חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הממשלה תפרסם מכרזים להקמת נמלים פרטיים באשדוד וחיפה

ניצחון לשר התחבורה ישראל כץ במאבק על הנמלים הפרטיים. הערב הודיע משרד התחבורה כי מחר יתפרסמו שני מכרזים להקמת שני נמלי ים פרטיים בחיפה ובאשדוד. פרסום המכרזים התאפשר לאחר הסדר אליו הגיע כץ עם שר האוצר יאיר לפיד וראש הממשלה בנימין נתניהו. 

מחר בשעה 10:30 יקיימו כץ, לפיד ונתניהו מסיבת עיתונאים ובה יפרסמו את שני המכרזים בינלאומיים להקמת התשתית לנמל החדש בחיפה – נמל המפרץ, ולנמל החדש באשדוד – נמל הדרום.

בנוסף, בימים הקרובים יפורסמו מסמכי המיון המוקדם (P.Q) למכרזי ההפעלה ורכש הציוד של שני הנמלים החדשים. על פי מסמכים אלה היזם הפרטי שיזכה במכרזים, יממן את רכש הציוד לנמל ויתפעל אותו למשך 25 שנה. 

נמל אשדוד | צילום: רויטרס

99% מהיבוא והיצוא של ישראל נעשה דרך הים. בעוד שהספינות בעולם הולכות וגדלות, לנמלי ישראל אין את היכולות לקבל את אותן ספינות מסחר עצומות. למעשה, ישראל מסוגלת לקבל כיום ספינת מסחר הנושאת עד 9,000 מכולות (TEU), כאשר מרבית אוניות המשא היום הן בטווח שבין 14,000-18,000 מכולות. במציאות כזאת, האוניות עוגנות בנמלים במצרים ובטורקיה, ומשם עוברת הסחורה לישראל באוניות קטנות יותר, מה שעולה למדינה 500 מיליון דולר בשנה, וזאת בעוד שהקמת רציף חדש שיוכל לתת מענה לאוניות המסחר הענקיות, עולה כמיליארד דולר ועשוי להביא אף להוזלה של מחירי הסחורות.

שר התחבורה הכריז על הכוונה להקים נמלים פרטיים כבר בתחילת כהונתו בחודש מרץ האחרון. מיד לאחר פרסום המכרזים צפויה הממשלה להיכנס למשא ומתן עם ההסתדרות בנוגע לשינוי בתנאי העבודה של עובדי הנמלים בעקבות ההפרטה של הרציפים החדשים. 

בהסתדרות אמרו בעבר כי אין התנגדות מוחלטת להפרטה, אלא רצון להגן על ציבור העובדים מול הרפורמה, שתהיה בעלת השלכות דרמטיות על ענף הנמלים בישראל ועל העובדים בו. אותם גורמים משווים את הנושא לטיפול ההסתדרות בנושא הסכם "השמיים הפתוחים", וטענו כי גם שם ההסתדרות לא התנגדה נחרצות, וידעה את הערך הצרכני שיש בהסכם, אך גם דאגה שהוא יבוצע בצורה אחראית תוך שמירה על זכויות העובדים. ממשרד האוצר מסרו כי אכן מתוכננת רפורמה כוללת אשר תוצג בעתיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן