Forbes Israel Logo

המנהיג החזק בעולם? כך עשוי נשיא סין להשפיע על הסדר העולמי

הקונגרס הלאומי של המפלגה הקומוניסטית בסין מתכנס באופן סדיר אחת לחמש שנים מאז סוף שנות ה־60. בהזדמנות זו נבחנים מצב המדינה והמפלגה ונבחרים נציגיה לחמש השנים הבאות. מאז תחילת שנות ה־90 נבחרו בסין נשיאים לשתי כהונות בנות חמש שנים כל אחת, כאשר הקונגרס השני בכהונתו של נשיא נוצל בדרך כלל כדי לסמן את הנשיא שיוכתר בקונגרס הבא.

לא כך היה הפעם. להפתעת רבים, בקונגרס שהתכנס באוקטובר לא הוכתר יורש, מה שהתפרש בעיני רבים כאיתות של הנשיא הנוכחי שי ג'ינפינג, כי ינסה להישאר בתפקידו גם לאחר הקונגרס הבא. לכך נוספה העובדה כי המשנה האידיאולוגית שהציג בקונגרס תחת הכותרת "הרהוריו של שי ג'ינפינג על סוציאליזם עם מאפיינים סיניים לעידן החדש" צורפה לחוקת המפלגה. זוהי הפעם הראשונה מאז ימי מאו, שמשנה אידיאולוגית הנושאת את שמו של המנהיג מצורפת לחוקת המפלגה עוד בחייו – התיאוריה הכלכלית של דנג צורפה רק לאחר מותו.

ג'ינפינג | צילום: shutterstock

הכתבה מופיעה בגיליון נובמבר 2017 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

מהלכיו של שי בקונגרס, ביחד עם מהלכים אחרים לחיזוק מעמדו בשנים האחרונות, הביאו את התקשורת המערבית להתחרות בסופרלטיבים לתיאור מעמדו החדש של הנשיא הסיני: "הקיסר החדש", "יושב הראש של הכל" ויש המכנים אותו אפילו "המלך של סין", כפי שטען טראמפ. כשאותו טראמפ ביקר בסין, המגזין טיים תיאר את הפגישה כך: "הנשיא טראמפ פוגש את האדם החזק בעולם בבייג'ינג".

אז כיצד הגיע שי למעמד חזק כל כך? בחמש שנותיו בשלטון שי לקח לעצמו סמכויות רבות שהיו בשליטת אחרים; הוא הוביל רפורמה בצבא, הידק את אחיזתו במפלגה ואת אחיזת המפלגה במדינה, בתקשורת ובאקדמיה. מבחינת שי, המפתח טמון בחיזוק שלטונה של המפלגה הקומוניסטית. בסין זוכרים היטב את תחילת הקריסה של ברה"מ והתפוררותה של המפלגה הקומוניסטית שם: "היה שם כאוס אידיאולוגי. המפלגה היתה נטולת השפעה, והצבא לא נשמע לה", אמר שי בנאום ב־2013. אמר, ומאז הוא פועל למנוע מצב כזה בסין. התערבותו בנעשה בצבא נועדה למנוע מצב כזה בדיוק: "שי השיג שליטה פוליטית על הצבא ברמה גבוהה יותר ממה שהשיגו מאו או דנג", אמר לניו־יורק טיימס תאי מינג צ'ונג, פרופסור באוניברסיטת קליפורניה המתמחה בענייני ביטחון סיניים.

מרבה נכסים מרבה דאגות

לצד החגיגות, האתגרים הם רבים: בנאומו בפני הקונגרס התייחס שי לבעיות שמטרידות את החברה הסינית המתפתחת ובהן פערי מעמדות שנוצרו בעקבות הצמיחה הכלכלית, התמודדות עם זיהום אוויר ומים, אוכלוסייה מזדקנת וגישה מוגבלת לשירותי בריאות וחינוך ברחבי סין.

שי הצהיר, כי ישים סוף לעוני המחפיר באזורים הכפריים עד 2020, שם עדיין עשרות מיליונים מתקיימים מפחות מ־95 סנט אמריקאי ליום: "יש לסיים אחת ולתמיד את המצב האומלל של סין הישנה, שנפלה קורבן לתוקפנות זרה מאז מלחמת האופיום ב־1840, ולפתור לחלוטין עוני וחולשה", אמר. עם זאת, הצהרות לחוד ומציאות לחוד – השפעתה של הממשלה הסינית על אזורי הכפר מוגבלת יחסית, וניסיונות קודמים לרפורמות, כולל בעידן שי, זכו להצלחה מוגבלת.

