Forbes Israel Logo
מעבדה. נוגדנים. קורונה. צילום: AbCellera
אופרציה מורכבת כמו מבצעי חיסונים לאומיים שינו את אופן ההתנהלות של מערכת הבריאות | צילום: AbCellera

הפרופסור שהפך למיליארדר בין ליל בזכות טיפולים לקורונה

החברה של קרל הנסן מפעילה "שירות לגילוי תרופות". בחירה מדויקת של נוגדנים לטיפול בחולי קורונה צפויה להכניס לה יותר מרבע מיליארד דולר

בכל פעם שאתם נדבקים בחיידק או בנגיף, המערכת החיסונית שלכם פועלת בכדי ליצור טיפול נגדו. הנוגדנים שייחודיים מבחינה מולקולרית לכל אדם, הם תאים זעירים שמשמידים את הפולשים או מסמנים אותם כדי שתאי הרג אחרים יטפלו בהם.

קרל הנסן בן ה-46, נרגש כשהוא מתאר את התהליך בשיחת זום. "אנחנו יכולים ליצור 100 טריליון נוגדנים שונים", הוא אומר. "מערכת החיסון שלנו מדהימה בצורה בלתי נתפסת".

אם זה נשמע יותר כמו פרופסור במכללה מאשר מנכ"ל חברת ביוטכנולוגיה עם שווי שוק של 13 מיליארד דולר, יש סיבה: הנסן היה מרצה – עד שנת 2019, אז התפטר כדי להתמקד בחברת AbCellera Biologics שבוונקובר, שהקים יחד עם חוקרים עמיתים מאוניברסיטת British Columbia בשנת 2012. "האוניברסיטאות מאוד טובות בבדיקת רעיונות חדשים ובחיפוש אחר דרך שעשויה להיות יעילה", הוא אומר.

התחלה בלי סוף

כמעט כל חברות הסטארט-אפ בתחום הביוטכנולוגיה מפתחות קומץ מטרות טיפוליות ואז מבלות את שמונה עד 12 השנים הבאות בפיתוח תרופות בתקווה להביא לפחות אחת מהן אל השוק. זה לא דבר בטוח – פחות מ-10% מהתרופות החדשות מצליחות להגיע אל קו הסיום. אך כאשר הן עושות זאת, הן נוטות להיות שוברי קופות: שבע מתוך עשר התרופות הנמכרות ביותר בשנת 2018 היו טיפולים מבוססי נוגדנים, כולל התרופה מדכאת הדלקת של AbbVie שהכניסה 19 מיליארד דולר והתרופה  Keytrudaנגד סרטן של Merck, שהניבה 11.1 מיליארד דולר בשנת 2019.

AbCellera נוקטת גישה שונה בתכלית. במקום לנסות לבנות חברת תרופות שעוברת את כל התהליך, היא מתמקדת אך ורק בתהליך הגילוי. זה החלק בפיתוח התרופות שהוא המוקדם והחיוני ביותר: שם נבחרים הטיפולים המבטיחים ביותר, עוברים בדיקות מעבדה מוקדמות ואז עוברים הלאה במעלה הפייפליין.

הנסן. "מערכת החיסון שלנו מדהימה בצורה בלתי נתפסת". צילום: AbCellera
הנסן. "מערכת החיסון שלנו מדהימה בצורה בלתי נתפסת". צילום: AbCellera

אבל AbCellera, שגייסה במאי 105 מיליון דולר ממשקיעים ובהם פיטר ת'יל, אוניברסיטת מינסוטה ו- OrbiMed- לפי הערכת שווי של 4.8 מיליארד דולר, רק חצי שנה לפני שיצאה להנפקה – אינה מעוניינת לבצע את התהליך מההתחלה ועד הסוף.

הממשלה חתמה על חוזה

במקום זאת היא מציעה את מה שניתן לתאר כ"שירות גילוי תרופות". היא עובדת עם 90 עסקים חיצוניים, כולל ענקיות התרופות Pfizer, Gilead ו-Novartis. חברות אלו מבקשות מ- AbCelleraלמצוא נוגדנים העומדים בקריטריונים מסוימים. לאחר מכן AbCellera משתמשת בטכנולוגיה שלה כדי למצוא מועמדים מתאימים.

בהצלחתה הגדולה שלה ביותר עד כה, בחנה AbCellera אלפי נוגדנים שמקורם בדם של אנשים שהחלימו מנגיף הקורונה במטרה לזהות את הנוגדנים שעשו את העבודה הטובה ביותר במלחמה נגד הנגיף. לאחר מכן היא העבירה את הנוגדנים המבטיחים ביותר לחברת התרופות Eli Lilly. ניסויים קליניים של אחד מאותם נוגדנים,, bamlanivimab החלו במאי – 90 יום בלבד לאחר תחילת השותפות. בבדיקות נמצא כי חולים עם מקרים קלים או בינוניים הראו תוצאות טובות, ובנובמבר קיבל הנוגדן אישור חירום מה-FDA.

הממשלה הפדרלית חתמה על חוזה לרכישה של 950 אלף מנות של התרופה תמורת 1.2 מיליארד דולר. Eli Lilly הוציאה הנחיות באמצע דצמבר ומצפה להכנסות של עד 2 מיליארד דולר מטיפולים נגד נגיף הקורונה בשנת 2021, שרובן יגיעו מ-bamlanivimab. AbCellera, שרשמה 25 מיליון דולר עד סוף ספטמבר 2020, תרוויח תמלוגים משוערים של 270 מיליון דולר על מכירות אלה, על פי Credit Suisse.

וגם חוסכת זמן

AbCellera גם מנסה לצמצם את הזמן שנדרש לפיתוח טיפולי הנוגדנים שלה. מסגרת הזמן הקצרה יותר חוסכת מיליונים בפיתוח, ומאפשרת להכנסות לזרום מוקדם מהצפוי. "מנקודת מבט פיננסית, כל שנה שאתה חוסך הוא פוטנציאל אדיר למשקיעים," אומר גל מונדה, אנליסט ב-Berenberg Capital Markets.

הנסן שווה כעת 3 מיליארד דולר, הודות להנפקה הלוהטת של החברה בדצמבר. כשנשאל על עלייתו המטאורית למועדון המיליארדרים, הנסן מגיב בקצרה: "זה מרגיש קצת סוריאליסטי". הוא מתנסח באריכות רבה יותר על הצלחת חברה: "אם הדוגמה הזו של נגיף הקורונה מראה דבר אחד, בעיני זו ההוכחה של המודל העסקי והטכנולוגיה".

צילום התמונה הראשית: AbCellera

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.