Forbes Israel Logo

"טסלה תבנה צי מוניות אוטונומיות בשווי טריליון דולר"

קתי ווד מינפה את האמונה העזה שלה בחדשנות לחברת השקעות שמנהלת נכסים בגובה 29 מיליארד דולר – ולהון אישי של 250 מיליון דולר. כך היא עשתה את זה

מניית טסלה דשדשה במאי 2019 סביב 200 דולר, בסביבת המחיר שבו נסחרה חמש שנים קודם לכן, כשהלהיט של אילון מאסק בוול סטריט החל בניסוי נועז. קתי ווד וחברת ניהול ההשקעות שלה Ark כבר היו ידועות בתחזיותיהן כי טסלה תבנה צי של מוניות רובוטיות בשווי טריליון דולר וכי מניותיה ימריאו פי 20 או 30 עד שנת 2023. עכשיו היא עוררה סערה נוספת כשפרסמה צפי להערכת שווי חדשה ומאוד שורית של Ark לטסלה (עם פירוט מדוקדק של החישובים): 1.4 טריליון דולר, מה שמרמז על מחיר מניה של 6,000 דולר.

הביקורת הגיעה במהירות. סוחר השורט ג'ים צ'אנוס, שמוכר כמי שחשף את ההונאה של Enron, ביקר בחריפות את ווד על תחזיות Ark לגבי הרווח הגולמי של טסלה. "מה ש־Ark ייצרה הוא תמחור קדימה עבור טסלה, לא הערכת שווי", טען מומחה הערכות השווי אסוואת דמודרן, פרופסור למימון באוניברסיטת ניו יורק. המודל, הוא ציין, לא כלל ניתוח תזרים מזומנים מוזל והכיל תחזיות לא שלמות של העלויות שידרשו מטסלה על מנת להגדיל את סדר הגודל של ייצור הרכב שלה. אותו ערך של טריליון דולר ש־Ark הציבה על צי המוניות הרובוטיות של טסלה? "נראה לי יותר אגדה מאשר הערכת שווי", אמר דמודרן.

שישה עשר חודשים לאחר מכן, מניית טסלה – לאחר פיצול מניות ביחס של חמישה לאחד באוגוסט – נסחרו ב־400 דולר. במילים אחרות, הם עלו פי עשרה, כשהן מקבלות רוח גבית מספקולציות והתרגשות כללית מטכנולוגיות הנהיגה האוטונומית וטכנולוגיית הסוללה של מאסק, כמו גם מהביצועים הכספיים המפתיעים לטובה.

חברת הרכב של מאסק שווה כעת פי חמישה מפורד ו־GM ביחד, ו־ווד עשתה הון. הספקנים, היא סבורה, החמיצו את התמונה הגדולה: ככל שמכוניות חשמליות ילכו ויהפכו יותר למיינסטרים, יעילות הייצור והתקדמות הסוללות והטכנולוגיות האחרות יקצצו את מחיר עלות הייצור. וככל שהמחירים יורדו, הביקוש יעלה, כולל מעסקים כמו חברות לנסיעות שיתופיות. בספטמבר הבטיח מאסק מכונית במחיר 25 אלף דולר בתוך שלוש שנים.

חדשנות פותרת בעיות

בינתיים, ווד (64), לגמרי שמחה מול מקהלת המבקרים: "זה כמעט גורם לי להרגיש בנוח, למען האמת, כי זה אומר שאם אנחנו צודקים, התמורה תהיה די עצומה".
היכולת של ווד לדבוק בדרכה סייעה לה להפוך את Ark לאחת מחברות ההשקעות הצומחות ביותר ובעלת הביצועים המובילים בעולם. קרן החדשנות של Ark בשווי 8.6 מיליארד דולר, עלתה בשיעור מדהים של 75% בשנת 2020 והחזירה ממוצע שנתי של 36% בחמש השנים האחרונות, כמעט פי שלושה מזו של S&P 500.

בעוד שרוב כוכבי ההשקעות שומרים את כל המתודולוגיות שלהם כמו סוד מדינה, ווד הופכת את המחקר של Ark לזמין באופן חופשי ומפרסמת יומנים בזמן אמת על עסקיה של החברה. במקום לגייס בוגרי מנהל עסקים, היא מעדיפה להביא אנליסטים צעירים עם רקע בנושאים כמו ביולוגיה מולקולרית או הנדסת מחשבים, כשהיא מבינה כי דווקא הם נוטים יותר לאתר את המגמה הבאה.

