Forbes Israel Logo

הסטארטאפ ששווה מיליארד דולר: "בשבילנו זה רק עוד מספר"

כאשר חברת הפצת התוכנות הישראלית איירון סורס תונפק לבסוף, היא תאלץ למצוא פודיום מספיק גדול שיוכל להכיל את כל המקימים שלה. הסטארטאפ הישראלי בן ה-5 כבר מונה שמונה מקימים שמחזיקים כקבוצה בשלושה רבעים מהחברה שמוערכת ביותר ממיליארד דולר. עד ההנפקה שעשויה להגיע בסוף 2015 או תחילת 2016, הם מצפים להפוך לחבורה גדולה בהרבה.

ביום רביעי האחרון סיימה איירון סורס סבב גיוסים של 105 מיליון דולר מבנקים כמו JPMorgan ו-Morgan Stanly, אליהם הצטרף גם המשקיע לן בלווטניק באמצעות חברת האחזקות שלו אקסס תעשיות. אקסס הוסיפה השקעה של 25 מיליון דולר כדי להשלים את הסבב, כאשר רוב הכסף גויס כבר בספטמבר. דניאל שנער, מנכ"ל כללטק, השייכת לאקסס תעשיות, יצטרף כמשקיף לדירקטוריון החברה.

תנאי הגיוס לא פורסמו, אך הוא העניק לאיירון סורס את תווית מיליארד הדולר והפך אותה לאחת מחברות ה"יוניקורן" הבודדות בישראל – כלומר לסטארטאפ טכנולוגי שמוערך על ידי המשקיעים ביותר ממיליארד דולר. בהתחשב בבעלות המקימים ובהכנסות של 250 מיליון דולר ב-2014, ההערכה הזו נראית למנכ"ל, תומר בר זאב אפילו נמוכה מדי.

זהו המימון הראשון שמגיע מחוץ לחברה. הסיבה לגיוס הגדול? בכך שהיא מכניסה בנקים כמשקיעים, איירון סורס למעשה מבצעת "טקס עליית דרגה" אופייני לחברות טכנולוגיות פרטיות, מכיוון שהיא פותחת את הספרים שלה למומחי שוק שרוצים לבסס את מעמדם בחברה שצפויה להפוך לציבורית. אך בטווח הקצר, בר זאב רוצה לצרף מקימים נוספים לחברה. "אנחנו רוצים להאיץ את הצמיחה האורגנית שלנו, אבל גם דרך מיזוגים ורכישות. אז אנחנו רוצים להיות מאוד אקטיביים ברכישות בעוד אנחנו מכינים את החברה לשלב הבא".


בר זאב. מכינים את החברה לשלב הבא | צילום: מתוך אתר החברה

רכישות הן כבר זמן רב הטקטיקה של איירון סורס: בסתיו 2013 היא ביטלה את עסקת המיזוג שלה עם בבילון, אך מאז היא מתמקדת בחיפוש סטארטאפים מתחום המובייל לקניה. איירון סורס עושה כסף מעזרה לחברות בהפצה של אפליקציות למובייל ולדסקטופ, כאשר יותר מ-70 אלף אפליקציות משתמשות בערכת הפיתוח שלה למובייל ויותר מ-7 מיליון אנשים מתקינים אפליקציות שהיא מנהלת מידי יום. אך חוזקה המקורי של החברה הוא באפליקציות לדסקטופ, והניסיון להיכנס אל עולם המובייל מציב אותה בתחרות עם ענקיות כמו פייסבוק וגוגל.

"אנשים קראו שאנחנו חברת היוניקורן היחידה בישראל", אומר בר זאב. "בכמה מקרים, כמו במקרה שלנו, זה מבוסס על עובדות נכונות. במקרים אחרים, זו הערכה סובייקטיבית של חברה פרטית. בשבילי זה רק מספר. אנחנו עוסקים בבניית חברה גדולה – בתקווה, כזאת ששווה מיליארדים רבים".

עם משרדים בסן פרנסיסקו, ניו יורק, בייג'ין, ותל אביב, לאיירון סורס יש עכשיו את האמצעים על מנת לקנות את דרכה אל המטרה – ואל ההנפקה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.