Forbes Israel Logo

הממשלה תדון בהגדלת מכסת העובדים הזרים בענף הבנייה

הממשלה תדון בישיבתה היום (א') בבקשתו של שר השיכון אורי אוריאל להגדיל את מספר העובדים הזרים בענף הבנייה עד ל- 15,000. לפי הצעתו של השר, מכסות אלו יישארו בתוקף עד ל-30 ביוני 2019, עד אשר תכנית הממשלה לעידוד עובדים ישראלים תיושם. שר השיכון הודיע על כך במכתב ששלח בסוף השבוע לנשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל.

לקראת ישיבת הממשלה, אמר שר השיכון: "לצד פעולתינו המאומצות להגדלת היצע הקרקעות ודירות המגורים, קידום תכניות הדיור של מחיר מטרה, ומע"מ בשיעור אפס שצפויות להביא להורדת מחירים, עלינו להסיר מגבלות בכדי להביא להגדלת מספר התחלות הבנייה וצמצום משך הבנייה. הגדלת מכסת העובדים הזרים לשנים הקרובות חיונית לענף הבנייה, והיא תהווה מרכיב נוסף בפעולות להורדת מחירי הדירות".

יצוין שבהתאם למדיניות הממשלה, להפחתת מכסות העובדים הזרים, חלה ירידה בהיקף של למעלה מ-50% במספר העובדים הזרים בענף הבנייה. אולם, בשונה מהצפוי, חלה במקביל, בין השנים 2006-2012 ירידה של כ-40% במספר העובדים הישראלים העובדים בעבודות רטובות בענף הבנייה. כפיצוי על הירידה במועסקים מקרב הישראלים והזרים חל גידול משמעותי בהיתרים להעסקת עובדים פלסטינים.


צילום: מרק ישראל סלם

היעדר עובדים זרים וישראלים מיומנים, שעות עבודה מוגבלות ואי-ודאות תעסוקתית (מסיבות ביטחוניות) של עובדים פלסטינים, גרמו למחסור של עובדים מיומנים בתחום העבודות הרטובות. בשל כך, הקבלנים מעדיפים לצמצם את התחלות הבנייה במגדלים, מאשר להיקלע לאיחורים.

במשרד השיכון טוענים כי מחסור בעובדים גרם לקיטון במספר התחלות הבנייה במגדלי מגורים. בשנת 2011 החלו בבנייה של כ-6,500 דירות בבניינים מעל 16 קומות, ואילו בשנת 2012 החלו בבנייה של כ-3,500 דירות בלבד מסוג זה, כאשר הגורם העיקרי הינו היעדר עובדים מיומנים.

במידה ולא יגדל מלאי העובדים המיומנים בעבודות רטובות במגדלים, לא ניתן יהיה להגדיל את מספר התחלות הבנייה כנדרש. מספר העובדים הזרים לענף הבנייה השוהים בישראל כיום עומד על כ-6,000 עובדים, דבר המביא כאמור הן להארכת משך זמן הבנייה, הן לצמצום מספר התחלות הבנייה, ועד להשלמת הכשרת העובדים הישראלים.

הגדלת מספר העובדים הזרים בעבודות רטובות בבנייה לגובה, תביא לצמצום משך הבנייה הממוצע של בניינים גבוהים ב-20%-30% – מה שעשוי להוזיל את העלות לקבלן בכ-50,000 שקל לדירה.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.