Forbes Israel Logo

המעצר החשאי חשף: מבצע בין לאומי רחב היקף ל"ניקוי" רשת הדארק נט

ביום חמישי האחרון נעצר על ידי ה-FBI בסן פרנסיסקו צעיר בן 26 בשם בלייק בנטל. אך בעוד המעצר עצמו התנהל בשקט וללא אירועים מיוחדים, הודעת הסוכנות חשפה פרטים ראשונים על אחד המבצעים המסקרנים והמורכבים אשר היא מנהלת בחודשים האחרונים – מבצע בשם Onymous ל"ניקוי" רשת הדארק-נט, ופגיעה באתרים המפוקפקים ביותר הפועלים בה.

רשת הדארק-נט אינה בעיה חדשה כלל. בדיוק לפני שנה הצליח ה-FBI לעצור את מי שעמד (לכאורה) בראש האתר "דרך המשי", אשר אפשר רכישת סמים שונים באמצעות פלטפורמה מיוחדת ובלתי ניתנת למעקב. דבר מעצרו עורר מעט את כותרות העיתונים, אשר החלו לסקור את האתרים המפוקפקים אשר פועלים ברשת, וזמינים, למעשה, לכל גולש: אתרים אשר הציעו פרסים כספיים למתנקשים באישים שונים, אתרים שאפשרו סחר בסמים, בכספים, בכלי נשק ואפילו בבני אדם – ועוד מגוון רחב של פלטפורמות אינטרנטיות אשר פועלות בצללי הרשת האפלה.

בסוכנות האמריקאית, כמו גם בסוכנויות מודיעין נוספות ברחבי העולם, עוקבים מקרוב אחר הנעשה ברשת האפלה ובאתרים אלו. אמנם אופייה של הרשת מביא לקושי רב בזיהוי ומעקב אחר המשתמשים השונים (רבים טוענים כי מדובר במשימה בלתי אפשרית כלל), אך העובדות מדברות בעד עצמן – וב-FBI כבר הוכיחו את יכולתם להתחקות אחר עבריינים הפועלים ברשת, כמו מנהל "דרך המשי" המפורסם. אך למרות זאת, עד היום איש לא יודע כיצד בסוכנות הצליחו לעשות זאת.

"מקום מפגש" לעבריינים ולטרוריסטים. הדארק-נט | צילום: thinkstock

בנטל, אשר נעצר בסן פרנסיסקו, חשוד כי עמד מאחורי אתר אשר זכה לכינוי "דרך המשי 2.0", ולמעשה המשיך באופן ישיר את פעילויות הסחר ומשלוח הסמים אשר החל האתר המקורי. באמצעותה אתר יכלו גולשים מרחבי העולם לרכוש ולהציע למכירה חבילות המכילות סמים וארוזות בוואקום, ולמעשה ניתן לשלוח אותן בדואר מבלי לעורר כל חשד. התשלומים באתר, כמו גם במרבית האתרים האחרים בדארק-נט, נעשו באמצעות הביטקוין – המטבע הוירטואלי המפורסם אשר אינו מאפשר (שוב, לכאורה) כל מעקב אחר תנועתו ואחר המחזיק בו.

שיתוף פעולה של 17 מדינות

מעצרו של בנטל הוא קצה הקרחון בלבד, אשר חושף מעט מהפרטים בדבר מבצע הענק החשאי הזה. אחד הפרטים אשר עולים מהודעות הסוכנות, למשל, מלמד כי המבצע דרש שיתוף פעולה בין לאומי נרחב, וכי לא פחות מ-17 מדינות לקחו בו חלק. לפי אנשי הסוכנות, מטרת המבצע הייתה "לטפל" בלא פחות מ-401 אתרים אשר פועלים במעבה הרשת, ומהווים "סכנה של ממש לביטחון המדינה". 

עד כה, על פי הפרסומים, "טופלו" על ידי אנשי הסוכנות 27 אתרים בלבד. יתר האתרים ממשיכים לפעול באין מפריע, לפחות לעת עתה. במהלך הימים האחרונים, מספרים ב-FBI, נעצרו (בנוסף לבנטל) עוד 17 איש ברחבי העולם, ונתפסו מיליון דולר בביטקוין, 180,000 יורו במזומן, סמים, כסף וזהב. על יתר המעצרים לא פורמו שום פרטים, למעט ש-6 מתוכם נעצרו על אדמת בריטניה.

ומי הם אותם אתרים אשר נכנסו לרשימה המפוקפקת? ב-FBI חילקו את הרשימה ל-4 קטגוריות עיקריות: אתרים המאפשרים סחר בסמים, אתרים לסחר בפרטי אשראי ובכרטיסים גנובים, אתרים לסחר במט"ח ובכסף מזויף ולסיום – אתרים לסחר בזהויות גנובות ומזויפות, אשר מציעים אפילו תעודות רשמיות ברמות זיוף גבוהות. כלל האתרים פעילים וזמינים לגולשים מרחבי העולם, וניתן רק לשער את היקף הכספים אשר מתגלגלים בהם. בנוסף, אתרים אפלים אלו משמשים פעמים רבות כנקודות מפגש וירטואליות של פושעים, טרוריסטים ויתר גורמי סיכון שונים, אשר משתמשים בהם ככלי להעברות כספים או מסרים. 

אז האם המבצע הנוכחי יצליח להביא לפגיעה משמעותית בתופעה המתרחבת והמסוכנת כל כך? ב-FBI סימנו, כאמור, 401 אתרים בעלי רמות סיכון "גבוהות במיוחד", אך אין ספק כי ברשת הדארק-נט פועלים עוד מאות רבות של אתרים מסוכנים ומאיימים, אשר מאפשרים לכל גולש לרכוש מוצרים, תכנים או אפילו זהויות, במסלולי תשלום אשר מקשים אפילו על סוכנויות הביון המובילות בעולם לעקוב אחריהם. המעצר הנוכחי מרמז כי ב-FBI ובסוכנויות השונות ברחבי העולם מתחילים אט אט להתגבר גם על הקושי הזה.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.