לצד בעיות אלו, החוב הלאומי מתחיל להכביד על ההתנהלות השוטפת – לפי סוכנות הידיעות רויטרס, יחס החוב־תוצר של סין ברבעון הראשון של 2017 חצה את רף ה־250%, קצת מעל היחס האמריקאי ומתחת ליחס הממוצע באיחוד האירופי. מבחינת הסינים, יחס החוב־תוצר כמעט הכפיל את עצמו בעשור האחרון. בארה"ב, לעומת זאת, נרשמה עלייה מתונה בלבד של כ־15%.
שי, שנהנה כעת מהילה של מנהיג חזק, יידרש להקדיש את הכהונה השנייה שלו לעמוד בציפיות הגדולות שנבנו סביבו. הצלחה בהן תהיה המפתח להבטחת המשך שלטונו גם מעבר לקונגרס הבא, שיתכנס בעוד חמש שנים.

מדיניות חוץ חדשה

במהלך הצמיחה הכלכלית המדהימה שלה בשלושת העשורים האחרונים הקפידה סין לנהל מדיניות חוץ מאופקת ולא מאיימת, וזאת משני טעמים: ראשית, כדי למתג את עצמה כאלטרנטיבה אטרקטיבית למערב ושנית, כדי לא לדחוף את ארה"ב לתגובת נגד חריפה בטרם סין תהיה חזקה מספיק.

במשך כמעט 30 שנה של צמיחה מהירה זה עבד מצוין – סין רקמה קשרים כלכליים ענפים ברחבי העולם השלישי. הקלף המרכזי ששיחק לטובתה היה ההבחנה בינה ובין האימפריאליזם המערבי – הם לא היו האירופאים שניצלו באופן מחריד את המדינות החלשות ולא האמריקאים שהחליפו ניצול מסוג אחד בתכתיבים לרפורמות והטפות מוסר. סין היתה "אחת משלהם", מדינה מתפתחת שפורצת קדימה, שסבלה מאימפריאליזם בדיוק כמוהם וחיפשה לרקום קשרים לטובת רווחה הדדית.

בנאום אחר נאום נמנעו מנהיגי סין מלצאת בהכרזות מרחיקות לכת שהיו עשויות להתפרש כהפגנת עוצמה מיותרת. גם כשדחפה לשינוי סדר היום האזורי אחרי המשבר הכלכלי באסיה ב־1997/8 והתחזקה על חשבון יפן, וגם כשהובילה יצירת אלטרנטיבה לדולר האמריקאי אחרי המשבר העולמי ב־2008, עשתה סין שימוש מושכל במוסדות כלכליים בינלאומיים והקפידה להציג מאחורי כל מהלך רציונל של פעולה לא מאיימת לטובת הכלל. הקמת בסיס צבאי ראשון של סין באפריקה לוותה אף היא בהצנעת הכותרות כדי למנוע מתיחות.

כעת, כאשר העוצמה הכלכלית של סין שקולה בהיבטים רבים לזו האמריקאית, ואתגרים מורכבים ברמה הלאומית דורשים טיפול, אך גם מחייבים להסית את דעת הקהל למקומות אחרים, יכולת פוגשת רצון. ועם מנהיג חזק האוחז במושכות, נראה כי השעה קרבה לשינוי משמעותי במדיניות החוץ הסינית.

רמז ראשון הגיע בנאומו של שי בפני הקונגרס, שבו תיאר את סין כ"מעצמה חזקה" או "גדולה" לא פחות מ־26 פעמים. זהו שינוי דרמטי ברטוריקה שעשוי לבשר על הבאות. אמנם מדיניות חדשה אין פירושה כי סין תצא למלחמה מחר בבוקר, אך קרוב לוודאי שנצפה באסרטיביות גוברת שלה בכל החזיתות ובסבלנות מוגבלת לגורמים שיפעלו נגדה, כולל פעילות אמריקאית במזרח אסיה.

