Forbes Israel Logo

המתח בין סין לטאיוואן עולה שוב, אבל תרחיש של מלחמה קרה רע להן

במהלך סוף השבוע האחרון סין שלחה נושאת מטוסים לעבור דרך אזור ההגנה הימי של טאיוואן, כמחווה של נפנוף באגרוף אל מול האי שהיא טוענת לחזקה עליו, למרות שכבר שבעה עשורים מתקיים בו שלטון עצמי. סין מעוניינת להשתלט על המקום בסופו של דבר. את אותה נושאת מטוסים היא כבר העבירה מול טאיוואן בחודשים דצמבר וינואר האחרונים, על מנת להגביר את כוחה הצבאי. סין מחזיקה בכוח הצבאי השלישי בחוזקו בעולם, כשטאיוואן ממוקמת במקום ה-19, על פי נתוני מאגר המידע המחקרי Globalfirepower.com.

אבל הסיכויים שסין תתקוף מתישהו בקרוב את טאיוואן הם קלושים ביותר.

הפינה הטאיוואנית בדרום-מזרח סין קריטית לה, אך האם היא תלחם עליה? | Fotolia

ראשית כל, ההנהגה הטאיוואנית פשוט לא מספקת לסין סיבה בוערת לתקוף אותה. סין קבעה שכל הכרזה רשמית על עצמאותה של טאיוואן היא קו אדום מבחינתה. ובטאיוואן אף אחד לא מכריז על עצמאות או אפילו מדבר על כך ברצינות. סין שולחת נושאות מטוסים כשהיא חוששת שהמנהיגים הטאיוואנים זוממים לבצע משהו שיעזור להם להשיג עצמאות, במיוחד באמצעות קשרים שהם רוקמים עם העוצמה הצבאית של ארצות הברית. בשבוע שעבר ממשלת ארצות הברית הציע לטאיוואן עסקת נשק בשווי 1.42 מיליארד דולר, לראשונה מזה 19 חודשים. הנשק נועד להגנה מפני סין. נושאת המטוסים הייתה כבר בהונג קונג בכל מקרה, לרגל יום השנה ה-20 להעברתה של הקולוניה הבריטית לשעבר לידי סין. בדצמבר, נשיאת טאיוואן, טסאי אינג וון, שוחחה בטלפון עם דונלד טראמפ, אז עוד כנשיא נבחר שטרם נכנס לתפקידו. אבל ממשלתה של טסאי, למרות שהיא צוננת למדי כלפי הדרישה הסינית לראות בשני הצדדים כחלק מאותו שלם, לטובת דיאלוג, אשררה בכל זאת את הסטאטוס קוו הרופף של ימינו. משמעות הדבר היא שטאיוואן עדיין נחשבת כיום לחלק מהרפובליקה של סין – שריד ממלחמת האזרחים הסינית, כשהרפובליקה ברחה אל האי הטאיוואני על מנת לברוח מהשליטה הקומוניסטית – במקום כאומה עצמאית.

"אם כל ממשלה בטאייפי תפעל לכיוון של עצמאות, בהנחה שהיא לא תיקטע מיד על ידי התערבות פוליטית אמריקאית, למשל, אז מדינת-האם (כלומר סין) תעשה כל מה שהיא צריכה על מנת לעצור זאת", אומר אלן רומברג, מנהל תכנית מזרח אסיה בצוות החשיבה של מרכז סטימסון בוושינגטון. "אלא שמהסיבה הזו בדיוק, אף ממשלה בטאייפי לא מתכוונת לעשות זאת. והעם הטאיוואני לא יתמוך בכך. טסאי אינד-וון נבחרה על מנת לשמר את הסטאטוס-קוו, לא כדי לשבש אותו".

באופן כללי, הטאיוואנים לא מוכנים לסכן את חייהם בכך שיכריזו על עצמאות רשמית מסין, כפי שטוענים חוקרים – על אף שהם בהחלט ירימו נשק וילחמו אם יתקיפו אותם קודם. "לאפשר לצבא השחרור העממי להיכנס לטאיוואן זה לא אפשרי", אומר יו יינג-לאנג, יושב ראש "קרן דעת הקהל הטאיוואנית".

רק מי שתומכים באידיאולוגיה רדיקאלית ישנו את החוקה הטאיוואנית כדי להחזיק במדיניות חוץ ובניהול אירועים בינלאומיים עצמאיים, כפי שאומר וו צ'אנג-לי, עמית מחקר למדע המדינה באוניברסיטת Academia Sinica שבטאייפי.

"כפי שאני רואה את זה, אף אחד לא רוצה לערער את הסטאטוס קוו ששורר כעת, לכאורה, רק בגלל עניין של עיקרון, אבל אם מלחמה תפרוץ הם יחברו כדי לתמוך בטאיוואן", אומר ג'רום קיטינג, פרופסור בגמלאות שחי בטאייפי. "אף אחד פשוט לא רוצה להתחיל עם זה ולזעזע משהו, אבל מרגע שזה יתחיל, הנאמנויות שלהם ייצאו לאור".

נשיאת טאיוואן על גבי צוללת הולנדית בדרום טאיוואן, מרץ 2017 | צילום מסך: יוטיוב

גם סין חוששת מצדה. למרות שיש לכוחותיה הצבאיים עליונות, לא מדובר בצבא שהרבה להילחם בעבר. כשסין תקפה את ווייטנאם ב-1979, הקרב הידוע ביותר של סין בחצי המאה האחרונה, היא לא הגיעה רחוק מאוד, ואיבדה אנשים רבים. סין רוצה להימנע ממלחמה עם טאיוואן באופן כמעט נואש, כך לפי חוקר טאיוואני אחד שנהג בעבר להיפגש על בסיס קבוע עם עמיתיו הסיניים, מהצד השני. קרבות מנהלים על גבי שטחים, משמעת, מזג אוויר ועל הרבה דברים נוספים, מעבר לנתונים סטטיסטיים טהורים. כמו כן, גם צבא ארצות הברית עשוי לעזור לטאיוואן, כפי שמותר לו על פי החוק האמריקאי, ולמרות עשרות שנים של מחאות מצד בייג'ינג.

אפילו בלי עזרה אמריקאית, "זו לא תהיה משימה פשוטה עבור בייג'ינג, משום שלטאיוואן יש כוחות הגנתיים משמעותיים מאוד, שיגבו מחירים כבדים מהכוחות הסיניים, וכנראה גם ממדינת האם עצמה", אומר רומברג. "ואני חושב שבסיטואציה כזו גם הצבא בתוך טאיוואן ילחם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן