Forbes Israel Logo

הסוף לסיוטים? לראשונה הצליחו חוקרים ליצור "חלום צלול" על ידי שידור אותות חשמליים למוח

כולנו חווים מדי פעם חלומות מפחידים ומלחיצים בהם אנו נאלצים להתמודד עם סיטואציות לא נעימות שלעיתים גם כלל אינן מציאותיות, אך נראה כי לפחות הצרה הזו אולי תעבור בקרוב מן העולם.

צוות חוקרים בהובלת הפסיכולוגית אורסולה ווס מאוניברסיטת J.W Goethe בפרנקפורט פרסם לאחרונה את תוצאות מחקרם שעסק בניסיון ליצור באופן ייזום מצב של "חלומות צלולים" (Lucid dreams) בהם החולם מודע לכך שהוא נמצא בחלום ומסוגל להשפיע עליו. החוקרים גילו כי הפעלה של זרם חשמלי על המוח בזמן השינה יכולה להכניס את החולם למצב מודעות. זוהי למעשה ההוכחה הראשונה לכך שיצירת גלי מוח בתדירות מסויית אכן יוצרת מצב של חלום צלול.


חלום צלול. הסוף לסיוטים? | צילום: shutterstock

לשם ביצוע המחקר, נבנתה מעבדת שינה בה נבדק מוחם של מנדבים בשלב ה-REM (ראשי תיבות של תנועת עין מהירה) במהלך שינתם. אצל אלה שדיווחו לאחר שקמו כי חוו חלום צלול, נמצא כי היתה פעילות חשמלית של גלי גמא – גלי מוח הקשורים לפעילויות כמו חשיבה משמעותית ומודעות למצב המנטלי של עצמך, אשר כמעט ולא מובחנים בדרך כלל בשלב ה-REM.

ממצאים אלה הובילו את צוות החוקרים לנסות וליצור באופן מלאכותי את גלי הגמא ולבחון האם הם יעודדו חלומות צלולים. ואכן, כל 27 הנסיינים שלמוחם שודרו האותות דיווחו כי חוו חלום צלול במהלך השינה: הם היו מסוגלים לשלוט ב"עלילה" ואף דיווחו כי היו מסוגלים להתבונן על דמותם בחלום כאילו היתה דמות של אדם אחר ולא הם עצמם.

למרות ההצלחה, ווס לא צופה יישום מסחרי של השיטה בעתיד הקרוב, ואומרת כי העברת אותות חשמליים למוח כפי שנעשה בניסוי, הוא תהליך שצריך להיות תחת פיקוח של רופא. יחד עם זאת, השיטה עשויה לעזור לאנשים הסובלים מטראומות הגורמות להם לחלום סיוטים באופן קבוע. הם יוכלו באמצעות החלומות הצלולים ללמוד כיצד לשלוט בחלום ולהתרגל להסיט אותו אל כיוונים פחות בלתי נעימים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.