אפילו המבנה של Ark, ראשי תיבות של "ידע מחקרי פעיל", הוא מקורי. ווד מנהלת שבעה תיקי השקעות שנועדו לנצל פריצות דרך ברובוטיקה, אחסון אנרגיה, ריצוף DNA, טכנולוגיה פיננסית ובלוקצ'יין, ומעמידה אותם לרשות המשקיעים, במיוחד מילניאלס הסוחרים באפליקציית Robinhood, כקרנות סל חסכוניות במס.

טסלה. התחזית של ווד מבטיחה לה עתיד מזהיר. צילום: shutterstock
טסלה. אם התחזית של ווד אכן תתממש – צפוי לה עתיד מזהיר. צילום: shutterstock

העמדה שלה לגבי טסלה, והמגפה שהאיצה את האימוץ של הטכנולוגיות המוטבעות ב־35 עד 55 חברות בכל תעודת סל של Ark, סייעו לנכסיה כמעט לשלש את ערכם בשנת 2020 לכדי 29 מיליארד דולר. "הקורונה הזניקה את הפלטפורמות החדשניות שלנו להילוך גבוה מכיוון שהן פותרות בעיות", אומרת ווד. "חדשנות פותרת בעיות".

פורבס מעריך את שוויה של Ark באופן שמרני בכ־500 מיליון דולר, או כ־2% מהנכסים המנוהלים, בערך אותו מכפיל שמכתיבה T. Rowe Price הנסחרת. הבעלות של ווד על 50% מ־Ark מעניקה לה שווי נקי של 250 מיליון דולר, שממקם אותה במקום ה־80 ברשימת פורבס לנשים העשירות ביותר באמריקה שעשו את הונן בכוחות עצמן.

נגד הזרם

קל לתייג את ווד כפנים של בועת וול סטריט שנוצרה כתוצאה ממדיניות "הכסף הקל" של הבנק המרכזי. אבל היא שרדה הן בסביבה בועתית והן בשווקים דוביים. בהיותה סטודנטית לכלכלה באוניברסיטת דרום קליפורניה, למדה אצל הגורו של כלכלת צד־ההיצע ארתור לאפר. לאחר מכן היתה מתלמדת בין השנים 1977 עד 1980 בקרן Capital Group הענקית בלוס אנג'לס, וראתה כיצד שיעורי הריבית שהתקרבו ל־20% מחצו את הכלכלה והשוק.

לאחר שסיימה את לימודיה בשנת 1981, הצטרפה ל־Jennison Associates (כיום זרוע השקעות הון של חברת Prudential) ככלכלנית בניו יורק. שם היא עשתה החלטה מוקדמת והימרה על זינוק באינפלציה ובשיעורי הריבית. זה גרם לממונים עליה לגלגל עיניים, אבל ווד צדקה – והחוויה הטמיעה בה את ההערכה לפוטנציאל הגדול הגלום בהליכה נגד הקונצנזוס.

כשהיא מתוסכלת מעבודתה ב־ Jennison וחדורת מטרה לחקור חברות ספציפיות, ביום שישי אחד ווד התפטרה. המנטור שלה במשרד שכנע אותה לחזור ביום שני שלאחר מכן והעביר אותה למחלקת מחקר ההון. היא חקרה את חברות הטלקום האלחוטיות שהתהוו בסוף שנות השמונים ובתחילת שנות ה־90, וקיבלה מבט מהשטח על השינויים הכלכליים והחברתיים העצומים שהגיעו ככל שהטלפונים הסלולריים הלכו וגדלו.

גישה חדשה

בשנת 2001 עברה ל־AllianceBernstein הניו יורקית כמנהלת השקעות ראשית בתיקים נושאיים. אלא שהמשבר הפיננסי ב־2008 החל בעידן שבו מנהלים פעילים השיגו תוצאות פחות טובות מביצועי ה־S&P 500 וטריליונים זרמו לתעודות סל זולות של מדדים. ווד החליטה שיש צורך בגישה חדשה. בשנת 2012 היא הציעה להכניס תיקים מנוהלים אקטיבית של חברות חדשניות למבנים של תעודות סל. הרעיון לא התקדם.

שנתיים לאחר מכן היא השיקה את Ark. ההצלחה לא היתה מיידית. בשנתיים הראשונות של הפירמה, קרן הדגל שלה מוקמה ברבע התחתון של קבוצת הקרנות המתחרות לה, על פי Morningstar. עד סוף 2016 ווד הצליחה למשוך נכסים בגובה 307 מיליון דולר בלבד ודמי הניהול של Ark בעלות של 0.75% לא כיסו את התקורה. בכדי להמשיך, היא חפרה עמוק בחסכונותיה, מכרה בעלויות שהחזיקה בהן והקימה שותפויות עם חברות גדולות יותר לבניית הפצה. Nikko Asset Management היפנית וחברת קרנות הנאמנות American Beacon מחזיקות כיום ב־39% מהחברה. כמעט 10% הם בבעלות שני תריסר עובדי המשרד.

