Forbes Israel Logo

הנשק החדש של עורכי הדין: נתונים ממכשור לביש ישמשו לראשונה כראיה בבית משפט

מקרי תביעות של פציעות אישיות כוללים אלמנט משמעותי של חוסר ודאות. איך מראים שמישהו שהיה מעורב בתאונת רכב לא יכול לבצע את עבודתו באותה צורה כבעבר ומגיעים לו פיצויים? עד כה עורכי הדין הסתמכו על הערכות רופאים שהיו בודקים את הלקוח במשך חצי שעה ונותנים חוות דעת, אך בקרוב הם יוכלו להסתמך גם על המידע יקר הערך שמספק המכשור הלביש.

משרד עורכי דין מקנדה עובד על מקרה תביעת הפיצויים הראשון בהיסטוריה שיהיה מבוסס על נתונים ממכשיר Fitbit – צמיד המודד פרמטרים שונים כמו מספר צעדים שעשה העונד ביום, ואיכות השינה שלו.

האישה הצעירה העומדת במרכז התביעה נפצעה בתאונה לפני ארבע שנים. באותו הזמן, המכשיר עוד לא היה קיים, אך בהתחשב בכך שהיא הייתה מאמנת כושר אישית, עורכי הדין שלה מאמינים שיוכלו לטעון כי היא ניהלה אורח חיים אקטיבי. בעוד שבוע, הם יחלו לעבד נתונים מצמיד ה-Fitbit שלה כדי להראות שרמת הפעילות שלה כעת היא מתחת לממוצע עבור אדם בגילה ובמקצועה.


צמידי מעקב. יהפכו לכוכבים באולמות בתי המשפט? | צילום: thinkstock

עורכי הדין לא ישתמשו בנתונים באופן ישיר אלא יעבירו אותם דרך פלטפורמת הניתוח Vivametrica שמשמשת במחקר ציבורי כדי להשוות נתוני פעילות של אדם עם אלה של כלל האוכלוסייה. "עד כה היינו חייבים להסתמך על אינטרפרטציה קלינית" אומר סימון מולר, עורך דינה של התובעת. "עכשיו אנחנו יכולים להתבונן על משך זמן ארוך יותר, לאורך היום ויש לנו נתונים קשיחים. אנחנו מצפים שהתוצאות יראו כי רמת הפעילות של התובעת נמוכה יותר כתוצאה מהתאונה".

מה שמדאיג, ואולי מעט מפחיד הוא שנתונים ממכשור לביש ישמשו לא רק בתעיות פיצויים אישיות אלא גם בתביעות נגד אנשים. חברות ביטוח יכולות לגלות עניין מיוחד במידע כזה. הן אומנם לא יוכלו לחייב את המבוטחים שלהן לענות מכשירי ניתור כאלה, אך יוכלו לבקש מבית במשפט להוציא צו שיאלץ את מי שעונד מכשיר כזה ועומדת נגדו תלונה, למסור את המידע שבו, מסביר ד"ר ריק הו, מנכ"ל ומייסד Vivametrica. "אנחנו לא נשחרר את המידע", הוא מצהיר, אך חברות הביטוח עדיין יוכלו לדרוש מבית המשפט לקבל אותו מידי עורכי דינו של האדם או אפילו ישירות מחברת היצרן.

"תמיד יש התפתחות עם טכנולוגיה", אומר מולר. "לפני מספר שנים ראינו את בתי המשפט מפקפקים בפייסבוק כמקור מידע. אם אתם משתמשים במוניטורים של מכשור לביש, סביר להניח שתראו את בית המשפט מחייב לחשוף את הנתונים שהצטברו בו".

נראה שככל שהטרנד יהפוך לפופולרי יותר ושהטכנולוגיה של המכשור הלביש תאפשר לעקוב אחר יותר ויותר פרמטרים, לעולם המשפט יהיה קשה הרבה יותר להתעלם ממכרה הזהב הזה – "מהקופה השחורה" הזו שמתעדת את המתרחש בגוף האדם, ובסופו של דבר השימוש בנתונים האלה יהפוך לעניין סטנדרטי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.