לסין אין שום אינטרס לפתור את הסכסוך עם צפון קוריאה. פיונגיאנג הוא בבחינת חיץ פיזי חשוב בין סין לבין דרום קוריאה הפרו־מערבית. בנוסף, העימות הבלתי נגמר של צפון קוריאה עם ארה"ב מצר את צעדיה של זו האחרונה באזור ומשרת את האינטרסים הסיניים, בתנאי שהוא לא יוצא משליטה. על מנת להבטיח זאת, נוהגים הסינים מדי פעם להצטרף לסנקציות על צפון קוריאה (שהשפעתן מוטלת בספק) ולהעביר מסרים לקים ג'ונג און מהמערב.

גם במקומות אחרים, דוגמת הסכסוך הרדום עם יפן על איים שנויים במחלוקת בין שתי המדינות, והסכסוך הרדום פחות עם שכנותיה של סין בים סין הדרומי, צפויים הסינים להפגין מדיניות קשוחה יותר. רק לאחרונה איום סיני הביא את וייטנאם לבטל יוזמה לחפש נפט בים הדרומי, על אף צעדים קודמים שביצעה למגינת ליבם של הסינים באזור.
לצד ניהול סכסוכים בילאטרליים, סין עשויה להגביר את מעורבותה במסגרות רב־לאומיות באזורה ובכלל. בהקשר הזה, משחק לידי הסינים הקו החדש שמוביל טראמפ – להימנע ממסגרות מולטילאטרליות, ובפרט מה־TPP המושמץ, שהיה אמור להציב לכלכלה הסינית אתגר משמעותי. נדמה כי בכל מקום שממנו ייצאו האמריקאים, הסינים ייכנסו בשמחה.

מה תעשה ארה"ב?

מול ההתפתחויות האלו, ארה"ב תצטרך לקבל בקרוב החלטה כיצד להתמודד עם ההתחזקות הסינית. האם להניח לסין לפעול כרצונה או להתייצב נגדה, ואם להתייצב – היכן לעשות זאת ובאיזה מחיר. המפתח להצלחה יהיה בבחירה של הקרבות הנכונים ובוויתור על מה שבר ויתור. הבעיה, מבחינת האמריקאים, היא שטראמפ לא נראה עד היום כמישהו שמסוגל לעשות הבחנה כזו, או לוותר על קרבות. ההתנהלות הזו של טראמפ עשויה לשחק לידיו של שי, שיקבל בברכה הזדמנויות להפגין שרירים.

טראמפ ושי הוצגו בתקשורת כשווי מעמד בפגישתם האחרונה | צילום: Flicker

מוקדם יותר החודש ערך טראמפ מסע דילוגים במזרח אסיה, שכלל ביקור בסין. במהלכו נחתמו עסקאות ב־250 מיליארד דולר. ההשפעה הכלכלית של עסקאות כאלו, אם אכן כולן תצאנה לפועל, תהיה מוגבלת על הגירעון המסחרי של ארה"ב. עם זאת, מבחינת טראמפ, משא ומתן על עסקאות הוא מטרה בפני עצמה. את מסיבת העיתונאים בין שני המנהיגים דאגה התקשורת בסין לצייר כמפגש בין שני מנהיגים שווים, כשזה הסיני משווק לקהל שלו חזון של "התחדשות לאומית", שמזכיר ביותר מדבר אחד את "Make America Great Again" של טראמפ.

טראמפ מצידו ניסה לנצל את הביקור כדי לדחוף את סין לטפל בצפון קוריאה, אך כאמור, אין לו, לנשיא האמריקאי, קלף מיקוח שווה מספיק שיזיז את סין מעמדתה. לאחר הביקור של טראמפ דווח על משלחת סינית שיצאה לפיונגיאנג, קרוב לוודאי עם מסר מטראמפ. עם זאת, קשה לחשוב על תרחיש ריאלי שיביא לשינוי מהותי בסטטוס קוו באזור.
בסיכומו של דבר, לנשיא הסיני ישנן כל הסיבות להוביל מדיניות אסרטיבית יותר ומתפשרת פחות בשנים הקרובות, כמו זו שאותה כבר מנהל הנשיא האמריקאי. כתוצאה מכך, המתיחות בין ארה"ב לסין תעלה ואולי אף תגיע לרמות חסרות תקדים.

הכתבה מופיעה בגיליון נובמבר 2017 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק


 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.