בשנת 2017 Ark המריאה, וכשהיא נהנית מעליית מחירי מניות כמו נטפליקס, Salesforce, חברת ריצוף ה־DNA Illumina, מעבד התשלומים הדיגיטליים Square וספקית הבריאות הדיגיטלית Athenahealth. הנכסים עלו פי עשרה, ו־Arkהחלה לבנות את המותג שלה על רקע תחזיות נועזות, נוכחות פעילה בטוויטר והמחקר החינמי שהעלתה ברשת. היא גם משכה תשומת לב עם קרן קריפטו שזמינה רק למשקיעים מוסמכים (ווד החלה לקנות ביטקוין, שהיא מכנה "פוליסת ביטוח" נגד אינפלציה, בשנת 2015 במחיר של 250 דולר למטבע).

בזכות המגפה

ווד נוקטת גישה של "מלמעלה למטה" לבניית תיקים, כשראשית היא מזהה שיבושים בשוק בכל אמצעי אפשרי, לרבות מיקור המונים – היא אפילו פותחת את ישיבות המחקר של שישי בצהריים בפני גורמים חיצוניים שיכולים להתקשר באמצעות זום. כלכלה היא מרכזית. ווד הכי שורית לגבי חידושים אם היא מאמינה שהעלויות שלהם יירדו עם הזמן, ויצרו ביקוש אמיתי. כשהיא מעניקה ניקוד להחזקות פוטנציאליות, Ark בוחנת את התרבות הארגונית וכיצד ההנהלה מוציאה לפועל יוזמות צמיחה. רק בסוף התהליך ווד מעריכה חברה, ומסרבת לקנות כל דבר שהיא לא מצפה שיעלה ב־15% מדי שנה לאורך חמש שנים, תקופת ההחזקה המינימלית של Ark.

המערבולת של שנת 2020 היתה טובה עבור Ark. בחודש מרץ, כשהמגפה הופיעה והמניות צללו, ווד ניבאה נכון כי חברות טכנולוגיה צומחות במהירות יובילו את העולם (והשווקים הפיננסיים) להתאוששות. היא ריכזה את תיקי Ark בטסלה ובחברות מובילות אחרות, כולל חברת תוכנת החינוך 2U ופלטפורמת הנדל"ן Zillow. ואז, בסוף הקיץ, כאשר טסלה זינקה, היא דיללה את אחזקותיה ובנתה אחזקה גדולה במניות החבוטות של Slack.

עם כל חידוש מוצלח, כמובן, מגיעות העתקות. תעודות הסל בנושאים גימיקיים התפשטו לכל תחום, החל בחיות מחמד ועד הימורי ספורט ועבודה מהבית. ענקיות כמו Dimensional Fund Advisors, Fidelity Investments ו־T. Rowe Price השיקו לאחרונה גרסאות משלהם של תעודות סל מנוהלות באופן פעיל.

"אנחנו לא בבועה"

ווד היא אופטימיסטית מטבעה, ובכל זאת מציעה כמה תחזיות מטרידות לחמש השנים הבאות. היא מצפה ששכבה רחבה של תעשיות גדולות – בנקאות, אנרגיה, תחבורה, שירותי בריאות – תזועזע על ידי שינוי טכנולוגי, עם עובדים רבים שימצאו עצמם נפלטים. היא מאמינה שהתוצאה היא שהצמיחה הכלכלית, האינפלציה ומדדי השוק לא יעמדו בציפיות, מה שיאפשר למנהלים פעילים לבחור את החברות החדשניות שימשיכו להגדיל את ערכן להניע רווחים.

"אני חושבת שהמדדים וקריטריוני הבוחן יעברו תקופה איומה. אנחנו כבר רואים את זה", היא אומרת. "אנחנו מאמינים שהם מאוכלסים יותר ויותר ב'מלכודות שווי'".

האם היא חושבת שהשוק נמצא כעת בבועה? לא. חוסר ודאות סביב המגפה והבחירות (ווד תומכת בנשיא טראמפ "ללא בושה") פירושו שכסף זרם מהמניות אל האג"ח הבטוחות, היא מציינת. "העובדה שאנשים חוששים עכשיו כשחזרנו למסחר של S&P 500 ברווח של פי 25, אומרת לי שאנחנו בכלל לא בבועה".

צילומים: אלי וורן, Shutterstock

https://secure.cardcom.solutions/e/xBvE
המבצע בתוקף עד ה-28/12/2020

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן