Forbes Israel Logo

המנצחות והמפסידות: מה עשו השנה הנשים החזקות של פורבס ישראל?

בחודש מרץ, רגע לפני ביקורו של הנשיא אובמה בארץ, פרסמנו את דירוג 50 הנשים החזקות בישראל, שאת פסגתו כבשה שרה נתניהו – האישה החזקה בבית ראש הממשלה שכמעט ומנעה את כניסתם של בנט והבית היהודי לממשלה. הגברת נתניהו, סיפר לפורבס גורם מקורב, אינה מתערבת בקבלת החלטות מדיניות, צבאיות או כלכליות, אך היא "בהחלט מעורבת בהחלטה מי יהיו האנשים שיקבלו החלטות חשובות, לעיתים גם גורליות". הפרסום עורר סערה תקשורתית וזכה לפי חברת ניתוח המידע יפעת, ליותר מ-1,500 אזכורים.

אך מעבר לנתניהו, כמעט כל נשות הרשימה כיכבו בכותרות הראשיות במהלך השנה החולפת. חלקן התקדמו וכבשו פסגות חדשות, חלקן איבדו מכוחן, וחלקן נעלמו מן הנוף התקשורתי. הנה מקבץ קצר של קורותיהן של הנשים החזקות של פורבס השנה:

המנצחות

כאשר דורגה ד"ר קרנית פלוג במקום החמישי ברשימה, היא עדיין כיהנה כמשנה של סטנלי פישר ונראתה כמועמדת מובילה לרשת אותו עם פרישתו. זה היה עוד לפני שרשרת המבוכות בניסיונות המינוי הכושלים, וגם לפני שהתבררה מידת התנגדותו של ראש הממשלה נתניהו למינויה כנגידה הבאה. ובכל זאת, כולנו יודעים כיצד הסתיים הסיפור והנגידה פלוג היא ללא ספק האשה שעשתה השנה את הצעד הגדול ביותר קדימה מבין נשות הרשימה של פורבס.


פלוג. ממשנה לנגידה | צילום: רויטרס

גם לילך אשר טופילסקי, שכיהנה בעת גיבוש הדירוג כמשנה למנכ"ל בנק הפועלים, הצליחה להזניק את הקריירה שלה מעלה והתמנתה למנכ"לית בנק דיסקונט במקומו של ראובן שפיגל שפרש. עם מינויה הפכה לאישה השלישית המנהלת בנק בישראל והצטרפה אל עמיתותיה רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי שתפסה את המקום השני בדירוגינו, וסמדר ברבר צדיק, מנכ"לית הבין לאומי שדורגה במקום ה-10. גם עמיתתה של אשר טופילסקי, ענת לוין, שכיהנה יחד עמה כמשנה למנכ"ל בנק הפועלים, מונתה בהמשך השנה למנכ"לית חברת הביטוח מגדל, והשלימה שנה מוצלחת במיוחד עבור הצמד שדורג במרץ במקום ה-15.

בתחום המשפט, קיבלה על עצמה הילה גרסטל (מקום 29), נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז את תפקיד המבקרת הראשונה בגוף הביקורת על הפרקליטות, שהקימה שרת המשפטים ציפי לבני, שנכללה גם היא במקום ה-11 ברשימה.

המפסידות

לא לכולן היתה שנה טובה. אירית איזקסון, שבמרץ עוד היתה יו"ר ישראכרט ודורגה במקום ה-12 ברשימת פורבס, נאלצה לפרוש מתפקידה בשל הוראה של משרד האוצר לפיה דירקטורים בחברת אם, אינם רשאים לשמש כדירקטורים גם בחברות הבת. איזקסון שמונתה על ידי שרי אריסון לדירקטורית בבנק הפועלים 1999, החליטה לשמור על מינוי זה ולהיפרד מתפקידה בישרכארט.

בניגוד לאיזקסון, הרחוקה מסיום הקריירה שלה, הודיעה בחודש שעבר יהודית ברוניצקי בת ה-72 על פרישתה מתפקיד מנכ"לית אורמת אותו מלאה יותר מ-20 שנה. ברוניצקי שדורגה במקום ה-21 ברשימת פורבס, הקימה את חברת אורמת המתמחה באנרגיה חלופית, יחד עם בעלה לפני 48 שנה, והפכה לאחת מנשות העסקים המוערכות בישראל.


המפסידה הגדולה של השנה. יחימוביץ' | צילום: רויטרס

גם בתחום הפוליטי נפלו שתיים מנשות הרשימה ממעמדן הרם: מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה לשעבר אלונה שפר קראו, שדורגה במקום ה-17 והחליטה לפרוש מתפקידה מעט לאחר כניסתו של השר אמיר פרץ לתפקידו במשרד, וח"כ שלי יחימוביץ' שדורגה במקום ה-13 והודחה מתפקידה כיו"ר העבודה ויו"ר האופוזיציה על ידי ח"כ בוז'י הרצוג בפריימריז שהתקיימו בחודש שעבר.

בניגוד חד לנשים שאיבדו ממעמדן, אישה אחת מתוך דירוג פורבס עברה מן העולם השנה. ד"ר אריקה לנדאו, שדורגה במקום ה-42, היתה המייסדת של המכון לקידום נוער ליצירתיות ולמצוינות. היא חינכה דורות רבים של מחוננים ובין תלמידיה היו גם כמה מנשות הרשימה. לנדאו נפטרה בחודש אוגוסט בגיל 82.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.