Forbes Israel Logo

הסוף למשקפי הקריאה? אפליקציה ישראלית מתיימרת "להצעיר" את העיניים ב-9 שנים

הזדקנות יכולה להביא איתה דברים נהדרים כמו הבנה מעמיקה יותר של דברים והכרה עצמית טובה יותר, אך גם מטרדים כמו למשל הצורך במשקפי קריאה. הכתבה שלפניכם שפורסמה במקור באתר NoCamels.com – Israeli Innovation News מתארת פתרון מעניין במיוחד – אפליקציית מובייל פשוטה שמתיימרת להצליח להחזיר את השעון אחורה ו"להצעיר" את העיניים שלנו בכמעט 9 שנים.

GlassesOff שהומצאה בישראל, עוזרת לאנשים בגילאים 40-60 לשפר את ראייתם באמצעות משחק פשוט שיש לשחק בו פעמים ספורות בשבוע. האפליקציה מבוססת על מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב והתפרסם באתר Nature.com. הוא מראה כי תופעת "הזדקנות העיניים", לא נגרמת על ידי ערפול הראייה אלא בשל התארכות זמן עיבוד התמונה במוח.

לקודד את המוח שלנו לקרוא טוב יותר

עם הממצאים הללו בידם, החלה קבוצת היזמים לפתח משחק מובייל שמאמן את המוח לעקוף את התופעה. לפי ממצאי המחקר, קליפת הראייה במוח דומה מאוד לקוד בינארי במחשב. כמו ה-1 וה-0 שמנחים את המחשב שלנו מה לעשות, כל תמונה במוחנו יכולה להיות מוצגת כתבנית אבסטרקטית של צורות שמשתנות בתדירות שלהן, בקונטרסט ובמיקומן אחת כלפי השנייה. גם המוח שלנו יכול להיות מאומן להבדיל ולעקוף את הווריאציות האלה, באמצעות מה שנקרא "הגמישות של מערכת העצבים".

השינוי בפרספקטיבה על הראיה, הוא אחד הדברים המהפכניים באפליקציה. "כשאנשים חושבים על מערכת הראייה שלהם, הם חושבים באופן אוטומטי על איך העיניים שלהם מתפקדות", אומר נמרוד מדר, מנכ"ל GlassesOff. "אך בעוד שאנשים מתמקדים באיכות התמונה שקולטת העין, הם שוכחים את התפקיד החשוב שמשחק מוחנו באינטרפרטציה של התמונה".


כך זה נראה. GlassesOff

מדר אומר שעל ידי אימון המוח באמצעות האפליקציה להתאים עצמו למצבים של תמונה צפופה, או חוסר יכולת לזהות מילים או עצמים בפסקה, ניתן לייתר את הצורך במשקפי הקריאה. המשחק הוא פשוט: לאחר שתעברו תהליך דיאגנוזה קצר שיקבע את סוג בעיות הראייה שלכם, האפליקציה תיצור עבורכם תוכנית אימונים שדורשת משחק של 12 עד 15 דקות, שלוש פעמים בשבוע. כך, לאורך תקופה של חודשיים עד שלושה, המשתמש מגרה את קליפת הראייה במוח על ידי שינון מיקומן של הצורות המופיעות בתבנית שעל המסך, ונפטר מהבלבול הוויזואלי שבדרך כלל יוצר את הצורך במשקפי קריאה.

"ככל שמזדקנים, צריך אותיות גדולות יותר ומרווחים גדולים יותר ביניהם, על מנת לקרוא בצורה חלקה. אבל, אם אתם מנסים לקרוא ספר, האופציה הזו לא תמיד אפשרית, ומשקפי הקריאה הם האפשרות הבלתי נמנעת, מכיוון שאף אחד לא ימתח את הספר עבורכם". לפי המחקר ומפתחי האפליקציה, אחוזי ההצלחה בין הגילאים 40-60, גבוהים מ-80%.

לאחר כל משחקון, האפליקציה נותנת למשתמש פידבק לגבי השיפור בראייתם, כולל טבלאות ותרשימים שהאמיצים מבינכם יכולים לשתף עם חבריהם ברשתות החברתיות. לפי מדר "במהלך התהליך משיגים כמה אבני דרך שמתארות את ההתקדמות, כך שהמשתמש יכול לעקוב אחר ההתקדמות ולא צריך לחכות שלושה חודשים כדי לקבל את התוצאות".

"להצעיר את העיניים" ב-8.6 שנים

ממצאי המחקר שנוסו באוניברסיטת קליפורניה הראו שדרך השימוש באפליקציה ניתן להוריד את גיל העין ב-8.6 שנים. יחד עם זאת, לפני שאתם זורקים את המשקפיים, חשוב לזכור שהאפליקציה לא מתיימרת לרפא בעיות ראייה הקשורות לזקנה, ולא ברור האם שימוש באפליקציה מעבר לתקופה של שלושה חודשים, יכול לשפר את הראייה מעבר לסטטיסטיקה שצוינה. מעבר לכך, יש את עניין המחיר: האפליקציה עולה 59.99 דולר למשתמשי iOS ואנדרואיד. כמו כן, מומחים כמו פטר ג'. בקס מהמכון למחקר העין שפנס בבוסטון, טוענים שהאפליקציה יכולה לשפר רק את יכולות הקריאה של טקסט מודפס.
  
מופלא ככל שזה נשמע, קשה לומר אם השיטה של GlassesOff יכולה לעשות ניסים עבור כל אחד ממשתמשיה. מה שברור הוא, שהאפליקציה הזו היא הוכחה טובה לשיתוף הפעולה שקיים בישראל בין המחקר המדעי והמגזר הטכנולוגי, ביצירת מוצרים בעלי פוטנציאל אמיתי.

כתבה זו פורסמה במקור ובאישור על ידי NoCamels.com – Israeli Innovation News

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.