Forbes Israel Logo

הממשלה אישרה תוכנית סיוע לאומית: ניצולים יקבלו תרופות בחינם

ערב יום הזכרון לשואה ולגבורה, הממשלה אישרה הבוקר (א') פה אחד תכנית לאומית לסיוע לניצולים בהיקף של כמיליארד שקלים. במסגרת התכנית, הוגדלה הקצבה המינימלית לניצולים מ-1,800 שקלים ל-2,200 שקלים ותרופות יינתנו בחינם ללא השתתפות עצמית.

בנוסף, הניצולים יקבלו מענק קבוע של 3,600 שקלים לצורך טיפולי שיניים ורכישת משקפיים, ללא צורך בהצגת קבלות, במקום מענק דו שנתי, כפי שהיה נהוג בעבר.סעיפים נוספים בתכנית הסיוע החדשה קובעים כי גמלות לניצולים לא יחשבו יותר במבחן ההכנסה של קופת החולים, וכ-20 אלף יוצאי הגטאות ומחנות ההשמדה שעלו לארץ אחרי שנת 1953, יקבלו לראשונה קצבות זהות בגודלן לאלו שעלו קודם לכן.

צילום: רויטרס

אישור התוכנית מגיע על רקע הדוח שהוצג בשבוע שעבר ולפיו 50 אלף ניצולים חיים בישראל מתחת לקו העוני. בנוסף הוצג בממשלה מיזם נוסף של השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך למיצוי הזכויות של ניצולי השואה. "מוטלת עלינו חובה מוסרית לדאוג לכך שניצולי השואה בינינו יחיו את שארית חייהם בכבוד ובברכה. מוטלת עלינו אחריות לאומית עליונה למנוע שואה נוספת, נעשה את שני הדברים", אמר ראש הממשלה בפתח הישיבה.

שר האוצר יאיר לפיד, שיזם את תוכנית הסיוע, אמר לאחר ההצבעה: "לא יתכן שמי שהצליח לשרוד את הזוועות הגדולות ביותר של החברה האנושית לא ישרוד את הבירוקרטיה הישראלית. הפעם הניצולים לא יצטרכו לחכות, מפני שאין לנו זמן לחכות. עלינו לעזור להם כבר עכשיו, והרשות לזכויות ניצולי השואה ערוכה ליישום מיידי. התכנית לא רק מגדילה את היקף הסיוע וההטבות להם זכאים ניצולות וניצולי השואה, אלא היא בעיקר הופכת את ההתמודדות עם הסבך הבירוקרטי לקצרה ופשוטה הרבה יותר".

לפיד גם הזכיר את אביו, השר לשעבר טומי לפיד, ששרד את השואה: "בישיבת הממשלה ביקשתי להגיד לפרוטוקול שאיני מצביע רק בשמי, אלא גם בשם עוד שר בשם לפיד, ילד יהודי בן 13 שניצל בנס בגטו בודפשט. הבקשה אושרה".

יוזם התוכנית, שר האוצר יאיר לפיד | צילום: רויטרס

שר הכלכלה נפתלי בנט הודה לשר האוצר ולשר אורי אורבך אחרי אישור התוכנית ואמר: "מחר, כשנעמוד דום בצפירה, נדע כולנו שניצולי השואה שחיים בינינו לא ישלמו על התרופות שהם כל כך צריכים. כולנו יודעים כמה חשוב להקשיב לניצולי השואה, לשמוע את הסיפורים ואת הזכרונות והשמות ולהעביר לילדים, אבל לא פחות חשוב מכך, מחובתנו לדאוג להם ולהראות לכל העולם איך מדינת ישראל מחויבת ליקיריה. ההצעה הנוכחית תתחיל היום בתרופות חינם לניצולים שבאמת צריכים וימשיך בביטול הארנונה, החשמל והמים שהם אמורים לשלם".

"חברה נמדדת על פי דאגתה לחלשים – זה לא פחות חשוב מהבטחון ומהכלכלה", הוסיף בנט, "היום הוכחנו כולנו שהלב שלנו נמצא במקום הנכון. גם מחר, כולנו נמשיך להלחם כדי שניצולי השואה לעולם לא ידעו עוד חוסר".

 

לכתבה באתר דה פוסט


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.