Forbes Israel Logo

המשקיעים לא מפחדים: טרנד חדש של רכישות נדל"ן נושא סיכון מציף את אירופה

הזמנים השתנו בעולם השקעות הנדל"ן האירופי. עד השנה שעברה, רוכשים אמידים חיפשו בראש ובראשונה נכס בטוח ככל האפשר עבור כספם, בעיקר עקב המשבר הכלכלי האחרון שהביא עימו גם טלטלות קשות בשוק הנדל"ן ביבשת.

לעומת זאת, ב-2013 אנליסטים זיהו את הסימנים הראשונים לעניין המתחדש בהשקעות בסיכון גבוה יותר, שעשויות גם להביא לרווחים גדולים יותר, והגישה היותר אגרסיבית הזו ממש הצליחה לתפוס תאוצה במהלך השנה – כך על פי "דו"ח העושר" לשנת 2014, שבחן את ההשקעות הפרטיות שנעשו בנדל"ן, ופורסם על ידי חברת היעוץ לנדל"ן "האביר פרנק" (Knight Frank).

"החדשות הגדולות הם החזרה של תאבון המשקיעים לנדל"ן נושא סיכון – אנשים שיש להם את הכסף מחפשים כעת גם להנות מהכנסה כלשהי", אומר ליאם ביילי, ראש מחלקת הנדל"ן למגורים ב"אביר פרנק", "מדובר בשינוי משמעותי".

ביילי מסביר שהנהירה לנכסים בטוחים יותר עדיין מהווה את הכוח המניע בשווקים מרכזיים כמו לונדון – ואפילו לכאלו משניים כמו מינכן שבגרמניה, שמושכת אליה משקיעים מדרום אירופה (בעיקר כאלו שרוצים להגן על הכסף שלהם מהתמוטטות פוטנציאלית של היורו). אך למרות זאת, ישנה מגמה הולכת וגוברת של מחפשי הזדמנויות בתחום הנדל"ן גם במקומות פחות מובנים מאליהם.

מדריד. היעד הבא להשקעה? | צילום: Shutterstock

לפי "האביר פרנק", הגישה החדשה הזו להשקעות בנדל"ן סביר יותר שתשפיע על מדינות "במצוקה" מהפריפריה האירופית דווקא, "במיוחד אירלנד, ספרד ופורטוגל". החברה גם מצפה שמשקיעים רבים יבחנו במהלך השנה הקרובה גם את ההיצע בצרפת ובאיטליה.

"שיקומו של שוק הנדל"ן האירופי, שנפגע קשות מהמשבר וכמעט שלא ריכז התעניינות לפני שנתיים, מהווה כיום הזדמנות אמיתית למשקיעים גם השנה וכנראה גם בשנה שלאחריה", מסביר ביילי. הוא נותן את העיר דבלין כדוגמא – אחרי צמיחה מתונה יחסית ב-2012, שווי הנכסים בבירת אירלנד זינק ב-18% ב-2013. אולם סיפור ההצלחה המרשים ביותר נרשם דווקא בבירת ספרד, מדריד. שם, אחרי שנים של יובש, שוק הנדל"ן הספרדי מראה חיות מחודשת, במיוחד בבירה הספרדית שם עלה ערך הנדל"ן ב-5% במהלך השנה האחרונה.

למרבה ההפתעה, אומר ביילי, ההתעניינות הגוברת בהשקעות אופורטוניסטיות בערים משניות ובמדינות המצויות במאבק, אינן מוגבלות לנדל"ן למגורים – גם הנדל"ן המסחרי מפגין נוכחות על רדאר המשקיעים.

הקונים כעת נושאים עיניים מסוקרנות לספרד, אירלנד ואיטליה, היכן שעסקת הנדל"ן המסחרי הגדולה באירופה, מלבד העסקאות בבריטניה, הושגה לפני כשנה כש"קטאר החזקות" קנתה החזקה של 40% בנדל"ן מעורב בפרויקט פורטה נובה (Porta Nuova) במילאנו, בסכום של מיליארד ו-300 אלף דולר.

עם זאת, מוסיף ביילי, שבזמן שהמשקיעים הופכים ליותר הרפתקנים מבחינת מיקום, המיקוד שלהם נותר על נדל"ן יוקרה: "אפקט המשיכה של נכסי יוקרה מבטיח שהם ישארו חלק מרכזי בתיק הנכסים של בעלי ההון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.