Forbes Israel Logo

הממשלה אישרה רפורמה בענף הרכב: "תוזיל מחירים ב-20%"

אחרי השמים הפתוחים, גם הרפורמה בענף הרכב יצאה היום לדרך. הממשלה אישרה פה אחד את המהלך שנועד להגדיל את התחרות, אשר לדברי שר התחבורה ישראל כץ צפוי להוזיל את מחירי המכוניות החדשות ב-20% לפחות.

הצעת ההחלטה שאושרה בממשלה מסדירה את תחומי הרכב ופותחת לתחרות את ענפי הרכב השונים ובכללם יבוא, מכירת רכב חדש ומשומש, ליסינג והשכרה, טיפול במוסכים, חלקי חילוף, ביטוח ושמאות.

בתחום יבוא כלי הרכב, ההצעה מרחיבה את ערוצי היבוא ומגדירה סוגים נוספים של יבואנים, בהם יבואן זעיר שיוכל מעתה לייבא עד 20 כלי רכב מחו"ל בשנה שגילם עד 12 חודשים. כמו כן, היא מגדילה את סוגי הרכב המותרים ביבוא לכלל היבואנים.

בתחום שיווק כלי רכב חדשים, ההצעה שאושרה מאפשרת לחברות הליסינג וההשכרה למכור כלי רכב חדשים ללא רישום בעלות ומאפשרת לגורמים נוספים שאינם יבואני רכב כמו מוסכים ומגרשי מכוניות למכור כלי רכב חדשים.

בענף חלקי החילוף יוסרו חסמים שמנעו עד כה, לדברי משרד התחבורה, את הוזלת החלפים. במסגרת זאת יבוטלו דרישות ותקנים מיוחדים לישראל ויותאמו לתקינה הבינלאומית, תוך הגדלת היצע החלפים, צמצום עלויות בקיצור הליכי האישור. במסגרת זאת יוקם מאגר לחלקי החילוף והיבואנים יחוייבו לפרסם לציבור את מלאי חלקי החילוף ומחירם.

בתחום המוסכים והתחזוקה מוסדר בהצעה נושא הטיפול ברכב והמוסכים גם בתקופת האחריות ומתווסף סוג נוסף של מוסך – "מוסך מומחה", שיוכל לטפל בכל כלי הרכב ויהווה תחרות למוסכים הקשורים ליבואני הרכב. כמו כן, תוגבר השקיפות בפני מוסכים המבקשים להצטרף כמוסך רשת ליבואן ויוגבר הפיקוח על המוסכים במטרה למנוע הונאות.

בתחום הסחר בכלי רכב משומשים כוללת ההצעה מתן מידע על היסטוריית כלי הרכב ואופי בעלויות קודמות, וכן ציון ברישיון הרכב על נזק מהותי שעבר כלי הרכב.

הצעת המחליטים כוללת שקיפות בנושא מלאי החלפים והמערכות הקיימות בעת תחזוקת הרכב. יבואני חלקי החילוף יחויבו לפרסם את מלאי חלקי החילוף ומחירם באתרי האינטרנט והלקוח יהיה חשוף בזמן אמת לכל המידע הקיים בענף חלקי החילוף ויוכל לבחור את החלף בוא ירצה להשתמש לתיקן הרכב (חלופי או מקורי).

בהמשך למסר התקיף שהעביר בשבוע שעבר, ובו אמר כי אינו חושש משביתות, המשיך היום ראש הממשלה בנימין נתניהו לטעון כי יקדם רפורמות משמעותיות להגברת התחרות בממשלה הנוכחי. "הסיבה העיקרית ליוקר המחיה הגבוה בישראל היא מונופולים וקרטלים שמונעים תחרות ומונעים את הורדת המחירים לרמה שהם יכולים להיות בה", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה.

"אנחנו מחויבים להוריד את יוקר המחיה בישראל. זו ממשלה שמקדמת רפורמות. הרפורמות הללו יהיו באוויר, בים וביבשה, בכל תחום שהוא. לפני שבוע קידמנו את הרפורמה בשמיים הפתוחים, והיום אנו מביאים רפורמה להוזלת כלי הרכב והטיפול במוסכים. בהמשך נביא רפורמה גדולה מאוד בנמלי הים של ישראל ובמקביל לכך נקים ועדה להוזלת יוקר המחיה", הוסיף.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק


צילום: מרק ישראל סלם

נתניהו קרא לשרים להביא לשולחנו רפורמות שמגדילות את התחרות, משפרות את השירות, מגדילות את היעילות, עוזרות להוריד את המחירים למוצרים ולשירותים. "אני חושב שאנחנו יכולים לחולל כאן המשכו של שינוי גדול שמשאיר לאזרח הרבה יותר כסף בכיסו ונותן לאזרחי ישראל את האפשרות לרכוש מוצרים במחירים שאנחנו רואים בחו"ל".

לדברי נתניהו, "צבר של רפורמות יכול לחולל שינוי גדול מאוד, להזניק את כלכלת ישראל מעלה וגם לעזור לחברה הישראלית".

דברי נתניהו ממשיכים את את הטון של ראש הממשלה ושר האוצר יאיר לפיד מן השבוע שעבר, אשר דיברו על קידום רפורמות בתחומים שונים בקדנציה הנוכחית. בשבוע שעבר אמר נתניהו בכנסת כי "שום שביתה לא תרתיע אותנו מלבצע רפורמות ענק עבור כלל אזרחי ישראל. אי אפשר לבנות כלכלה חזקה בלי הגדלת התחרות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן