בנושא.

"החלטתי לסיים מצב שבו ועדים מיליטנטים מנצלים את הכוח בידיהם ומקבלים זכויות יתר על חשבון הציבור כולו". אמר השר כץ. לדבריו גיבש תכנית ראשונית להתמודדות עם שביתה אפשרית בנמלים, שתופעל בהתאם להתפתחויות.

אתמול הנחה השר כץ את מנכ"ל חברת נמלי ישראל להערך לפרסום שני מכרזים להקמה והפעלה של הנמל החדש, ב-1 ביולי 2013. עלות הקמת הנמל נאמדת במיליארד דולר.

מנכ"ל חברת נמלי ישראל דיווח לשר על ההיערכות המוצעת למקרה של השבתת הנמלים, אשר תכלול בין השאר הפעלה של יתר הנמלים ומעברי הגבול בין ישראל וירדן. פריקת מטענים תתבצע בנמלי אגן הים התיכון (לדוגמה יוון, קפריסין, וטורקיה), והובלתם תתבצע ישירות לנמל חדרה, באמצעות אונייה קטנה בת 200 מכולות.

כמו כן תתבצע פריקת מטענים בנמל עקבה והובלתם לנמל אילת, באמצעות אונייה שתיחכר במיוחד לצורך הנושא. בנוסף משרד התחבורה כבר נערך להביא לנמל אילת שני מנופים ניידים שיפרקו את הסחורות. כמו כן, נערך המשרד לגיוס נתבים פנסיונרים. יעשה שימוש במספנות ישראל לפריקת מטענים, באמצעות מנופים נוספים שיובאו לנמל והכנת שתי ספינות גוררות במקרה שעובדי נמל חיפה ימנעו מתן שירות, באמצעות גוררות הנמל. במעבר רבין (בערבה) יערכו לתגבור המעבר, במטרה לאפשר העברת מטענים בכמויות גדולות יותר מישראל לירדן ומשם לנמל עקבה, ולהיפך.


צילום: רויטרס

השר כ"ץ החליט כי ההידברות עם העובדים תתבצע רק לאחר ביצוע המכרזים, והיא תהיה על נושאים כמו שדרוג הנמלים וזכויות העובדים ולא על עצם פתיחת הנמלים החדשים.

תכניתו של כץ כוללת קידום זמינות ואישור תכניות סטטוטוריות להקמת הנמלים החדשים, אגירת אבני מחצבות וסלעים מהגליל להקמת המזח החדש, הערכות פיננסית להקמת הנמל הראשון, פרסום מכרז בינלאומי אליו ניגשו 8 קבוצות וחברות מהגדולות בארץ ומחו"ל, בעלות מומחיות וניסיון בהקמת נמלים ותשתיות. 

שר התחבורה ציין כי ישנו צורך בהקמת שני נמלים חדשים, בחיפה ובאשדוד, וכי הם יוקמו בהדרגה; סמוך לפרסום המכרז ייקבע היכן יוקם הנמל הראשון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.